Hej Mindhelper
Jeg går på gymnasiet og har fast kæreste. Vores forældre har akcepteret vores forhold og vi må gerne sove sammen når det er muligt. Det er jo så især i weekenden det kan lade sig gøre. Da vi begyndte at sove sammen tænkte jeg det måtte være mega godt for vores intime liv men det er det ikke helt. Sagen er at jeg er meget træt om aften. Jeg investerer meget i skole, arbejde og sport og falder bare omkuld når jeg går i seng og har absolut ikke lyst til sex. Men om morgen er jeg frisk og oplagt og er den bedste udgave af mig selv hvis jeg skal have samleje og jeg er sådan spændstig og livlig. Men min kæreste vil helst have sex om aften for der er han oplagt men han er totalt dorsk og ugidelig om morgen og ”vågner” normalt først op af formiddagen. Altså er ikke frisk før. Synes det er et dumt problem, hvad kan vi gøre? Er der mon andre med det problem?

(Pige, 16 år)
Kære dig
Det kan nogle gange være noget af et puslespil at få ens sexliv til at gå op, når man har det på to forskellige måder.
Heldigvis er I bestemt ikke de eneste, som oplever det, og ofte kan man finde en god løsning.
Vi er alle forskellige
Først og fremmest synes jeg, at det du skriver giver rigtig god mening, og jeg er sikker på, at der er mange som kan genkende det du skriver.
For når man bliver kærester med nogen, så ved man ikke alt om dem inden. Og i løbet af ens forhold er det helt normalt, at der dukker ting op, hvor man finder ud af, at man er helt forskellige.
Hvad kan I gøre?
Og når man er forskellige, når det gælder, hvornår man har lyst til sex, så kan det være noget som kan fylde meget. For det er en helt naturlig del af et forhold.
Men hvad gør man så lige ved det?
Snak sammen om det
Den bedste løsning jeg kan se, er at få taget en god snak med din kæreste om det. For når det fylder hos dig, så er det vigtigt at få det sagt højt, så I kan finde en løsning sammen.
Nogle gange kan det dog være svært at tale om sex. For mange mennesker er det nemlig et sårbart emne. Men det er helt okay. Samtaler kan sagtens være vigtige og gode, selvom de er svære at tage.
Jeg vil virkelig anbefale dig at læse Sex og Samfunds artikel om at snakke om sex. For i den synes jeg, at de nævner virkelig mange gode pointer til, hvordan kan man tale om det.
De anbefaler for eksempel, at det nogle gange kan være en god ting at sige, hvis man synes noget er svært at tale om. Altså sige det højt til den anden. For det kan lette stemningen lidt, og give det plads.
Hvad skal du sige?
Når man skal tale med en anden om noget, hvor man måske ikke er helt enige, så er det vigtigt at huske ikke at pege fingre af den anden.
Altså det kan være rigtig smart at tale fra sit eget perspektiv. Det kan man gøre ved udelukkende at nævne, hvordan man selv har det. Så undgår man nemlig at lægge ord i munden på den anden.
Og i stedet kan man være åben og nysgerrig på, hvad de mon tænker.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal starte samtalen med din kæreste, så kunne du fx sige:
“Jeg kan mærke, at jeg har brug for, at vi taler om hvornår vi har sex på dagen. Jeg har rigtig ofte lyst om morgenen, men jeg har en oplevelse af, at det måske ikke rigtig er der du har mest lyst. Kan vi tale om det sammen?”.
Møde hinanden på midten
Når I taler sammen, så kan det give mening, og se om I kan finde et kompromis, som I begge kan være glade ved.
Som jeg ser det, kunne et forslag fx enten være at have sex midt på dagen, hvis I har tid til det. Måske har I begge et okay energiniveau der?
Hvis ikke det rigtig kan lade sig gøre, så kan en løsning også være at aftale tidspunktet I skal have sex på. Det kan måske lyde lidt usexet at planlægge sex, men det behøver det ikke at være.
For nogle gange kan det faktisk gøre, at man kan forberede sig bedre på det mentalt. Du skriver fx, at din kæreste ofte er rigtig træt om morgenen.
Men det kan jo være, at hvis han ved, okay lørdag morgen ville du synes, det var mega nice at have sex, så kan han måske lettere indstille sig på det, selvom han er træt, fordi han ved det i forvejen.
For nogle par virker sådan noget rigtig godt, for andre gør det ikke. Det er okay. Men man ved det ikke, før man undersøger det.
Snak med dine venner om det
Her til sidst kommer jeg til at tænke på, om det her er noget du taler med dine venner om?
Sex kan nogle gange være et emne, som man ikke nødvendigvis taler med så mange om.
Men nogle gange kan det faktisk være ret rart at tale om. For det første er det helt naturligt, og noget næsten alle mennesker gør. Men det kan også være super rart at vide, at man ikke er alene om, nogle gange at have problemer på den ene eller anden måde i sit sexliv.
Men det bliver vi kun klogere på, hvis vi tør dele det med nogen vi stoler på.
Det kan jo være, at dine venner faktisk også har prøvet noget lignende, og måske har et godt råd.
Når man har problemer i sit sexliv, så kan det være rigtig rart at få talt sammen om det.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper