Jeg er lige blevet 15 og jeg mistede min mødom her i fredags. Det kom lidt uventet for mig og så måske alligevel ikke. Jeg synes det var en utrolig oplevelse. Jeg tog over til en veninde igår og fortalte hende alt der var sket for synes ikke jeg kunne være alene i det. Hun tog godt imod det og var god til og lytte og var der for mig. Har tænkt meget over om jeg skulle fortælle det til mine forældre for det er jo noget stort der er sket og jeg er jo ikke så gammel og jeg fortæller normalt det meste men er nået frem til at det vil jeg alligevel ikke for det er for privat for mig. Er det forkert?
Ellers noget jeg skal gøre i forbindelse med at jeg har mistet min mødom? Han brugte kondom.

Kære dig,
At have sex første gang er for mange en spændende oplevelse. Men hvad gør man egentlig bagefter?
Jeg er glad for, at du har skrevet ind til os, så du ikke skal gå med de overvejelser alene.
Hvad gør man efter?
Det er meget forskelligt, hvad folk gør, efter de har haft sex første gang.
Nogen taler med mange om det, andre holder det mere for sig selv. Begge dele er helt okay, og ikke mere rigtigt eller forkert.
Det vigtigste man kan gøre, efter man har haft sex første gang, er nemlig det, som føles rigtigt for én selv.
Så hvis du kan mærke, at det rette er at tale med andre om det, og for eksempel dele det med dine veninder, så er det helt okay.
Skal man dele det med sine forældre?
Du er i dine overvejelser kommet frem til, at du ikke vil fortælle dine forældre, at du har prøvet at have sex.
Der er der intet forkert i.
I nogle familier er det noget man taler om, i andre er det ikke.
Som du selv skriver, så føles det for privat for dig at dele det med dine forældre. Og det giver fin mening. Sex er intimt, og der er intet krav om, at man skal fortælle det til andre.
Skal du gøre noget herfra?
Det lyder til, at du har haft en rigtig god oplevelse med at have sex for første gang. Og samtidig har I også sørget for at bruge kondom. Det er rigtig godt, for kondom beskytter nemlig mod kønssygdomme og graviditet.
Som udgangspunkt er der ikke noget, man skal gøre efter man har haft sex første gang.
Der er altid hjælp at finde
Men det kan være rart at vide, at hvis du oplever at få ondt nogle steder i kroppen, eller bliver i tvivl om noget, så kan du altid tage fat i din læge.
I vores artikel om at gå til lægen, kan du læse mere om, hvordan du gør det.
Og hvis du oplever at du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, men som ved rigtig meget om sex, så kan du altid kontakte Sexlinien.
Hos dem sidder en masse søde rådgivere, som du kan få hjælp fra både over SMS, telefon eller brevkasse. Sex første gang kan være helt vildt spændende, men der er intet krav om, at man skal fortælle sine forældre om det. Jeg håber at du kan bruge mit svar, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper