Hej Mindhelper
Hej, jeg har et problem jeg har fundet en fyr online. Han er 17 snart 18, og jeg er lige fyldt 15. Jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe det an. Vi kan godt lide hinanden, men ingen har spurgt om kærester. mine forældre ved ikke noget. Det er 5 dage siden. Vi skriver på snapchat og vi snapper og snakker hele tiden. Så er sikker på, at han ikke er fake.

(15 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du har mødt en virkelig spændende fyr på nettet, men også er i tvivl om, hvad du lige skal gøre herfra. Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet herind, for du skal ikke gå med tankerne alene.
Jeg har slettet navnet på de byer I er fra. Det har jeg gjort for at sikre, at I begge kan være helt anonyme, det håber jeg er okay.
Når man møder et spændende menneske
Når jeg læser dit spørgsmål, så lyder det til, at du synes ham her er virkelig sød. Det er en mega skøn følelse, når man møder et menneske, som man har bare virkelig godt kan lide.
Men det lyder også til, at der er ting, du er lidt usikker på. Du skriver ikke præcis, hvad du er i tvivl om.
Som jeg læser dit spørgsmål, så er der måske både noget med, at I bor lidt væk fra hinanden, at der er et par års aldersforskel, og at I endnu ikke har mødt hinanden i virkeligheden.
Er det rigtigt forstået? Hvis det ikke er helt rigtigt forstået, så må du endelig skrive til os igen.
Tag dine forældre med på rejsen
Det første jeg kommer til at tænke på er, at jeg tror det kunne være en virkelig god ide at snakke om det med dine forældre eller en anden voksen.
For når man er lidt usikker på, hvordan man skal gribe en ny relation an, så kan det være virkelig rart lige at have nogen med på sidelinjen, som kan hjælpe en.
Og så vil de fleste forældre rigtig gerne hjælpe deres børn, når de er i tvivl om noget.
Husk, dine forældre og de andre voksne har jo måske selv prøvet at stå i sådan en situation engang. Selvom det kan være lidt svært at forestille sig nogle gange, så har de jo også været din alder engang!
Husk følehornene på nettet
En anden god grund til lige at fortælle det til dine forældre eller en anden voksen er, at det er vigtigt at være lidt ekstra opmærksom, når man møder nogen på nettet, uden at kende dem.
Som du selv skriver, så kan nogle mennesker på nettet godt være fake. Hvor de skriver, at de er en person, de i virkeligheden ikke er.
Og selvom det ikke sker særligt tit, så er det smart at være opmærksom på alligevel.
Og det virker det også til, at du er – det er rigtig godt!
Det kan også være, at personen er helt anderledes i virkeligheden, end man måske troede.
Så især hvis man tænker, at man for eksempel på et tidspunkt gerne vil møde personen i virkeligheden, så er det vigtigt at ens forældre ved det.
På den måde er man både på den sikre side, og samtidig kan man jo så også tale om det med sine forældre bagefter, hvis man har lyst til det.
Hvis man bliver snydt på nettet
Hvis man oplever, at nogen mennesker viser sig ikke at være, hvem de siger de er. Eller hvis de begynder at blive ubehagelige mod en, så er der hjælp at hente.
Først og fremmest er det vigtigt at sige det til en voksen i sit liv. For eksempel sine forældre eller en i sin familie.
Men man kan også få hjælp hos SletDet Rådgivningen. Hos SletDet arbejder de hver dag med at hjælpe børn og unge, som har oplevet noget svært på nettet. For eksempel mobning, deling af billeder uden samtykke eller afpresning.
De er utroligt dygtige og søde, og man kan både skrive til dem, chatte med dem eller ringe til dem.
Del dine følelser med vennerne
Og hey, noget af det bedste man kan gøre, når man er i tvivl om noget, er at tale med sine venner om det.
Ens venner kender en godt, de kan komme med gode råd, og de kan lytte til de tanker, man selv går med. Og det er jo mega vigtigt, når man ikke helt ved, hvad man lige skal gøre i en situation.
Nogle gange er ens venner ens bedste rådgivere.
Hvis du ikke lige ved, hvordan du skal starte samtalen, så kan du fx sige:
“Jeg har mødt en fyr på nettet, som jeg synes er virkelig spændende. Men jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg skal gøre. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I tænker”.
Du kan være anonym hos headspace
Hvis nu du gerne vil tale om alt det med ham her, men gerne vil tale med nogen, som ikke ved hvem du er, så kan jeg varmt anbefale headspace.
Hos headspace kan man nemlig tale med en rådgiver, uanset hvilket problem man står med. Du kan være helt anonym, og så er rådgiverne både helt vildt søde og dygtige.
Du kan både få en fysisk samtale med dem i deres lokaler. De har nemlig lokaler rundt om i Danmark, som du kan se på deres hjemmeside. Men du kan også chatte med dem mandag til torsdag fra 12-22.
Det kan være lidt svært at vide, hvad man skal gøre, når man har mødt en spændende fyr på nettet. Så er det vigtigt man får talt med det med sine forældre eller en voksen.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper