Hej Mindhelper
Hej. Min kæreste og jeg har ikke rigtig haft samleje på det seneste, de gange jeg har prøvet at ligge op til noget har jeg fået en “pæn” afvisning. Med det sagt så finder jeg ud af at hun onanere velvidene om at jeg 1-2 timer forinden havde prøvet at ligge op til noget. Føler at det er mig som ikke er god nok eller stor nok til hun får den nydelse hun gerne vil have af det og derfor vælger at onanere. Er det mig som er helt galt på den elllller ?

(Dreng, 24 år)
Kære du,
Det kan være frustrerende, hvis man som kærester ikke altid har de samme behov, når det kommer til sex. Man kan måske selv blive rigtig usikker, hvis ens kæreste afviser at have sex. Og hvad skal man så gøre?
Når man har forskellig lyst
Sex er en helt naturlig del af et parforhold. Men nogle gange kan det også blive en svær størrelse.
For det er ikke altid, at man har lyst til de samme ting.
Og selvom det ofte slet ikke er det vores partner prøver på, så kan det let føles som en afvisning, hvis man har lagt op til sex, og ens kæreste siger nej.
For sex kan være rigtig sårbart, og måske også et svært emne at sætte ord på og tale om.
Er der forskel på at onanere og på at have sex?
Som par er det helt naturligt, at man vil komme til at opleve, at man har forskellige behov, når det kommer til sex.
Nogen vil gerne have meget sex, andre mindre.
Samtidig er der også nogle mennesker, som onanerer mere end andre, også når de er i parforhold.
Og hvis man som par er meget forskellige på det punkt, så giver det god mening, at det kan være svært at sætte sig ind i, hvorfor ens partner gerne vil onanere, men ikke have sex sammen?
Jeg kan selvfølgelig ikke fortælle dig, hvorfor din kæreste siger nej til at have sex, men gerne vil onanere. Det kan der være mange grunde til.
Men det kan måske være rart at vide, at det er naturligt, at onani og samleje ikke nødvendigvis handler om det samme for en person.
Tal med din kæreste om det
Det bedste du kan gøre, for at få svar på dine spørgsmål, er at tale med din kæreste om, hvordan du har det, og hvilke tanker du gør dig.
Selvom det kan være en svær samtale at tage, så er det faktisk en rigtig god ting at kunne snakke om sex med sin kæreste.
Og heldigvis har Sexlinien lavet en rigtig god artikel om, hvordan man kan tale sammen om sex.
De kommer med mange gode råd, som gør det nemmere at få en god samtale.
Det må gerne være akavet
Et af rådene i artiklen er, at det er helt okay, hvis man synes det bliver akavet eller pinligt at tale om sex.
Så kan en god løsning faktisk være at sige lige præcis det. Så kan man fx sige:
“Jeg vil vildt gerne tale sammen om vores sexliv, men jeg synes faktisk det er lidt akavet at skulle sætte ord på. Jeg håber vi kan hjælpe hinanden til at tale sammen om det, så det bliver lidt lettere”.
Når man er åben om, at det kan være svært at tale om, så kan det faktisk gøre det lettere.
For så skal man ikke hele tiden passe på med ikke at blive akavet eller pinlig. Nu ved I begge, at det er faktisk helt ok, hvis det sker.
Kontakt Sexlinien
Hvis du har brug for at få mere sparring, med nogen som ved rigtig meget om sex, så kan jeg varmt anbefale Sexlinien.
Sexlinien er nemlig en organisation, som hver dag hjælper unge, som har brug for rådgivning, når det kommer til sex. Også hvis man har brug for hjælp til at tale med sin kæreste om sex.
Du kan både skrive til deres brevkasse, chatte med dem eller ringe til dem. Så sidder en dygtig rådgiver klar til at hjælpe.
For når man har forskellige behov i sit parforhold, når det kommer til sex, så kan det være rigtig rart at tale med nogen om det.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper