Hej Mindhelper
Dem som har oplevet deres partner være dem utro og valgt at forblive sammen, hvordan er i kommet videre fra at de var jer utro?
Jeg har nu været sammen med min kæreste for over et år, da den 2 Juni han siger at han har fake flirtet med en online, hvor han havde siddet på Discord og skrevet med hende i en gruppe for 2 timer både med flirting og venlighed.
Jeg har spurgt indtil så meget som muligt da jeg helst vil have alt for at komme vide og ikke overtænke at der er mere lyveri for mig, dog har min kæreste bare den dårligste hukommelse siger han og kan ikke huske alle detajler,
jeg har sværest ved at komme over min overtænkning at der stadigvæk er noget han gemmer for mig for at pynte på det og det med at han svigtet mig til at starte med. Han har selv fra starten af forholdet været meget usikker og bange for at jeg ville gå hen og være ham utro.
Jeg vil gerne vide hvordan jeg bedst kan komme videre da efter forholdene jeg har set og fortalt at han er virkelig ked af det og han aldrig ville noget med hende ud over jokes som flirtning.
Da jeg også føler at han er min sjæleven vil jeg ikke opgive på det vi har sammen.
Hvis der er flere spørgsmål så stil hvis det hjælper.

(16 år)
Kære dig,
Det lyder som en svær situation. For hvad skal du gøre nu, hvor du har opdaget, at din kæreste har flirtet med en pige på Discord?
Hvorfor gør utroskab så ondt?
Først og fremmest giver det du skriver rigtig god mening.
For som du selv skriver, så kan utroskab føles som et rigtigt stort svigt. For det kan gøre rigtig ondt, når en person man troede, man kunne stole på, pludselig gør noget, der ikke er okay.
Og når man føler det svigt, så kan det også gøre, at man overtænker helt vildt. For hvad er det præcis han har gjort? Hvad har han sagt og skrevet? Og hvis han har gjort det én gang, kan det så ske igen?
Den slags tanker er helt naturlige, når man har oplevet at ens kæreste har været en utro.
Hvad skal du gøre?
Jeg ville ønske, at jeg kunne give dig en opskrift på, hvordan du kommer over hans utroskab og stopper overtænkningen.
Desværre er det ikke helt så ligetil, for det er meget forskelligt fra person til person, hvordan man kommer videre.
Men jeg vil prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre for, at det forhåbentlig bliver lidt nemmere.
Tid er din bedste ven
Når man har oplevet utroskab og gerne vil komme videre, så er tiden din bedste ven.
For selvom man siger til sig selv, at nu er ens kæreste tilgivet, og man vil gerne komme videre, så kan følelserne godt sidde i kroppen.
Og det kan de gøre i rigtig lang tid.
Derfor er det vigtigt at huske på, at der godt gå noget tid, før følelserne forsvinder helt. Og det er okay.
Så vær tålmodig og giv det den tid, som det tager.
Slut fred med din beslutning
Når man står overfor en svær beslutning, som det er ofte er, når man opdager ens kæreste har været en utro, så er det vigtigt at man træffer et valg.
Vil man tilgive dem og blive sammen? Vil man ikke tilgive dem og blive sammen? Eller skal man gå fra hinanden?
Lige meget hvilket valg du tager, så er det vigtigt at du prøver at slutte fred med, at tingene er, som de er.
For hvis du ikke gør det, så kan du blive ved med at tvivle på, om du har gjort det rigtige for evigt. Og det kan være rigtig hårdt og drænende i længden.
Tal med din kæreste om det
En anden god ting du kan gøre, er at blive ved med at tale med din kæreste om, hvordan du har det.
Ikke fordi i skal blive ved med at grave i, hvad der er sket, men så I begge kan få luft for jeres svære tanker.
Det er vigtigt at du kan tale højt om, hvis du er ked af det eller, fx har rigtig mange tanker om det. Og det kan også være rart for ham at høre, hvad du tænker, og hvordan du har det.
Og tit vil man opleve, at ens følelser fylder mindre, når vi tør sige dem højt. Og så bliver vores behov for at tale om dem også ofte mindre med tiden.
Tal med dine venner om det
Nogle som også kan være rigtig gode at snakke med, er ens venner.
Ens venner går ofte med de samme følelser og tanker som en selv. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis der er noget som går en på.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du snakkede med dine venner om det.
Det kan være, at de selv har prøvet, at deres kæreste var dem utro, og derfor har nogle gode råd til, hvad du kan gøre for at komme videre.
Det er ikke altid, at man kan komme over utroskab
Selvom du lige nu rigtig gerne vil komme videre, fordi du føler, at din kæreste er din sjæleven, så er det desværre ikke altid, at man kan komme videre.
Det kan sagtens være, at du med tiden får det bedre. Og at det om noget tid ikke fylder mere. Men det kan også være, at du finder ud af, at du ikke kan tilgive utroskabet.
Uanset hvad du føler, så er det helt okay.
Der er ikke noget som er mere rigtigt eller forkert.
Det kan være rigtig svært, hvad man skal gøre for at komme sig over utroskab. Og der er ikke ét svar på det. Men der er flere ting man kan prøve at gøre.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse helende og god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper