Hej Mindhelper
Jeg tror jeg er biseksuel, men jeg er i et heteroseksuelt og dejligt forhold.
Jeg går med en usikkerhed og frygt for fremtiden. Jeg er en 21-årige kvinde, og har først indenfor de seneste par måneder, stiftet bekendtskab med tanken: Er jeg biseksuel?
Jeg tror jeg har fundet frem til, at jeg godt kan være seksuelt tiltrukket af kvinder. Jeg ved bare ikke om jeg også kan få følelser for dem. Min kæreste sagde, jeg sagtens kunne give mig selv lov til, at udforske det i mine tanker og (under forsigtig overvejelse fra ham) muligvis prøve det fysisk, når han tager på udveksling i et 1/2 år.
Min kæreste og jeg har været sammen i 1,5 år nu. Jeg føler mig elsket, værdsat, tiltrukket og rig på sjove stunder, når vi er sammen. Det piner mig at tænke på, hvad det ville betyde for vores forhold, hvis jeg er biseksuel.
Jeg har aldrig været sammen med en anden kvinde før, hverken seksuelt eller i et forhold. Ville jeg fortryde, hvis jeg aldrig prøver det? Kan man være biseksuel, uden at have ”beviser for det”? Jeg har slet ikke lyst til at slå op, men bør jeg udforske den nye side af mig? Det drager mig, men på den anden side, er tanken om at være sammen med en anden end ham ubehagelig.

(21 år)
Kære du
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man tror man er biseksuel.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker og overvejelser med os. Dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Hvad er seksualitet?
Seksualitet er noget alle mennesker har.
Men, det kan godt nogle gange være lidt svært at forstå, hvad ens egen seksualitet er.
Nogen er sikre på at de er til det ene eller andet. Nogen ved det ikke. Og andre er ikke til sex overhovedet.
Helt kort fortalt, så handler seksualitet om, hvilke mennesker man er tiltrukket af og hvilke mennesker man bliver forelskede i.
Seksualitet er dynamisk
Selvom vi som mennesker godt kan lide at putte os selv i kasser: heteroseksuel, homoseksuel, biseksuel og så videre.
Så er det faktisk ofte sådan, at vores seksualitet er mere dynamisk. Det betyder, at ens seksualitet kan svinge og ændre sig gennem hele vores liv.
Så selvom du måske har følt dig heteroseksuel hele dit liv, så er det ikke unormalt at opleve, at du pludselig finder dig tiltrukket af én fra samme køn.
Derfor gør det dig ikke nødvendigvis biseksuel, at du føler dig tiltrukket til en kvinde. Det kan kun du vurdere, om du føler passer på dig.
Vil du fortryde ikke at gøre det?
I dit brev spørger du, om du ville fortryde det, hvis du aldrig prøvede at være sammen med en kvinde.
Jeg kan desværre ikke svare dig på, om du ville fortryde det eller ej.
For selvom det måske kunne være rart, at jeg havde svaret til dig, så er det noget, som kun du kan svare på.
Hvad kan du gøre?
Nu tænker du måske: “Ja det ved jeg da godt, men hvad skal jeg gøre?”.
Heldigvis er der flere ting du kan gøre for, at finde ud af, hvad der er det rigtige for dig.
For selvom der ikke findes en opskrift på, hvad der er det rigtige at gøre, vil jeg nu komme med nogle forslag til, hvad det kunne være.
Snak med din kæreste om det
Mit første og måske vigtigste råd er at blive ved med at snakke med dine kæreste om det.
Du har allerede snakket med ham om det, og det virker til at han er ret åben som person.
Derfor er noget af det bedste, du kan gøre også at blive ved med at snakke med ham om, hvordan du har det.
Del dine følelser, tanker, tvivl og usikkerhed med ham. Han er måske en af de mennesker, der kender dig bedst.
Derfor vil han også være god at sparre med, når du føler dig i tvivl eller ikke ved, hvad du skal gøre.
Overvej konsekvenserne og mærk efter
En anden ting, som kan være en god ide at gøre er at overveje, hvilke konsekvenser det vil have.
Hvilke konsekvenser vil det have, hvis din kæreste tager på udveksling, og du prøver at være sammen med en kvinde?
Vil det ændre din kæreste og dit forhold? Vil det ændre din lyst til din kæreste? Eller kan det være, at din kæreste fortryder, og hvad gør du så?
Jeg siger ikke, at nogle af de her ting sker med sikkerhed. Men det er alt sammen muligheder.
Derfor er det også vigtigt, at du overvejer de mulige konsekvenser og mærker godt efter.
En måde at gøre det på, er ved at skrive en for/imod liste. Hvad taler for at prøve det af, og hvad taler imod?
Ofte så hjælper det at få ens tanker ned på skrift og se dem for sig fysisk.
Skriv til Sexlinien
Mit sidste råd til dig er at kontakte Sexlinien.
Hos Sexlinien sidder en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge om seksualitet.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man er i tvivl om sin seksualitet. Og hvad man skal gøre, hvis man er i et forhold og ikke ved, hvad man skal gøre.
Du kan ringe til dem, skrive et brev eller chatte med dem. Det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Det kan være rigtig forvirrende, hvis man er i et heteroseksuelt forhold og opdager, at man er tiltrukket af nogen, fra det samme køn. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper