Hej
Jeg er en 18 årig dreng som er, i hans lille verden, stor krise. Jeg har en kæreste som jeg tror jeg elsker – det er min første kæreste. Vi har været kæreste i lidt over et år. Fra start har der været nogle situationer mellem hende og min mor, som jeg også har bidraget dårligt til, ved at fortælle min mor ting min kæreste sagde til mig. Min kæreste havde fra start det svært ved at komme hos mig og være hos mig, samtidig med hun følte min mor var meget anmassende. Lang historie kort, endte det med en konfrontation mellem dem, hvor de endte med at diskutere face to face. Det har nu fået den effekt at min kæreste har det stramt med min mor, og er bange for at blive for inkluderet, samtidig med at hun faktisk ikke særlig ofte bidrager, eller er helt vildt hyggelig når vi er hjemme hos mig. Min mor sys selvfølgelig det er bragende forkert, både at hun ikke vil være alt for meget med, og ikke bidrager.
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre. Det føltes som om at det er dømt til at gå galt fra start, lige meget. Problemet er jo bare at jeg sagtens kan forstå dem begge; det har været virkelig ubehageligt for min kæreste, men samtidig burde hun også bidrage langt mere og væge hyggelig.
Vh

(Dreng, 18 år)
Kære du
Det lyder til, at du står i en rigtig træls situation med din mor og kæreste.
Når man står i sådan en situation, kan det være rart at snakke med andre om det. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt det med os.
Når to mennesker man elsker, er uenige
Det kan være rigtig svært og drænende at være mellemmand.
Især når det er to personer, som man holder rigtig meget af, og som man ønsker skal enes.
Derfor forstår jeg også godt, hvis du ikke helt ved, hvad du skal gøre, og har svært ved at finde hoved og hale i det hele.
Når man er forskellige
Men i sådanne situationer her, er det vigtigt at huske på, at vi mennesker har forskellige grænser, ift. hvad vi har lyst til at dele om os selv med andre.
Og når man så møder nogen, hvor man er forskellige, så kan det lede til konflikter.
Derfor kan det også være rart for din kæreste og mor at huske at respektere hinandens grænser.
For hvis de ikke gør det, så ender det nok bare i flere konflikter.
Snak med din kæreste om det
Et godt sted at starte er, at tage en snak med din kæreste om det.
Fortæl hende, hvordan du har det, og at selvom du sagtens kan se det fra hendes side, så føler du dig klemt mellem to mennesker, du holder af.
Og hvad skal du så have ud af den samtale?
Måske blive klogere på, hvorfor din kæreste har det, som hun har det?
Og hvis du så bliver det, så kan det også blive nemmere for jer at finde ud af, hvad I kan gøre for, at hun får det nemmere med din mor.
På den måde viser du hende, at du støtter hende, men at du også godt forstår din mors side.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe snakken an, så prøv at læse vores artikel: Sådan snakker du med din ven om svære ting.
Her finder du en masse gode råd til at tage den svære snak.
Snak med dine venner om det
En anden god ide kunne være at snakke med dine venner om det.
Måske kender de til det og har prøvet at stå i en lignende situation. Det kan også være, at de har nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
For når man står mellem to personer, man holder af, så kan det være svært at se, hvem der har ret, og hvem der ikke har.
Og det kan nogle udefra ofte have lettere ved. Så det kan være dine venner kan hjælpe dig med at se det hele fra en anden vinkel.
Tiden er din ven
Nogle gange går der noget tid før en konflikt sluttes, og man lærer hinandens forskelligheder at kende.
Derfor kan det også være at din mor og din kæreste lige begge to skal have noget tid, før de bliver gode igen.
Så der er også en mulighed der hedder, at du venter og ser, hvad der sker.
Hvis der så efter noget tid ikke er sket noget, så må du prøve snakke med dem igen.
Det kan nemlig være både hårdt og drænende at stå mellem to man holder af. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber I finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper