Kære brevkasse.
Jeg har det svært i min fritid for tiden, og jeg er voldsomt anspændt i mine skuldre og nakke, da jeg har noget angst (ikke bekræftet af læge eller psykolog, da mine forældre synes det er dumt at blive testet for en diagnose). Angsten gør, at jeg spænder i min krop, ikke kan tænke klart og i værre tilfælde giver den mig maveproblemer.
Det handler ikke så meget om min angst, men mere om min måde at tænke på. Jeg overtænker rigtig tit, specielt omkring en pige (min bedste ven i øjeblikket) på min skole. Vi minder meget om hinanden og jeg synes hun er en fantastisk person, og da jeg slog op med min tidligere kæreste i starten af skoleåret, har jeg ledt efter en ny pige at være sammen med.
Problemet er at jeg ikke ved om hun kan lide mig, da hun ikke har sagt noget om det direkte. Det eneste tidspunkt hun har givet tegn til at ville have et forhold med mig, var til en fest, hvor vi fik en smule for meget at drikke, og så endte vi med at kysse imens hun sad på mine lår.
Lige siden den fest har jeg undret mig over, om det er en mulighed for os at have et intimt forhold. Vi aftalte efter festen at lægge det bag os, men nu ved jeg ikke hvad jeg skal tænke om hende længere.

(Dreng, 16 år)
Kære dig,
Når jeg læser dit spørgsmål, så synes jeg, at det lyder som om, at du har brug for afklaring af, om dig og din veninde skal forblive venner eller blive til mere.
Hvad skal du gøre?
Som jeg ser det, er der to ting, du kan overveje at gøre. Du kan enten tale med hende om det, og få noget afklaring.
Du kan også vælge at se tiden an, og overveje, hvad du selv vil.
Det kan være, at du finder ud af, at du egentlig ikke vil noget romantisk med hende alligevel. Og så kan du derefter prøve at give slip på de følelser, der måske har været.
Tal med hende
Hvis du kan mærke, at du har brug for at få afklaring og finde ud af, om hun gerne vil mere. Så er den nemmeste måde at få svar på ved at tale med hende om det.
Inden du taler med hende, kan det være, at du skal overveje, hvordan du selv har det med det hele.
Vil du gerne mere? Eller vil du helst blot forblive venner?
Det kan være smart at vide, hvad du hælder mest mod, inden du skal tale med hende.
Hvis du taler med hende
Hvis du vælger at tale med hende om det, kan det være en god ide at gøre det på et tidspunkt og et sted, hvor I har tid og plads til det.
Det kunne fx være, at I enten kunne mødes hjemme ved en af jer, I kunne gå en lang tur sammen eller snakke om det over en kop kaffe et sted. Det kan også være, du selv har en helt fjerde ting, du tænker kunne være god.
En god måde at starte samtalen på kan være ved at være åben og nysgerrig.
Fx kunne du sige:
“Jeg kan mærke, at jeg har tænkt meget over vores venskab, siden vi kyssede til festen. Jeg synes det ville være rart at få talt om det, for jeg er også nysgerrig på, hvordan du har haft det med det?”.
På den måde kan du let åbne for samtalen og lige så stille høre mere om, hvordan hun har det med det.
Hvis hun vil mere
Hvis I sammen finder ud af, at I gerne vil prøve at være mere end venner, så er det jo dejligt.
Så kan I prøve at tage den derfra, og se hvad der sker.
Hvis hun vil forblive venner
Hvis hun derimod ikke har lyst til at være mere end venner, så må du mærke efter, hvordan det føles hos dig.
Det kan være, at det er rart at få det afklaret. Så ved du også, hvor I står henne ift. hinanden. På den anden side kan det også gøre ondt, hvis du egentlig gerne ville mere.
Så kan det være rart at huske, at det er helt okay at blive lidt ked af det og måske ærgerlig.
Hvis det sker, kan jeg varmt anbefale dig at læse vores artikel om ulykkelig forelskelse. I den kommer vi nemlig med forslag til, hvad du kan gøre for at få det bedre.
Tal med dine venner om det
Og til sidst tænker jeg også, at det kunne være rigtig godt, hvis du får talt med nogle andre af dine venner om det her.
For når vi taler med andre om ting, som vi er i tvivl om, så kan det ofte hjælpe os med at blive klogere på, hvad vi skal gøre.
Ofte kan andre se vores situation fra en anden vinkel. Og det kan ofte hjælpe os med at forstå vores egen situation bedre.
Og hvis dine venner også ved, hvordan du går og har det, så kan du også løbende søge hjælp og støtte fra dem midt i alt det her.
Det kan være forvirrende, når man har kysset med sin bedste ven, men ikke rigtig ved, hvad det betyder. Så kan det være en god ide at overveje, hvad man selv vil. Og måske snakke med dem om det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej til den rette beslutning, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper