Hej!
Jeg har i lidt tid gået og haft en følelse af at jeg ikke elsker min kæreste på samme måde mere, som jeg har været sammen med i 1 år. Nogen få gange kan jeg godt få den der “jeg elsker ham” følelse men den bliver sjældnere og sjældnere. Han er det sødeste, mest tålmodige og omsorgsfulde menneske, vi begge har det godt med hinandens familier og har egentligt et stabilt forhold. Han elsker mig ubetinget.
Jeg skammer mig over at mine følelser ikke er gengældt og jeg har nogengange tanker om andre fyre. Jeg keder mig og jeg har det mildest talt forfærdeligt indeni.
Der er nogle ting fx. Den måde han er på nogengange eller det han siger, som jeg ikke synes er særlig attraktivt. Men man kan jo ikke bare sige “kan du ikke lade vær med at være sådan der?”. Jeg har jo ikke lyst til at ændre på hans personlighed eller få ham til at føle, at han ikke er god nok.
Jeg tænker egentligt, at det er bedst hvis jeg tager en snak med ham, og stopper den med ham. Men jeg har det samtidig meget svært ved at skulle ende den med ham…. Hvad skal jeg sige uden at han bliver helt sønderknust? Hvad skal jeg IKKE sige? Hvordan forklarer jeg det? Hvad gør jeg?

(21 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du egentlig godt ved, at du ikke vil være sammen med din kæreste mere, men du er i tvivl om, hvad du helt præcist skal gøre.
Jeg er glad for at du har skrevet ind til os, for du skal bestemt ikke gå med de tanker og følelser alene.
Du er ikke alene
Først og fremmest er det vigtigt for mig at sige, at du ikke er alene.
Mange mennesker oplever på et tidspunkt i deres liv, at de ikke længere ønsker at være sammen med deres kæreste, og vælger at slå op.
Jeg har også selv prøvet at skulle slå op med en kæreste på et tidspunkt. Og jeg kan huske, at jeg havde præcis de samme tanker som dig. Det er nemlig en mega svær situation.
Og faktisk har andre også skrevet til os før, fordi de var i tvivl om, hvad de skulle gøre. Du kan for eksempel læse spørgsmålet fra en pige, der er i tvivl, om hun skal slå op med sin kæreste.
Du har gjort dig en masse gode tanker
Jeg får også lyst til at rose dig rigtig meget for dine gode overvejelser.
Det er tydeligt på det du skriver, at du ønsker din kæreste det allerbedste, og rigtig gerne vil slå op med ham på en god måde.
Og det er et virkelig godt udgangspunkt for en god samtale med din kæreste.
Men derfor kan det stadig være svært, præcis hvordan man skal gribe samtalen an.
Derfor vil jeg prøve at komme med nogle bud på, hvad du kan overveje.
Hans følelser er ikke dit ansvar
Selvom man rigtig gerne vil gøre alt for, at en person man holder af ikke bliver ked af det, så er det ikke altid, at det kan lade sig gøre.
Derfor kan jeg heller ikke love dig, at han ikke bliver rigtig ked af det. For det kan gøre rigtig ondt, når ens kæreste slår op.
Men det betyder ikke, at det ikke er den rette beslutning. Og selvom din kæreste bliver ked af det, så er det okay. Det er en helt naturlig måde at reagere på, når et forhold slutter.
Du kan prøve at støtte ham det du kan, og svare på de spørgsmål han måtte have. Men jeg kan desværre ikke give dig en opskrift på, hvordan man slår op med nogen, uden at de bliver kede af det.
Ærlighed er den bedste vej
Som du selv skriver, så kan det være rigtig ubehageligt at være sammen med nogen, hvis man godt kan mærke, at det ikke er det rette.
Og selvom man ville ønske, at ens følelser for sin kæreste kunne komme tilbage, så er det desværre ikke noget, vi selv kan kontrollere.
Nu hvor du har fundet ud af, at det at slå op er det rette, så er ærlighed også vejen frem.
Der er ikke altid en forklaring
Du spørger også til, hvordan du skal forklare det.
Jeg synes, at det du har skrevet til os, er virkelig fint. For nogle gange er der ikke en direkte årsag til eller forklaring på, hvorfor man føler, som man gør.
Nogle gange forsvinder følelser, uden at vi kan gøre noget ved det.
Derfor er forklaringen, at du ikke længere har de samme følelser, forklaring nok, hvis det er sådan situationen er.
Hvad skal du gøre?
Men hvordan skal du så gribe hele situationen an?
Tit er det rigtig godt at aftale et bestemt tidspunkt og sted man kan mødes med sin kæreste, for at fortælle dem, hvordan man har det.
For når du vælger et bestemt tidspunkt og sted, så kan du også forberede dig på, hvordan du vil sige det.
Hvis du bliver ked af det
Du skal vide, at det er helt normalt selv at blive ked af det, selvom man er den, som slår op.
For selvom man ikke længere vil være kærester, så ændrer det ikke på, at man har brugt meget tid sammen. Og som du selv skriver, så synes du stadig at din kæreste er et godt menneske.
Så hvis du bagefter bliver ked af det, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel om kærestesorger.
I den giver vi en masse gode råd til, hvad man kan gøre, for at få det bedre.
Tal med dine venner
Her til slut vil jeg også anbefale dig at tale med dine venner om det.
Det kan nemlig være rigtig rart at tale med nogen, man stoler på, når man står i en svær situation.
Det kan være dine venner har nogle gode råd, eller måske selv har prøvet at skulle slå op med nogen.
Og samtidig kan det være virkelig rart, at ens venner ved, hvad der sker i ens liv, når man går igennem en svær periode.
Så er de også forberedt på, hvis du er mere trist i en periode, og du kan søge støtte hos dem, hvis du får brug for det.
Det kan være svært, når man skal slå op med sin kæreste. Derfor håber jeg, at mit svar kan hjælpe dig på vej. Jeg sender dig en masse gode tanker, og jeg håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper