Hej,
For snart to år siden gik min kæreste og jeg fra hinanden, og selvom jeg kom videre på overfladen, tog bruddet meget mere på mig, end jeg først forstod.
Jeg troede, jeg havde lagt følelserne bag mig, men siden da har jeg haft svært ved at date og især svært ved at åbne mig for nye mennesker.
Det frustrerer mig, for jeg har set flere forskellige, men jeg har ikke kunnet give dem samme indsats eller nærvær, som de har givet og giver mig. Hvilket derved oftest bare har ført til meningsløst sex. Derfor ender jeg med at trække mig, svare langsomt eller miste interessen, selvom jeg egentlig gerne vil prøve.
Jeg er begyndt at lyve når mine venner/veninder spørger hvordan jeg har det og hvordan det går med kærligheden. Fordi jeg har ærligt talt mistet troen på den. Jeg føler mig kynisk og følelsesmæssigt ødelagt.
Det har gjort mig til en version af mig selv, jeg ikke kan lide, og jeg føler mig fastlåst;
jeg vil gerne kunne engagere mig i nogen igen, men jeg kan ikke få mit følelsesliv til at følge med.
Hvad kan jeg gøre for at komme videre og åbne mig mere op, uden at gentage det samme mønster?
Mvh
@

(Dreng, 23 år)
Kære du,
Hjertesorg kan gøre helt afsindigt ondt, og nogle gange kan det også vare i lang tid.
Det er virkelig sejt gået
Her til at starte med, får jeg lyst til at fortælle dig, at jeg synes det er virkelig godt gået, at du har taget en beslutning om, at noget skal ændre sig.
Det kan være helt vildt svært at opdage, at man er inde i et dårligt mønster. Og det kan være endnu sværere at beslutte sig for at ændre det.
Når der er noget på spil
Du nævner, at du egentlig gerne vil åbne dig for nye mennesker, men at du ender med at trække dig, når du har ses med nogen.
Når du skriver det, synes jeg, at det giver ret god mening.
For vi mennesker vil rigtig gerne passe på os selv og vores følelser. Så hvis vi har prøvet, at et kærlighedsforhold er gået itu, så kan vi bagefter blive rigtig nervøse for, at det skal ske igen.
Og for nogen mennesker kan det betyde, at de har rigtig svært ved at investere sig i relationer og åbne op.
Hvis man er blevet såret før
Man kan se det lidt som, at hvis man er blevet såret før, kan man ende med at tage en følelsesmæssig rustning på, for at undgå at blive såret igen.
Men det kan blive meget ensomt og smertefuldt.
Smid rustningen
Men hvis man skal ændre et mønster, så kræver det, at man gør noget andet end man plejer.
Her tænker jeg at der er flere ting, som du kan gøre.
Start stille ud
Først og fremmest tænker jeg, at det kan give mening, ligeså stille at begynde at smide rustningen.
Hvis man længe slet ikke har delt sine følelser med andre, så kan det være en stor omvæltning at begynde at gøre det.
Derfor er det helt okay, at gøre det i sit eget tempo. Nogle mennesker er klar til at smide meget af rustningen hurtigt, andre har brug for mere tid.
Sig det højt
Derfor tænker jeg, at du kan begynde at øve dig på at tale højt om, hvordan du har det.
For vi ved, at tætte forhold til andre mennesker kommer, når vi tør dele med andre, hvordan vi har det.
En start kunne for eksempel være, at du blot nævner for nogen, at du faktisk har det på den her måde.
Fx ved at sige:
“Jeg har haft rigtig svært ved at åbne op for andre personer følelsesmæssigt. Men det er noget jeg øver mig på, og gerne vil blive bedre til.”
Bare det at sige det højt, er første skridt til at blive bedre til det.
Venner er vigtige støtter
Og det bedste råd jeg ellers kan give dig, er at tale med dine venner om alt det her.
Selvom du skriver, at du faktisk er begyndt at lyve overfor dine venner, fordi du har mistet troen på kærligheden. Så vil jeg alligevel foreslå dig at være ærlig overfor dem.
Ikke bare, når spørgsmålet om, hvordan det går med kærligheden kommer. Men faktisk dele med dem, at du synes det er helt vildt svært generelt.
Del med dem, at du har svært ved at investere dig i det, men at du gerne vil blive bedre.
For så kan dine venner også hjælpe dig, støtte dig og komme med gode råd.
Det kan være helt vildt svært, når man ikke rigtig ved, hvordan man skal engagere sig i kærligheden, når man har mistet troen på den.
Så er det vigtigt at sige det højt, og prøve at gøre noget anderledes.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg håber, at kærligheden kommer til dig igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper