Hej Brevkasse
Min kæreste og jeg har en utrolig god relation til hinanden med tillid, åbenhed og respekt.
Men min kæreste har fra starten af, haft en utrolig stærk trang til at skulle beskytte mig. Når vi snakker om det og jeg spørg ind, har han svært ved at sætte ord på det.
Vi kommer begge fra baggrunde med meget svigt og manipulation. Jeg kæmper med følgerne af det stadig, hvor han er lidt længere i processen.
Men han er begyndt ikke at kunne sove, og det er især slemt når vi sover sammen, han kan ikke finde nok ro til at falde i søvn, og ender ofte med at ligge og blive urolig fordi han er bange for der sker mig noget.
Jeg er syg med mine lunger og kan i perioder have svært ved at få vejret, om det er det han er bange for, eller noget fra hans fortid er svært at finde ud af.
Jeg ved ikke om jeg skal snakke med hans mor om det, og se om hun har en ide om hvad det kan være?
Hvordan skal jeg lige forholde mig til det? Jeg kan ikke finde nogle artikler eller lign. med råd eller mulige grunde.
Mvh
Den fortabte

(22 år)
Kære fortabte,
Det lyder til, at dig og din kæreste har en rigtig god relation. Men på det seneste er han begyndt ikke at kunne sove, og du er i tvivl om, hvad der er på spil.
Når én man elsker har det svært
Det kan være rigtig hårdt, hvis en man elsker og holder af, har det svært.
Man har lyst til at smide alt man har i hænderne og stå på hovedet for, at de kan få det bedre.
Og når jeg læser dit spørgsmål, så får jeg på fornemmelse, at det er sådan du har det.
Det kan være mega hårdt. Og det kan være svært at vide, hvad man skal gøre.
Men det betyder også to ting. 1) At han er heldig, at han har sådan en sød kæreste som dig. 2) At du er en enormt rar og betænksom person.
Så det vil jeg gerne starte med at rose dig for.
Nu vil jeg så prøve at komme med nogle gode råd til, hvordan du kan forholde dig til det hele.
Pas på dig selv
Når der er nogen vi elsker, som har det svært, kan vi nogle gange godt glemme os selv i processen.
Vi får så travlt med at passe på den vi elsker, at vi glemmer at holde øje med, hvordan vi selv har det.
For selvom jeg er sikker på, at du vil gøre alt for din kæreste, så er det svært at være der for ham, hvis du ikke selv har det godt.
Derfor er det også vigtigt for mig at sige, at du kan elske og støtte ham, men det er ikke dit ansvar, at han får det bedre.
Det skal der være professionelle, der hjælper ham med.
Man skal respektere andres proces
Det er tydeligt, at du bekymrer dig om din kæreste, og at du gerne vil ham det allerbedste.
Og når en person man elsker har det svært, så er det helt naturligt, at man rigtig gerne vil hjælpe dem.
Men det er ikke altid, at den, man gerne vil hjælpe, er klar til at få hjælp.
For nogle mennesker kan det tage noget tid, før de selv er klar til at undersøge, hvad der mon er på spil, og hvorfor de har det som de har det.
Og som et gammelt ordsprog siger. Man kan tvinge hesten til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke.
Altså, selvom man gerne vil hjælpe nogen, så er det ikke sikkert, at de er klar til at få hjælp.
Og det skal man respektere.
Man kan altid vise sin støtte
Til gengæld kan man sagtens fortælle en person, at man stadig støtter dem.
Derfor kunne du for eksempel fortælle din kæreste om dine tanker og bekymringer, men uden at forvente af ham, at han skal have et svar klar.
En sætning kunne for eksempel være: “Jeg kan se, at det er svært for dig at snakke om det her, du skal vide at jeg er her og rigtig gerne vil lytte, når du er klar”.
På den måde får du vist, at du har forståelse for hans situation, og at du rigtig gerne vil hjælpe. Men at du også har respekt for, at han tager det i sit tempo.
Skal du snakke med hans mor?
Hvis man bekymrer sig for sin kæreste, kan det være rigtig rart at tale med nogen som kender ham godt.
Derfor giver det også god mening, at du har lyst til at tale med hans mor.
Det kan være at hans mor kan være god at tale med, så du ikke skal stå med dine følelser alene.
For når man går med sine tanker alene, så får de intet modspil, og så kan de ende med at køre derudaf.
Derfor er det en rigtig god ide, at tale med en anden om det.
De vil altid lytte hos Headspace
Hvis du synes, det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender din kæreste, så kan jeg varmt anbefale dig Headspace.
Hos Headspace møder du en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du bekymrer dig om din kæreste og ikke ved, hvad du skal gøre.
Du kan ringe til dem, chatte med dem eller mødes med dem fysisk. De har nemlig lokaler i de fleste større byer i Danmark.
Det kan være svært at vide, hvordan man skal forholde sig, hvis ens kæreste har det svært. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper