Kære mindhelper
Min bedste veninde og jeg har lige været på en fantastisk rejse tur sammen. På denne tur tilbragte vi meget tid med bare at ligge og snakke på sofaen, der hvor vi boede, det ledte til at hun nu har fået mega mange følelser for mig som ingen af os kan finde ud af hvad vi skal gøre med, jeg fik også lidt følelser for hende. Dog hjælper det ikke på situationen at hun er gift og har børn. Hvad kan man bedst gøre i den situation?
Alle gode hilsner
C

(21 år)
Kære C,
Det lyder som en kompliceret situation, du står i. Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad det bedste er at gøre nu.
Det er en svær situation
Normalt, når man bliver forelsket i en anden person, så er det bare rart og spændende.
Men hvis den ene part allerede er i et forhold, og i jeres tilfælde har børn, så bliver situationen en del mere kompliceret.
For hvad er så det rette at gøre?
Hvad gør man?
Jeg kan ikke fortælle dig, hvad I skal gøre. For det er kun jer, som kan tage den beslutning. Men jeg vil rigtig gerne komme med nogle bud på, hvad du kan overveje, inden du tager en beslutning.
Mærk efter
For det første tænker jeg, at det er vigtigt, at du finder ud af, hvordan du selv har det med det hele.
For du skriver i din besked, at hun har fået mega mange følelser for dig. Men du skriver også, at du har fået lidt følelser for hende.
Når jeg læser det, så lyder det til, at hun måske har flere følelser for dig, end du har for hende. Er det rigtigt forstået?
Hvis det er, så tænker jeg, at det er vigtigt, at du finder ud af, om du har lyst til at udforske det mere, eller om følelserne ikke er stærke nok.
Når den anden har familie
For normalt når man får følelser for nogen, så kan man udforske det i sit eget tempo, og der er ikke rigtig nogen konsekvens, hvis det viser sig, at følelserne ikke er stærke nok.
Men i jeres tilfælde er det både din bedste veninde, og hun har en familie i forvejen.
Det betyder ikke, at der er noget som er mere rigtigt eller forkert for jer at gøre. Men det betyder, at der er mere på spil, end der ellers normalt ville være.
Hun risikerer at miste sin familie, som hun kender den lige nu. Og I har også et venskab, der i så fald kan ændre sig.
Tal med nogen andre om det
Det er vigtigt for mig at slå fast, at der ikke er en beslutning, som er mere rigtig eller forkert end en anden. Det vigtige er, at du finder frem til den beslutning, som føles rigtig inde i dig.
En god måde at blive klogere på det på, er ved at få sagt det højt til nogen andre. Både fordi det kan hjælpe ens egen tankeproces at sige det højt. Men også fordi andre personer kan se situationen udefra, og måske give nogle gode tanker eller råd med på vejen.
Jeg tænker, at det kan være en god ide at tale med nogen, som ikke kender din veninde. Både fordi det kan være hårdt som ven, eventuelt at skulle holde på en hemmelighed, hvis vedkommende ser hende til dagligt. Men også for, at du kan få nogle andre øjne på situationen.
Tal med hende om det
Til sidst tænker jeg også, at det er en god ide at få snakket med din bedste veninde om situationen.
Det kan være, at det er en god ide at vente, til du selv ved, hvordan du har det med det hele.
På den måde får hun også tid til at tænke situationen igennem, og overveje, hvad hun føler er det rigtige.
Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre, når man får følelser for sin veninde, men hun har en familie i forvejen. Så er det en god ide at få mærket godt efter, hvad man selv føler, er det rette at gøre.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg håber, at I finder den rigtige løsning for jer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper