Hej Mindhelper
Jeg har en kæreste jeg er meget glad for. Vi er kommet sammen længe. Der sker nu det at han til sommer flytter til USA et år med familien og skal gå på high school, hans far skal starte en gren af firmaet op derovre eller noget.
Jeg kan slet ikke se mig ud af det.Min kæreste vil selvfølgelig også savne mig men jeg kan mærke at det er mere eventyret der fylder for ham. Han siger vi jo kan skrive sammen hver dag og se hinanden på skærmen osv. Men sagen er at selvom jeg er så ung har jeg et fuldstændig reglmæssigt sexliv med min kæreste og det fylder meget for mig. Nogen synes det er åndssvagt at mit seksualliv med ham er nærmest skemalagt men jeg kan godt lide en hverdag i faste rammer. Så vi har fast samleje to gange i ugen (når jeg ikke har mens) og så skubber vi tit et tredje ind efter behov og mulighed. Jeg er typen der lytter meget til min krop og det er virklig godt for mit behov med to, ofte tre samlejer om ugen, det giver mig en enorm ro i kroppen.
Jeg kan ikke se mig ud af at undvære et helt år og har overvejet at slå op selv om det ville være en kæmpe smerte. Men har også dårlig samvittighed over at lade sex betyde så meget for mig. Men uden sex et helt år! Hvad gør jeg?

(Pige, 16 år)
Kære dig
Det kan være rigtig svært, hvis ens kæreste skal et år til udlandet, og man ikke ved, om man skal slå op eller ej.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind.
Dine tanker er normale
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at dine tanker er helt normale.
Selvom det måske kan føles ubehageligt, og man kan få dårlig samvittighed, så er det helt normalt at tænke meget på sex. Og tænke på, om man mon kan undvære det?
Sex er nemlig en naturlig del af at være menneske.
Og for nogle fylder det meget, for andre fylder det ikke så meget. Begge dele er helt normale.
Derfor er det også helt normalt, hvis det betyder meget for dig.
Hvad med samvittigheden?
Derfor synes jeg også, det er vigtigt, at du ikke får dårlig samvittighed over dine tanker.
De er helt naturlige, og ikke noget du kan gøre for.
Det eneste du kan gøre noget ved, er hvordan du handler på dem.
Derfor vil jeg nu prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre.
Der er håb
Jeg vil starte med at sige, at der er håb for jeres forhold.
Det er en begrænset periode, han skal afsted. Et år.
Du ved hvornår det starter, og du ved hvornår det slutter.
Du kan måske endda besøge ham undervejs og pludselig, er der “kun” et halvt år til du ser ham.
Det er lang tid, og det kan blive hårdt, men det kan godt lade sig gøre.
Snak med din kæreste om det
Noget andet der kan være en rigtig god ide, er at fortælle din kæreste, hvordan du har det.
Ikke nødvendigvis fortælle ham, at du overvejer at slå op.
Men fortæl ham, at du synes det bliver rigtig svært at skulle undvære ham i et helt år.
Det kan være at din kæreste har det på samme måde, og at han også har tænkt meget på sex-delen af det.
I kan snakke om, hvad I kan gøre for, at det bliver lettere for jer begge.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe snakke an, så har vi nogle gode råd i artiklen: Sådan snakker du med din ven om svære ting.
Selvom artiklen er rettet mod ens venner, så er rådene stadig gode til en samtale med kæresten.
Snak med dine venner om det
Når man står i en svær situation og ikke ved, hvad man skal gøre, så er det ofte en god ide at snakke med nogen om det.
Derfor synes jeg, at du skal prøve at snakke med dine venner om det.
Det kan være nogle af dem har prøvet at stå i samme situation og har nogle gode råd til, hvad man kan gøre.
De vil altid lytte hos Girltalk
Hvis du synes, det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig Girtlalk.
Her møder du søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med piger om alt det, der fylder.
Derfor kan de også være gode at snakke med, hvis ens kæreste skal være væk i et år, og man ikke ved, om man kan undvære sex.
Det er gratis, og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det er aldrig sjovt, hvis ens kæreste skal være væk i et år. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber I finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper