Hej Mindhelper
Hvert frikvarter hvor jeg spiller fodbold, bliver jeg altid mobbet med “ du kvinde, du kan ikke gøre dit og dat” og lign.
Og, så bliver jeg råbt af uanset hvad jeg gør.
Så jeg ender altid med ikke at gøre noget, bare stå midt på banen og kigge på.
Og, så når jeg spørger hvad jeg gør forkert får jeg ikke et svar.
Nogle gange siger de bare det er sjovt at gøre
Hvad skal jeg gøre?

(14 år)
Hej med dig
Det er ikke okay at behandle andre på den måde, som drengene behandler dig på, når I spiller fodbold. Det gør nemlig hammerondt at blive mobbet.
Det er normalt, at du ikke ved hvad du skal gøre
Når jeg læser dit brev, så synes jeg at det giver rigtig god mening, at du ikke ved hvad du skal gøre. Du står på en fodboldbane, som måske en af de eneste piger, og så bliver drengene ved med at sige, at du ikke kan gøre det ene eller det andet.
Og når du så bare prøver at gøre noget, og det også er forkert, så er det godt nok også svært at finde hoved og hale i det hele. Sådan tror jeg, de fleste ville have det, hvis de var dig.
Som regel kan det være rigtig svært at vide hvad man skal gøre, hvis man bliver mobbet. Man kan føle sig meget alene og pludselig føle, at alle øjne er rettet mod en.
I sådan situationer, er det helt normalt at “fryse helt op” og så ende med at stå stille og ikke gøre noget. For hvis man står stille og ikke gør noget, så gør man heller ikke noget forkert.
Hvad kan du gøre for at stoppe mobningen?
Hvis man går med en følelse af at blive mobbet, kan det være en rigtig god ide, at fortælle det til en voksen. Det kunne eksempelvis være din klasselærer, gårdvagten eller dine forældre derhjemme.
For selvom du spørger, hvad du selv kan gøre for at stoppe mobningen, er det vigtigt for mig at sige, at det ikke er noget, som du skal stå alene med. Det er et alt for stort ansvar.
Heldigvis har vi nogle gode råd og ideer til hvad du kan gøre, for at stoppe mobningen. De fleste af vores råd, kan du finde i artiklen: Bliver du mobbet? Få 7 gode råd til at stoppe mobningen.
Her får du en masse gode råd til at sætte en stopper for mobberiet og viden om hvorfor nogle personer mobber. Jeg giver dig de to første råd her i mit svar til dig, men hvis du føler du har brug for mere, så står resten i artiklen.
Prøv at snakke med en voksen på din skole
Nu hvor mobningen sker på skolen, kan det være en rigtig god ide at tage fat i din klasselærer eller en af gårdvagterne i jeres frikvarter. De fleste skoler har nemlig en anti-mobbepolitik hvilket betyder, at de har stort fokus på at stoppe mobning i skolen.
Ofte vil de fleste lærere gøre alt hvad de kan for at hjælpe dig med at stoppe mobningen. Og hvis jeres skole har en anti-mobbepolitik, så er det faktisk deres pligt at hjælpe dig. Alle børn har ret til at blive behandlet ordentligt. Det gælder også dig.
Men de voksne kan ikke hjælpe dig, med mindre du fortæller dem, hvad der sker i frikvarterene.
Kan du snakke med dine forældre om det?
Nogle som ofte er rigtig gode at snakke med, når tingene bliver lidt for svære, er vores forældre.
Vores forældre er nogle af dem som kender os allerbedst og er derfor ofte rigtig gode at snakke med, hvis man har det svært. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, hvis du snakkede med dine forældre om den mobning, du oplever.
Hvis du synes, det kan være svært at tage hul på snakken med dine forældre, har vi en artikel, hvor der er en masse gode råd til at få gang i snakken.
Du kan læse artiklen om at tage de svære snakke med dine forældre, ved at følge linket her
Har du hørt om Børnetelefonen?
Har du brug for at snakke med nogen, som ikke lige er dine forældre eller skolelærere, så er du altid velkommen hos Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen sidder der en masse søde og rare frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor er jeg også sikker på, at de har snakket med nogen før, som står i samme situation som dig, og derfor har nogle gode råd til dig. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Mobning er ikke noget som skal blive ved, men noget som skal stoppes. Ingen fortjener at blive mobbet. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og mobningen stopper.
De bedste hilsner fra en Mindhelper