Hej Mindhelper
Så jeg har et problem jeg er kommet sammen med min kæreste og tænder rigtig meget på hinde. har ikke den største erfaring med sex, så har klaret det selv i nogle år. mit problem er at under sex selvom jeg tænder på hinde falder min rejsning ned og bliver lille igen uden jeg har lyst til det. Kan i hjælpe mig med at forklare hvorfor jeg har et problem

(Dreng, 25 år)
Hej du,
Mange tak for dit brev! Og mange tak for du skriver ind med lige præcis dén her udfordring. Så kan vi nemlig tale om noget, som bliver talt om alt for lidt, og som er meget mere almindeligt, end man måske går rundt og tror.
Hvorfor falder ens rejsning?
Først og fremmest: stort set alle mænd oplever på ét eller andet tidspunkt i deres liv at miste deres rejsning under sex. Det er ganske normalt.
Selvfølgelig er det træls, hvis det sker igen og igen – men jeg ville bare lige starte med at aflive myten om, at mænd skal kunne få og holde rejsning altid og hele tiden.
Der kan være mange grunde til, at mænd oplever rejsningsproblemer.
Blandt unge mænd er grundene faktisk ofte psykiske;
altså ikke fordi der er nogle fysiske problemer,
men på grund af præstationspres, stress
og overtænkning eller sådan noget – så lad os starte med det…
De fysiske, kropslige udfordringer skriver jeg om lidt længere nede I mit svar.
Perfektionisme og præstationspres
Sex kan for mange være rigtig svært at tale åbent og ærligt om. Også med vores partner. Det er også derfor, jeg synes det er megasejt, at du skriver ind. For den eneste måde vi lærer at blive bedre til at tale om det, er ved at turde sige det højt og faktisk spørge til råds.
Der kan nemlig være en slags forventning i samfundet til, at vi bare skal have totalt styr på sex lige fra starten af. Og i øvrigt altid have lyst og altid kunne ‘præstere’.
De forventninger oplever mange kan føles som et pres, som gør at vi så overtænker og ender med at sidde fast i vores tanker frem for at være tilstede i kroppen.
Derfor er det at tale med sin partner om sex en megavigtig del af et godt sexliv. Med nogle gode snakke kan man måske fjerne noget af det pres og bare se hinanden og være sammen som to mennesker.
opdagelse hos dig selv
Så på baggrund af nogle af de ting jeg skriver, håber jeg at du måske i fremtiden kan prøve at ligge mærke til, hvad det er, som sker når du oplever udfordringer under sex.
Er du nervøs? Føler du dig presset på præstation? Eller er der nogle helt andre ting, som fylder i dit hoved? Stresset i skolen eller på arbejdet? Har du sovet dårligt dagene forinden? Drukket alkohol? Været ked af det?
Det er alt sammen ting, som kan påvirke vores kroppe og gøre at vi ikke kan præstere lige i øjeblikket – det er en helt naturlig kropslig reaktion.
Hvad end du så mærker eller finder ud af, synes jeg du skal tale med din kæreste om så I kan støtte hinanden og hjælpe hinanden! Det lyder jo til, at I er rigtigt glade for hinanden og har det godt sammen: megadejligt!
Ta’ en god snak om sex
God kommunikation er helt sikkert vejen frem når det kommer til sex. Det er vigtigt at vi taler med vores partner, så begge parter kan føle sig tilpas og til stede.
Sex & Samfund har skrevet en megafed artikel om, at tale om sex, som måske kan hjælpe dig på vej til hvordan du taler bedst med din kæreste om jeres sexliv og får åbnet op for emnet på en god og hjælpsom måde.
Tag til lægenhvis det er et generelt problem
Det er helt normalt, som mand, at man nogle gange mister sin rejsning, når man har sex. Men hvis det er noget som sker ofte, så er det vigtigt at tage til lægen. For så kan det være nogle andre ting som er på spil, som lægen kan hjælpe med.
Igen: mange tak for dit brev, jeg håber mit svar kan guide dig lidt hen imod at mærke efter hvad der sker, når din rejsning falder.
Så kan du finde ud af, om det mon er nogle af de ting jeg nævner ovenfor, som er på spil, eller om en tur til lægen kan hjælpe.
Og så håber jeg, at dig og din kæreste kan få en god snak, så I sammen kan hjælpe hinanden.
Alt det bedste
– Aske