Hej.
Min kæreste har været mig utro, flere gange… og jeg har tilgivet ham hver gang.
Alle gange har været andre der har fortalt mig det, og aldrig ham selv.
Jeg kan ikke få mig selv til at slå op med ham, selvom det burde være det “rigtige”, når ens partner går sådan noget.
Jeg ved ikke hvorfor jeg synes det er så svært, og hvorfor jeg tilgiver ham hver gang.
Vi bor sammen, og har været kærester i snart 5 år.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Mvh en forvirret pige

(Pige, 23 år)
Kære forvirrede pige,
Utroskab kan gøre helt vildt ondt. Men det er også rigtig komplekst, for hvad skal man gøre, når det sker?
Hvad skal man gøre, når ens kæreste er utro?
Først i mit svar til dig, får jeg lyst til at give dig et varmt virtuelt kram. For av, hvor kan utroskab bare gøre helt sindssygt ondt. Og hvis det er den følelse, du sidder med, så skal du vide, at jeg godt kan forstå, at det er en rigtig svær situation.
Men det er også en svær situation, fordi det kan være svært at vide, hvad man skal gøre, hvis ens kæreste er en utro.
For selvom det kan være let at tænke: “Så skal man bare smide dem for porten med det samme!”, så er det ikke altid så ligetil i virkeligheden.
For det er forskelligt fra forhold til forhold. Nogle personer kan godt tilgive, andre kan ikke. Men det betyder ikke, at der er noget som er mere rigtigt at gøre end det andet. Man skal gøre det, som man selv mener er rigtigt.
Hvorfor er det svært ikke bare at gå fra ham?
Og det leder mig også til, hvorfor det kan være så dælens svært at gå fra nogen, selvom de har gjort noget, som ikke er i orden.
For du skriver selv, at I har været sammen længe, og at I bor sammen. Og oftest elsker man jo også sin kæreste rigtig højt.
Og selvom ens kæreste gør noget, som er forkert, så mister man jo ikke nødvendigvis følelserne for den person. Ofte har man været igennem mange ting sammen, som betyder noget for en.
Hvorfor bliver du i det?
Du spørger, hvad du skal gøre. Jeg kan ikke give dig et direkte svar på det, men jeg vil gerne hjælpe dig på vej med ting, som du kan tænke over, og som forhåbentlig kan hjælpe dig til at finde ud af det.
Du skriver, at du ikke ved, hvorfor du bliver i forholdet, og hvorfor du ikke går fra ham.
Her tænker jeg, at du kan prøve at være nysgerrig på, hvad det mon kan handle om.
Er det fordi, at du hellere vil være sammen med ham, også selvom han er dig utro? Handler det om, at du ikke har lyst til at være alene? Handler det om noget helt tredje?
Det kan måske være rart at blive klar over, hvad det handler om. For så er det også lettere for dig at finde ud af, hvad du vil gøre.
Hvilket forhold vil du gerne have?
En anden ting du kan overveje er, hvilket forhold du gerne vil have?
Hvilke ting vil du gerne have i et forhold, og hvilke ting vil du ikke acceptere i et forhold?
Du kan eventuelt skrive det ned på din telefon eller på et papir, så det bliver mere visuelt for dig.
Du kan også prøve at spørge en ven eller veninde, om de har lyst til at hjælpe dig. Nogle gange kan det være nemmere at finde frem til i fællesskab med andre, fordi de tit har andre måder at se tingene på.
På den måde kan du blive mere bevidst om, hvilke grænser du har i et forhold.
Hvad sker der, når folk bliver ved med at overskride dine grænser?
For når du ved, hvilke grænser du har, så er det også lettere for dig at håndhæve dem, når de bliver overskredet.
Så en grænse kunne for eksempel være, at du mærker, at utroskab ikke er noget, som du vil have i dit forhold.
Og når vi mærker, at vores grænser bliver overskredet, så er det vigtigt, at vi siger fra overfor det.
For hvis vi ikke siger fra eller viser, at det har konsekvenser, når andre træder over vores grænse, så viser vi dem også indirekte, at der intet sker, når de gør det.
Og så risikerer vi også konstant at gå på kompromis med os selv. Og det kan gøre helt vildt ondt og være rigtig skidt for vores eget selvværd og selvbillede.
Så selvom det kan være helt vildt svært, så er det vigtigt at håndhæve sine egne grænser.
Og hvordan du kan gribe det an, kan du læse meget mere om i vores artikel om at sætte grænser.
Chat med GirlTalk
Det kan også være, at du har brug for at tale med nogen om det, som ikke kender dig eller din kæreste.
Her tænker jeg, at det kunne være oplagt for dig at skrive til GirlTalks chat. For i chatten kan du få svar med det samme, og du kan også få mere uddybende svar om din situation.
Og så er GirlTalks rådgivere også vant til at skrive om alt mellem himmel og jord. Også utroskab og hvordan man kan håndtere det.
Og du kan være fuldstændigt anonym, hvis du er mest tryg ved det.
For jeg kan sagtens forstå, at du har svært ved at vide, hvad du skal gøre lige nu. Utroskab kan være svært at håndtere, men jeg håber du er kommet et skridt nærmere efter at have læst mit svar her.
Jeg sender dig de bedste tanker, og håber at du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper