Hej Mindhelper
Jeg har fået en rigtig sød kæreste, det er min første faste og jeg er rigtig glad for ham, han er et år ældre end mig men måske lidt nervøst anlagt. Problemet er at han ikke altid kan blive stiv. Jeg har været sammen med drenge før og har aldrig mødt problemet så ved ikke om det er almindeligt? Der er heller ikke rigtig nogen linje i det for nogen gange går det fint. Så bliver jeg så glad og så går vores samleje så fint. Men andre gange vil den ikke rigtig blive stiv og så kan vi jo ikke rigtigt. Det går meget ud over min selvtillid for så tænker jeg jo om jeg da slet ikke er lækker. Jeg føler ikke jeg lægger pres på ham for at præstere, jeg prøver at tage det helt roligt. Jeg har ikke snakket så meget med ham om problemet for så går det måske lissom endnu mer ud over hans stolthed og vil såre ham og jeg har ikke lyst at gøre ham ked af det. Men jeg er næsten begyndt at være nervøs for at være intim med ham. Hvad kan jeg gøre?

(16 år)
Kære dig,
Det kan være rigtig frustrerende og svært, når ens sexliv med ens kæreste driller. For hvad betyder det, og hvad kan man gøre ved det?
Det giver mening
Først og fremmest synes jeg, at det du skriver giver god mening.
For selvom man måske godt ved, at problemet ikke nødvendigvis har noget med en selv at gøre, så kan det være svært ikke at tænke over og overveje.
Og så kan det være svært ikke at vende tankerne ind mod en selv, og måske blive ramt på sin selvtillid.
Men her er det vigtigt for mig at sige, at der kan være utroligt mange grunde til, at en fyr ikke kan få den op at stå under sex.
Rejsningsbesvær sker for mange
Rejsningsbesvær, som det også hedder, sker for de fleste mænd i løbet af deres liv.
Men faktisk ser man lige nu en stigning blandt unge mænd, som oplever det.
Så selvom det ikke sker for alle, så er din kæreste bestemt ikke alene om at have oplevet det.
Og der kan være rigtig mange grunde til, at det sker.
Det kan både have noget at gøre med, hvordan man har det psykisk, det kan have noget at gøre med ens livsstil. Altså fx om man drikker meget alkohol, ryger eller ikke dyrker motion. Og det kan også være noget medicinsk. Altså noget en læge skal hjælpe en med at finde ud af.
Derfor kan jeg heller ikke fortælle dig, hvorfor det sker for din kæreste. Men jeg kan fortælle, at I bestemt ikke er det eneste par, som har oplevet det.
Tal sammen om det
Jeg synes dit spørgsmål vidner om, at du elsker din kæreste højt, og rigtig gerne vil passe på hans følelser i den her situation.
For som du selv siger, så kan det være en svær ting at snakke om. Især fordi man ikke vil såre hinandens følelser.
Men når det kommer til sex, så kan det faktisk være en rigtig god ting at få snakket om. For ofte er det en stor del af løsningen.
For I kan ikke få fundet en løsning på problemet, hvis ikke I kender grunden til, at det sker.
Og den grund kan være lettere at spore sig ind på, hvis man kan tale sammen om det.
Hvordan kan du gribe det an?
Der er virkelig mange måder, man kan tale om det på. Og en god ting at huske, hvis man skal tale om noget som er sårbart, er at være nysgerrig og huske på ikke at dømme den anden.
Faktisk har Sex og Samfund lavet en virkelig god artikel om, hvordan man kan tale sammen om sex.
I den kommer de med en masse gode råd til, hvordan man kan gøre det nemmere at få talt om. Den kan jeg klart anbefale dig at læse.
Fx anbefaler de, at det er en god ting at være ærlig.
Derfor tænker jeg sagtens, at du kan fortælle din kæreste, at du bliver usikker og bange for, om hans rejsningsbesvær har noget med dig at gøre. Men at du samtidig ikke har nævnt noget, fordi du ikke vil såre hans følelser.
På den måde, får du både sat ord på dine egne tanker, men du åbner også døren for, at han kan gøre det samme.
Skriv til Sexlinien
Hvis du har brug for flere råd til, hvordan du kan gribe situationen med din kæreste an, så kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i Sexlinien.
For udover at have en brevkasse, så har de også en chat og et telefonnummer, du kan ringe til. Derfor kan du have en længere samtale med en rådgiver, som kan hjælpe dig med, hvad du kan gøre herfra.
Sexliniens rådgivere er utroligt søde og fordomsfrie, og de kan være rigtig gode at snakke med.
Jeg håber mit svar har hjulpet dig i den rigtige retning. Jeg sender dig en masse positiv energi, og jeg håber du og din kæreste finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper