Hej
Jeg har læst et svar i brevkassen som jeg har tænkt meget over. Jeg døjer selv med jalousi for tiden og har svært ved at rumme det. En pige skrev ind til jer, at hendes kæreste onanerede til sexsuelle fantasier om hendes veninder, roomie og familiemedlemmer. I skrev at det var helt normalt at man gør det og det ikke kun er porno man nødvendigvis bliver tiltrukket af. Det er så svært for mig at forstå! Nok også fordi det overhovedet ikke foregår inde i mit hoved når jeg onanere. På en eller anden måde føler jeg lidt et svigt ved tanken om han måske gør det. Så på et tidspunkt på hans i insta, at han havde været inde på min kusines instagram, hvortil han sagde, at han bare ledte efter et billede af mig, for at onanere til det. Men der er ikke nogle billeder af mig derinde og det skulle ikke undre mig hvis han har gjort det. Jeg har tænkt mig at spørge ham for at få ro i maven, om han har gjort det eller ej. Men hvis han svarer ja, ved jeg ærlig talt ikke hvordan jeg skal reagere. Hun er i min familie og min bedste veninde. Ved ikke om det er forkert at sige, men føler det er over min egen personlige grænse. Kan jeg tillade mig at sige det? eller skal jeg blande mig udenom? hjælp

(20 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du står i en svær situation. For hvor går grænsen, når det kommer til onani og fantasier?
Det kan være rigtig svært at give et direkte svar på. For det er meget forskelligt fra person til person og fra par til par.
Det lyder dog til, at du allerede har gjort dig en masse gode tanker om, hvor dine grænser går, og hvad du synes føles rigtigt og forkert.
Man kan ikke styre sine tanker, men man kan godt styre hvad man gør
Du skriver, at du har læst et af vores brevkassesvar, hvor vi har skrevet om det at fantasere om ens kærestes venner, roomie og familie.
Når det kommer til fantasier, så er det vigtigt at huske, at vi ikke kan styre, hvem vi fantaserer om. For tanker og lyster kommer og går.
Men selvom vi ikke kan styre vores tanker, så kan vi godt styre, hvad vi gør, og hvordan vi handler på de lyster og tanker, vi får.
Derfor kan man godt synes, at ens kærestes veninder er pæne, uden at gå hjem og onanere til billeder af dem.
Så hvis du finder ud af, at din kæreste har onaneret til billeder af din kusine, så er det helt okay, hvis du ikke synes, at det er i orden.
For selvom han måske ikke kan styre, hvis han synes hun er pæn, så kan han godt styre, hvad han vælger at gøre.
Grænser i et forhold
Du spørger, om du godt kan tillade dig at sige, at der er over din grænse, hvis din kæreste onanerer til billeder af din kusine.
Her synes jeg, at det er vigtigt at huske på, at der ikke er bestemte grænser som er rigtige eller forkerte.
Alle mennesker er forskellige, og derfor er det også forskelligt, hvor vores grænser går. Så hvis du kan mærke, at det er over din grænse, så er det over din grænse. Og det er helt okay.
Jeg synes faktisk, det er mega sejt, at du har mærket efter, og kan mærke, at det er sådan, du har det.
For langt hen ad vejen handler det om, hvad man selv har det okay med og at finde en fælles løsning, som er god for begge parter.
Tag en snak med din kæreste
Uanset om det viser sig, at din kæreste har onaneret til din kusines billeder eller ej, så tror jeg det kunne være en rigtig god ide, hvis dig og din kæreste fik en snak om, hvordan I hver især har det.
For det lyder til, at det her er noget, du tænker meget på, og har brug for at få afklaret.
Derfor tænker jeg, det kunne give rigtig god mening, hvis du aftalte et tidspunkt, hvor du og din kæreste kunne snakke sammen. Her kan du fortælle ham, hvordan du har det.
Hvis du har svært ved, hvad du præcis skal sige, så kan du sagtens vise ham det, du har skrevet ind til os. For her synes jeg faktisk, du beskriver rigtig godt, hvordan du har det.
Hvorfor er det vigtigt at sætte grænser?
Jeg kan sagtens forstå, hvis det føles svært at skulle sætte en grænse i jeres forhold. Men det er mega vigtigt at gøre det. For når vi sætter grænser, så får vi både fortalt andre, hvordan vi har det, og samtidig står vi også op for os selv.
Hvis du har lyst til at læse mere om at sætte grænser, så kan jeg varmt anbefale vores artikel: Pas på dig selv: Lær at sætte grænser!
I den uddyber vi både hvorfor det er vigtigt, men også hvordan man kan gøre det på en god måde.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi!
De bedste hilsner fra en Mindhelper