Hej Mindhelper
Jeg er blevet dybt forelsket i en dreng fra gymnasiet. Han er den sødeste og mest omsorgsfulde kæreste man kan tænke sig. Men de andre piger advarer mig om at han er gyms største fuckboy og at der ikke er tal på alle de piger han har lagt ned. Jeg har faktisk også snakket med to af de piger han har scoret og de siger han tabte interessen da han først havde fået sin vilje. Men det er slet ikke det billede jeg har af ham og jeg gider ikke konfrontere ham med rygter. Jeg elsker ham og min tanke er snart at invitere ham med i seng. Jeg vil gerne give mig hen til ham og tilbyde ham min krop som tegn på at jeg elsker ham og hele min krop brænder og længes vildt efter det selv. Er det dumt med alle de advarsler eller skal jeg bare følge mit hjerte og give mig hen til ham?

(Pige, 16 år)
Kære du,
Det kan være svært at vide, hvornår og om man skal have sex med sin kæreste første gang.
Hvornår skal man have sex?
Jeg tror alle kan genkende spændingen og nervøsiteten man kan have, inden man beslutter sig for at have sex med en ny kæreste første gang.
For der kan være en masse tanker i ens hoved om, hvornår det er det rette tidspunkt og beslutning.
Og jeg ville ønske, at jeg kunne give dig et direkte svar på, hvad det rette for dig er at gøre.
Men det kan jeg desværre ikke. For der findes ikke nogen direkte regler for, hvornår det er det rette at gøre. Det skal man selv mærke efter.
Når bekymringer fylder
Du nævner, at andre piger har fortalt dig, at han er en fuckboy, og før har droppet piger, efter de har haft sex sammen.
Jeg kan sagtens forstå, at det er noget, som sætter tanker og bekymringer i gang i dig. Det er helt naturligt og forståeligt. For det er selvfølgelig naturligt så at tænke, ‘Gør han så også det med mig?’.
Men desværre er det kun noget han kan svare på. For kun han kender sine tanker og følelser.
Hvad skal du gøre?
Så hvad skal du gøre?
Som jeg ser det, er der to ting, som du kan overveje at gøre. Dem vil jeg uddybe for dig her.
Tal med ham om det
Du skriver, at du ikke vil konfrontere ham med rygter. Og selvom jeg sagtens kan forstå, at du gerne vil tage hensyn til hans følelser, så tænker jeg alligevel, at det måske kunne hjælpe på din bekymring, hvis du fik talt med ham netop om de her rygter?
Måske kunne det faktisk netop åbne for en rigtig god samtale om sex, og hvad sex betyder for jer hver især?
Selvom det er rygter du har hørt om ham, så er det ikke noget du nødvendigvis behøver at fortælle ham. Du kunne for eksempel blot spørge nysgerrigt og åbent omkring, hvad han tænker om sex, og hvad det betyder for ham.
På den måde kan I få en god samtale, som ikke nødvendigvis skal handle om, hvad du har hørt om ham.
Faktisk kan jeg varmt anbefale dig at læse Sex og Samfunds artikel om at tale om sex. I den kommer de nemlig med en masse rigtig gode råd til, hvordan man kan gribe det an.
Mærk efter
Mit andet råd til dig er, at du må mærke efter nede i din mave, hvad der føles som det rette for dig.
Hvis du kan mærke, at det rigtige er at have sex med ham, selvom der kan være en risiko for, at han mister interessen bagefter, så er der intet i vejen for, at det er det, som du vælger at gøre.
For man kan ikke se ud i fremtiden eller læse andres tanker, også selvom det nogen gange ville gøre tingene meget lettere.
Og så kan det være rart selv at tage en beslutning om, hvad der føles som det rette for en selv.
Tal med andre venner, som ikke kender ham
Det virker til, at du allerede har talt med nogen piger, som kender ham, om alt det her.
Men nogle gange kan det også hjælpe at få nye øjne på sagen.
Derfor kan det også være, at det hjælper dig at tale med venner, som ikke kender ham. Det kan være, at de kan give dig nogle andre perspektiver eller tanker, som du kan tage med i dine overvejelser, inden du tager en beslutning.
Skriv til Sexlinien
Og hvis du har brug for at tale med nogen, som slet ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale Sexlinien.
De er nemlig vant til at tale med unge om sex. Og du kan både chatte med dem, skrive til deres brevkasse eller ringe til dem.
Rådgiverne er utroligt søde og vil altid gøre deres bedste for at hjælpe dig.
For når man er i tvivl, om det er det rette at have sex med ens nye kæreste, så kan det være rigtig rart at få råd og hjælp fra andre.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig i den rigtige retning, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper