Hej
Jeg er en pige på 24 år og jeg bor med min kæreste jeg har været sammen med i 2 år.
Jeg har pt. En hormonspiral som er ved at udløbe og jeg har det sidste halve år mærket en del nedtrykthed. Jeg ha pt. Ingen sexlyst og jeg nærmest stivner i min krop når min kæreste lægger op til det.
Jeg har haft en seksuel fortid med mange overskridelser af mine intime grænser, hvilket jeg mærker nu. Jeg kan ikke forstå at det rammer lige præcis nu, og hvorfor med den mand jeg er så smask forelsket i, det giver ingen mening for mig og det er så frustrerende.
Jeg har besluttet at få taget min spiral ud og gå den naturlige vej og prøve at mærke mig selv igen, og så håbe på at det vil hjælpe mig med mit humør og sexlyst. Jeg er bare så ræd for, at det ikke er nok.
Jeg føler pt. At jeg reflekterer over hele mit liv i en negativ retning, hvilket gør at jeg ikke føler jeg er det rigtige sted med uddannelse osv. selvom jeg før har været så glad for det. Føler mig nærmest i en midtvejskrise hvilket er så frustrerende…
Jeg har en mistanke om at jeg har adhd hvilket kan forklare mine overtænkninger og tankemylder netop under sex, jeg føler ikke jeg kan mærke min krop.
Håber I kan give noget sparring

(Pige, 24 år)
Kære du
Det kan være rigtig ubehageligt, når man har meget i sit liv der fylder.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet ind til os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det giver mening
Vores følelser er lidt ligesom en rutsjebane – de går op og ned.
I nogle perioder går de mest op, og i nogle perioder går de mest ned. Begge dele er helt normale.
Men derfor giver det også rigtig god mening, at du bliver irriteret over, at du det seneste halve år har følt dig nedtrykt.
Det kan være virkelig svært.
Derfor kan det også være rart at få noget sparring i, hvad man skal gøre.
Når livet føles som en midtvejskrise
Når jeg læser dit brev, så føles det som om, at der er mange ting der fylder.
Du har følt dig nedtrykt, du har ingen sexlyst, og du døjer med overtænkning og tankemylder.
Når flere ting ‘går galt’ på samme tid, kan det godt føles lidt som en lavine. Men her kan det være rart at vide, at du ikke er alene.
Rigtig mange mennesker oplever at have det svært i deres 20’ere.
En spændende tid
For selvom ens 20’ere ofte er en spændende tid, så er det også en tid, hvor der sker rigtig mange store forandringer.
Mange starter på en uddannelse, får deres første job, finder deres livspartner og så videre.
Selvom det alt sammen er super spændende, så kan det også være rigtig svært.
For hvad nu hvis man føler, at det ikke går, som man gerne ville have det?
Hvad gør man så?
Snakker du med nogen om det?
Når man synes, ens liv føles som en midtvejskrise, så kan det være rigtig rart at snakke med nogen om det.
Det kunne være dine forældre eller nogle af dine gode venner.
Helst nogle du stoler på, og som du føler dig tryg ved.
For jeg er næsten sikker på, at dine forældre enten selv har stået i samme situation, eller at dine venner står i samme situation som dig.
Derfor kan det også være, at de har nogle gode råd til, hvad du kan gøre. Og til hvordan, at man lander i sin midtvejskrise og kommer godt videre.
Tag et smut forbi lægen
Du fortæller også, at du har tænkt dig at tage din hormonspiral ud, og at du håber, det hjælper på dit humør.
Selvom det er noget, vi har hørt om før, så er det ikke noget, vi her i Mindhelper ved noget om.
Det skal man snakke med en læge om.
Derfor synes jeg, at det kunne være en god ide, hvis du smuttede en tur forbi din læge, og snakkede med dem om det.
Læger ved nemlig rigtig meget om hormonspiraler, og hvordan de kan påvirke ens humør.
Hvis du vælger at tage af sted, så synes jeg også du skal nævne for dem, at du har følt dig nedtrykt det seneste halve år, og at du har nedsat sexlyst.
Det ved de nemlig også meget om.
Har du hørt om Girltalk?
Her til sidst, vil jeg høre om du kender til Girltalk?
Hos Girltalk møder du en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med piger, om det som fylder.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man føler sig nedtrykt, har manglende sexlyst, og synes man står i en midtvejskrise.
Det er gratis, og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan nemlig være svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man har meget på tallerkenen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper