Hej Mindhelper
Min kæreste slog op med mig efter 2 måneder, jeg er bare i tvivl om det var pga mig? vi har været meget sammen under de 5 måneder vi har været i et forhold. hun skrev bare at hun føler jeg kan lide hende mere end hun kan lide mig. jeg har svært ved at holde fokus i skolen for mine tanker bliver ved med at rette sig om hende. Jeg har en virkelig underlig følelse i maven pga af det og har ikke spist særligt meget lige siden hun skrev at hun ville slå op. Ved snart ikke hvad jeg skal stille op

(15 år)
Hej med dig
Det kan gøre helt vildt ondt, når ens kæreste slår op med en. Derfor er jeg også rigtig glad for at du har skrevet herind.
Det kan nemlig være svært at vide hvad man skal gøre eller hvordan man skal håndtere sit breakup.
Det giver mening
Når jeg læser dit brev, kan jeg virkelig godt forstå, at det måske ikke er super sjovt at være dig lige nu.
Dig og din kæreste har været sammen i 5 måneder og så pludselig river hun tæppet væk under dig, og slår op.
Når sådan noget sker, er det helt normalt at sidde tilbage med tanker og følelser omkring, om det var ens egen skyld, eller om man kunne have gjort noget anderledes. Især hvis du ikke havde set det komme, at hun ville slå op
Men det kan være godt, ikke at give de tanker alt for meget plads. For selvom det er normalt at tænke sådan, så kan det blive en ond cirkel, der ikke kommer noget godt ud af.
For selvom man nogle gange ville ønske, at man kunne, så kan man ikke ændre på hendes følelser.
Hjertesorg gør også ondt i kroppen
Man har hørt det før. Sætninger som : “Hun knuste hans hjerte” eller “Det var noget af en mavepuster, da hun slog op”, bruges tit når folk slår op.
Men hvorfor snakker vi så meget om forskellige dele af kroppen, når folk bliver slået op med? Sidder alle ens følelser og tanker ikke kun oppe i hjernen?
Når det gælder hjertesorg, giver det faktisk rigtig god mening, at vi taler så meget om kroppen.
For det er faktisk helt normalt når man har kærestesorger, at man oplever at have ondt i maven, hovedpine, træthed og manglende sult.
Så at du har en underlig følelse i maven og ikke spiser så meget for tiden, er helt normalt.
Hvordan føles hjertesorg?
For når ens kæreste slår op, så er det helt normalt at opleve hjertesorg. Og når man har hjertesorg, så kan det påvirke en på mange måder.
For alt det du beskriver er faktisk helt naturlige tegn på kærestesorg.
Det er nemlig helt normalt ikke at kunne holde fokus og det er helt at tænke på hende hele tiden. Man er jo gået fra at se dem tit og snakke med dem ofte, til pludselig ikke at være sammen mere.
Og hvis man tænker på hende hele tiden, hvordan skal man så have tid til at tænke på matematik, dansk og afleveringer i skolen?
Men selvom det er hårdt lige nu, er der heldigvis ting du kan gøre for at få det bedre.
Hvordan kommer man videre?
Det kan være svært at vide, hvad man skal stille op efter et breakup. Man er måske helt rundt på gulvet og alt føles måske håbløst.
Heldigvis kan det godt blive godt igen. I vores artikel: Kærestesorg – Sådan kommer du dig over din ekskæreste, har vi samlet en masse gode råd til, hvordan man kommer videre og får det godt igen.
Én af rådene lyder fx på at give dig selv lov til at være ked af det. For ofte når man har det svært efter et breakup, kan man have travlt med at få det godt igen.
Men nogle gange kan det være rart at lade de svære følelser fylde lidt. For selvom det måske ikke føles sådan lige nu, så skal det nok blive bedre med tiden.
Et andet rigtig godt råd er at tale med andre om, hvordan du har det. For selvom man godt kan føle, at andre ikke forstår hvordan du har det eller kan mærke hvad du mærker, så er der rigtig mange som har prøvet det før.
De fleste har prøvet at blive slået op med. Derfor kan de være gode til at lytte til dig og måske endda fortælle, hvordan de selv er kommet igennem hjertesorger.
Headspace lytter altid
Hvis du føler, at det kunne være rart at snakke med nogen, som hverken kender dig eller din ekskæreste, så kan jeg varmt anbefale dig headspace.
Hos headspace sidder der nemlig nogle rigtig søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, om det der er svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis man er blevet slået op med og ikke ved hvad man skal gøre.
Du kan enten mødes med dem fysisk eller snakke med dem over telefonen. Der ligger headspacecentre i de fleste større byer.
Det kan være svært at vide, hvad man skal stille op, når man er blevet slået op med. Derfor håber jeg også, at nogle af mine råd til dig har givet dig noget håb om at tingene godt kan blive bedre. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper