Hej Mindhelper
Jeg var til fest i fredags og jeg indrømmer jeg fik for meget at drikke. Jeg snakkede meget med en sød fyr og på et tidspunkt da festen var ved at være slut spurgte han om jeg ville med lidt hjem til ham. Jeg vidste jo godt hvad han ville men jeg var fuld og havde lyst. Det skal siges jeg aldrig har haft ”rigtig” sex, kun noget med fingrene nogen gange men jeg tænkte at det jo passende kunne være nu. Da vi kom hjem til ham begyndte jeg selv at klæde mig af selvom jeg havde problemer med at finde knapperne. Til sidst var jeg nøgen og han var også kommet af bukserne og stod og strittede med den. Men så gik det op for mig at jeg var for fuld. Det hele kørte rundt og jeg var bange for at min første gang ville blive en total fiasko fodi jeg var så fuld så jeg sagde at jeg desværre ikke kunne alligevel og så tog jeg mit tøj sådan lidt halvt og sjusket på og skyndte mig ud mens hans stadig stod og strittede med den og så helt forkert ud i ansigtet. Jeg vaklede hen til et busstoppested hvor der kom en natbus. Inden den kom brækkede jeg mig i buskene, så kom bussen og jeg nåede da hjem. Men jeg er sygt træt af mig selv og synes nu heller ikke jeg behandlede drengen ordentlig. Han var jo sød

(Pige, 16 år)
Kære du,
Jeg tror, at alle kan genkende at have været til en fest, hvor man dagen efter tænker over ting man har gjort eller sagt, fordi man var fuld.
Og jeg er rigtig glad for, at du har skrevet ind til os, for det kan være rigtig ubehageligt at gå med tankerne selv.
Hvor er det sejt, at du mærker efter
Du skal vide, at jeg synes du er helt abnormt sej.
Du stod i situationen og kunne så mærke, at det ikke var det rigtige for dig at have sex. Og så handlede du på det, tog tøj på igen og tog en bus hjem.
Det må have krævet utroligt meget mod at stå i den situation, og tage den beslutning, som du kunne mærke var det rette for dig.
Det synes jeg er helt vildt sejt gået, og jeg er rigtig glad for, at du lyttede til dig selv.
Man må altid sige nej til at have sex, uanset hvad
Når jeg læser dit spørgsmål, så lyder det til, at du føler, at du ikke behandlede drengen ordentligt.
Men til det får jeg lyst til at fortælle dig, at du bestemt ikke har gjort noget, som ikke var okay.
For man må altid, uanset tidspunktet eller situationen, sige nej til at have sex. Også selvom man i første omgang har sagt ja.
For man kan sagtens have lyst til sex og føle, at det er en god idé det ene øjeblik – men så mærke det helt modsatte i næste øjeblik. Sådan er det nogle gange.
Og især hvis man har drukket alkohol og er fuld. Så kan ens beslutninger og fornemmelser også komme lidt langsommere, end de plejer.
Og så er det jo ikke underligt, at man faktisk godt kan nå at sige ja til noget, for så egentlig at mærke, at det ikke var det helt rigtige alligevel.
Tal ud om det, med en du stoler på
Du stiller ikke noget direkte spørgsmål til os i dit brev. Men jeg får alligevel lyst til at sige til dig, at jeg tror det ville være en helt vildt god idé, hvis du fik talt om den her episode, med en du stoler på.
For selvom du måske er ‘kommet videre’ ovenpå den her aften, så kan det alligevel være rart at få talt ud om det, hvis det stadig er noget, du går og tænker på.
Nogle gange kan det også være rart at høre fra andre, at man faktisk slet ikke har gjort noget galt. For det har du bestemt ikke. Du har handlet præcist på den måde, som var den rette for dig i den situation.
Chat med GirlTalk
Hvis du har brug for at få nogle andre øjne på situationen, som du kan skrive mere med, og som ikke kender dig. Så kan jeg virkelig varm anbefale dig at skrive til GirlTalks Chat.
For det første fordi GirlTalks vejledere er utroligt søde og rare at snakke med. Men også fordi du kan chatte med dem i længere tid, og du kan stille opfølgende spørgsmål, hvis nu der er noget, som du er i tvivl om.
Du skal uanset hvad vide, at hvis den her oplevelse stadig sidder i dig, så er der altid nogen at tale med det om.
Du må også altid skrive ind til os igen. Så vil jeg hjertens gerne svare dig.
Det vigtigste, jeg håber du vil tage med fra mit svar, er: Du gjorde det helt rigtige, og du er mega sej, at du lyttede til dig selv og dit behov.
Jeg sender dig en masse positive tanker og god energi.
Kærlig hilsen Stephanie