Hej, jeg er en 18 årig pige, og jeg går i 1.g på gymnasiet. sidste år gik jeg på efterskole og havde verdens bedste år, hvor jeg også mødte min nuværende kæreste. vi har været kærester siden april hvilket godt næsten er 11 måneder. alting har for det meste gået godt, og der har aldrig været det store. Og ellers fik vi det løst sammen. til november kommer vi i klasse sammen, hvilket vi har det nederen over men aftaler vi gør alt for det lykkedes sammen. 25 december får jeg pludselig en tanke om jeg har egentlig ikke lyst mere. jeg føler mig ikke glad. jeg fortæller det 1 uge efter og vi vil prøve at løse det sådan at vi stadig er sammen. de seneste 3 måneder har der ikke rigtigt været andet en problemer. jeg elsker ham så højt og vi hygger os mega meget, men der er godt nok også mange problemer. den seneste uge har jeg været så trist, mit værelse er helt vildt beskidt jeg har ikke overskud til noget som helst. jeg kan ikke genkende mig selv. normalt bliver jeg beskrevet som den gladeste og positive pige. jeg er bange for jeg er ved at få en depression, det kan godt være det ikke er så seriøst. Jeg har det virkelig virkelig dårligt og har intet energi. Hvad kan jeg gøre hvad tænker i

(Pige, 18 år)
Kære du
Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre, når ens forhold går op og ned.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind.
Når man bliver i tvivl
Nogle gange kan der være en fortælling om, at det er helt vildt hårdt at blive slået op med. Men det kan faktisk også gøre helt vildt ondt at være den som måske vil slå op.
For som du selv skriver, så elsker man jo stadig personen, selvom man kan mærke, at man måske ikke længere vil være kærester.
Og derfor kan man faktisk godt have hjertesorg, selvom man måske ender med at være den, som slår op.
Man kan godt elske nogen, selvom man ikke vil være kærester
Du skriver, at du elsker ham så højt, men at der godt nok også er mange problemer.
Ens følelser kan sagtens være der, selvom man også kan mærke, at man har problemer som par og måske ikke vil være kærester mere.
Og selvom man så slår op, så forsvinder ens følelser heller ikke fra den ene dag til den anden.
Sådan fungerer følelser ikke.
Hjertesorg kan stjæle glæden
Du beskriver også, hvordan du plejer at være den glade og positive pige, og at du nu slet ikke kan genkende dig selv. Derfor kommer du til at tænke på, om du måske er deprimeret?
Det er helt normalt.
For når man har problemer i sit forhold, så kan det faktisk godt fylde og påvirke ens humør så meget, at det har mange ligheder med en reel depression.
Du nævner også det med at være trist og ikke have overskud til at gøre dit værelse rent. Det er faktisk helt normale reaktioner, hvis man ikke har det godt i sit forhold, og måske er et sted hvor man har hjertesorg.
Hvis du kunne tænke dig at læse mere om hjertesorg og om, hvordan man får det bedre, så kan du prøve at læse vores artikel om hjertesorg.
Hvad kan du gøre?
Når man har knas i sit forhold, kan det være svært at vide, hvad man skal gøre.
Derfor vil jeg nu komme med mine bedste råd til, hvad du kan gøre for at få det bedre med dit forhold.
Giv følelserne tid
Mit første råd til dig er at give dine følelser noget tid.
Alle forhold går op og ned ift. hvordan det går. Nogle gange er det en dans på roser, og så i andre perioder kan det være rigtig svært.
Begge dele er helt normalt.
Derfor kan der også være en pointe i at give det hele noget tid, og se om det ikke bliver bedre.
Vil du blive i forholdet?
Hvis du efter noget tid kan mærke, at følelsen af ikke at ville være kærester bliver ved, så må du overveje, om det er det rette at forblive kærester?
For på den ene side kan jeg godt forstå, hvis du gerne vil kæmpe for jeres forhold. Men på den anden side, kan man heller ikke tvinge følelser frem.
Derfor er du også nødt til at mærke godt efter, og gøre det som føles rigtigt. Også selvom det kan være ubehageligt.
Og hvis du bekymrer dig om at I går i klasse sammen, så skal du vide, at det godt kan lade sig gøre at være ekskærester og klassekammerater.
Men det kan godt tage lidt tid at vænne sig til.
Tal med dine venner om det
Mit sidste og måske bedste råd til dig er, at snakke med dine venner om det.
Når man er i tvivl, om man vil forblive kærester med sin partner, så er det en rigtig god ide at tale med sine venner om det.
For på den måde kan de hjælpe en med at blive klogere på, hvad det rette er at gøre. Man skal nemlig ikke stå med de overvejelser helt alene, det er netop i sådan nogen situationer, at venner er guld værd.
Det kan også være, at dine venner har prøvet at stå i samme situation og har nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Det kan nemlig være rigtig svært at finde hoved og hale i det hele, når man stadig elsker sin kæreste, men ikke har været glad i forholdet de seneste 3 måneder.
Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper