Hej Mindhelper
Jeg havde et kort bekendtskab med en pige i foråret. Det var en pige jeg havde mødt til en håndboldturnering. Jeg følte der var et eller andet mellem os men vidste ikke om hun også følte det. Jeg besøgte hende så selvom hun bor langt væk, jeg fik min far til at køre mig så jeg kunne sove hos hende. Hun følte åbenbart også et eller andet for vi blev forenet under dynen og jeg havde så min første oplevelse. Meningen var så at hun skulle besøge mig men det blev aldrig til noget og så gled vores forbindelse ud. Men jeg følte jo jeg så måtte være til piger pga. oplevelsen og jeg sprang ud for mine veninder. De var søde og tog godt imod det og skulle høre alle detaljer. Men her i ferien har jeg så mødt en dreng og han er sød og jeg er faldet for ham og har set hans pik og fundet ud af jeg ikke er til piger alligevel. Jeg fortryder sådan jeg er kommet ud til mine veninder. hvis jeg siger jeg er til drenge alligevel så vil de jo bare tænke jeg sagde det andet for at gøre mig intressant. Men vil heller ikke at de skal gå og tro jeg er lesbisk eller noget. Please hjælp mig, hvad gør jeg?

(15 år)
Kære du
Seksualitet kan være virkelig forvirrende. For hvad betyder det egentlig, når man har været sammen med en pige, men derefter finder ud af, at man også godt kan lide drenge?
Det kan jeg godt forstå du tænker over, og jeg er rigtig glad for, at du har skrevet ind og delt dine tanker med os.
Det er normalt at være i tvivl
Man kan let komme til at tænke, at ens seksualitet vil være den samme hele livet. At man ligesom finder ud af hvad den er, og så har man styr på det.
Men virkeligheden for rigtig mange er, at ens seksualitet sagtens kan ændre sig, eller vise sig at være anderledes, end hvad man først troede.
Derfor skal du vide, at det ikke er unormalt eller forkert, fx både at kunne lide piger og drenge. Og at man faktisk sagtens både kan være seksuelt tiltrukket af piger og drenge på samme tid.
Så selvom du har været sammen med en pige, men nu også har fundet ud af du tænder på drenge, så betyder det ikke, at du skal ‘vælge’ mellem dem.
Seksualitet er ikke kun én ting
For selvom vi i samfundet har opfundet kasser, som fx ‘heteroseksualitet’, ‘homoseksualitet’ og ‘biseksualitet’ osv., så betyder det ikke, at man skal passe ned i kasserne.
Der er ikke en seksualitet som er mere rigtig end en anden. Og det er okay, hvis man slet ikke passer ind i nogen af dem.
For man kan sagtens have haft det på én måde i en periode, men så få det anderledes senere hen.
Altså kan man godt have en periode, hvor man er meget tiltrukket af piger, men så senere hen have en periode, hvor man er meget interesseret i noget andet.
Seksualitet handler også om at udforske sig selv, og finde ud af, hvad man selv kan lide.
Snak med dine veninder igen
Du skriver også, at du er nervøs for, hvad dine veninder måtte tænke, hvis du fortæller dem, at du er til drenge alligevel. Men samtidig vil du heller ikke have, at de tror du er lesbisk.
Jeg kan godt forstå, hvis du måske sidder med en følelse af, at du bør give dine veninder ‘korrekt’ besked. Men måske er det ikke nødvendigt?
Det er jo en mulighed, blot at fortælle dine veninder, at du har mødt en fyr, og at du faktisk føler, at du måske også godt kunne tænde på drenge.
På den måde holder du mulighederne åbne, og du behøver ikke at slå fast med syv tommer søm, om du er til drenge eller piger.
Tag fat i Sexlinien
Hvis du har brug for direkte rådgivning fra nogen, som ved mega meget om sex og seksualitet, så kan jeg varmt anbefale Sexlinien.
Inde hos Sexlinien sidder der nemlig nogle helt vildt søde rådgivere, som er vant til at tale med unge om sex og alt midt imellem.
Du kan både chatte med dem, skrive til deres brevkasse eller ringe til dem, så der er rig mulighed for at få en masse hjælp.
Og så har de faktisk også en rigtig god artikel om netop seksualitet, som jeg også varmt kan anbefale dig at læse.
For ens seksualitet kan nogle gange være svær at blive klog på, for den kan ændre sig, også selvom man måske var sikker på, at man kendte den ud og ind.
Så kan det være rigtig rart at få talt med nogen om det. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper