Hej
Jeg har svært ved at stole på min kæreste. Hun er meget loyal og utrolig sød så der er intet der.
Men kan kan simpelhen ikke stole helt på hende. Hvis hun er i byen eller på ferie er jeg helt trist og sidder bare med telefon indtil hun svare.
Hvordan kan det være?
For der har som skrevet aldrig været utroskab. Men jeg har i mit tidligere forhold været udsat for fysiskvold og psykisk vold. Kan det evt hænge sammen?

(23 år)
Kære dig,
Det kan være hammer hårdt, når man har svært ved at stole på sin kæreste. Især hvis hun både er meget loyal og utrolig sød.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når man har noget med i bagagen
Alle mennesker har forskellige erfaringer i livet. De mennesker vi omgås er med til at forme, hvordan vi oplever at være i verden.
Så hvis man har været i et forhold, hvor man har oplevet fysisk og psykisk vold, så vil det også ofte påvirke en efterfølgende.
Og som du selv skriver, så kan det sagtens påvirke, hvor meget vi fx stoler på andre mennesker.
Men selvom mistillid måske var rigtig fint at have i dit tidligere forhold, hvor du ikke kunne stole på din kæreste, så kan den samme mistillid blive et problem i dit nye forhold.
For som du selv skriver, så har du i dit nuværende forhold ingen grund til ikke at stole på hende.
Og hvad gør man så?
Hvad kan du gøre?
Jeg vil prøve at komme med nogle råd til, hvad du kan gøre for, at slappe mere af når din kæreste tager i byen eller er på ferie.
Du kan også læse vores artikel om jalousi, i den skriver vi endnu mere om det. Det kan være der også er nogle råd i den, som du kan bruge.
Det tager tid
For det første er det vigtigt at huske, at Rom ikke blev bygget på én dag.
På samme vis kan det også tage tid at lære at stole på sin kæreste, når man er vant til altid at skulle være på vagt.
Derfor kan det også være en rigtig god ide at have omsorg og tålmodighed for sin egen proces. For nogle gange kan man tænke: Altså jeg ved jo godt, jeg kan stole på min kæreste, så det skal jeg jo bare gøre.
Men en ting er, hvad man logisk ved er sandt, og noget andet er, hvad ens tidligere erfaringer fortæller en. Så selvom din hjerne måske godt ved, at du kan stole på din kæreste, så er det ikke sikkert, at din krop helt har fået beskeden endnu. Men med tiden vil kroppen også ofte følge med.
Tal med din kæreste om det
Jeg ved ikke, om de her tanker og følelser er noget du deler med din kæreste. Hvis ikke, så vil jeg virkelig anbefale dig at gøre det. Og det er der flere grunde til.
For det første, så bliver ting ofte meget lettere at håndtere, når vi tør dele det med andre. For når vi siger ting højt, så får vi afløb for dem.
Samtidig, så kan din kæreste også meget lettere hjælpe og forstå dig, hvis hun ved, hvordan du har det. Så når du bliver usikker, så ved hun, hvad der er på spil.
Det betyder ikke, at det er hendes ansvar eller skyld, at du har det på den måde. Men det kan være rigtig rart for hende at vide, så hun bedst muligt kan støtte dig.
Læg telefonen væk og fokusér på noget andet
Du skriver, at når din kæreste er i byen eller på ferie, er du helt trist og sidder bare med telefonen indtil hun svarer.
Her kan det være en rigtig god ide at øve sig i at lægge telefonen fra sig.
For jo mere du kigger på telefonen, jo langsommere går tiden, jo mere bekymrer du dig måske, og jo værre bliver det.
Derfor kan det være en rigtig god øvelse at prøve at lægge telefonen fra dig og lave noget andet uden at kigge på den.
Du kan fx være at sætte en af de film på, som hun ikke gider at se, gå en lang tur eller være sammen med nogle venner.
Det vigtigste er bare, at du øver dig i at lade din telefon være og lave noget andet.
Det kan godt være, at det bliver hårdt i starten. Men det er okay, det må det gerne. Du skal bare huske på, at øvelse gør mester. Så jo oftere du gør det, jo nemmere bliver det.
Snak med dine venner om det
Noget af det bedste man kan gøre, hvis man har det svært med noget, er at snakke med andre om det.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har fortalt dine venner, om de tanker du har?
Hvis ikke, så synes jeg det kunne være en rigtig god ide.
Ofte så har ens venner oplevet nogle af de samme følelser og har et godt råd eller to til, hvad man kan gøre.
Og hvis ikke, så kan bare det at sige det højt til andre, være rigtig rart og lettende.
For det kan nemlig være rigtig forvirrende ikke at stole på sin kæreste, hvis hun er rigtig loyal og sød. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper