Hej Mindhelper
Jeg vil gerne kontakte kommunen pm min familie min far han råber af mig konstant ikke fordig han misbruger alkohol men rent fordi han er sur. Når jeg glemmer at gøre krummer rent bliver han sygt sur. Og hvis jeg glemmer st rengøre skal han nok minde mig hver dag via beskeder der giver mig sygt meget angst for jeg ved der er en sur mand der hjemme. For nyligt havde jeg en uheld på sofaen og jeg har allerede talt til en læge om mine urin problem og de har sagt at der ikkke noget jeg kan gøre men for min far er det bare en undskyldning han bliver ved at minde mig at jeg disse problemer som 16 år jeg man ikke tage det længere jeg ved bare ikke om er i de rigtig omstændigheder til at kontakte kommunen

(Dreng, 16 år)
Kære dig
Det lyder som en rigtig svær situation, som du står i lige nu.
Derfor er det også rigtig godt, at du har valgt at skrive ind til os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det er nemlig det helt rigtige, som du er i gang med at gøre.
Du er sej!
Først og fremmest, vil jeg starte med at fortælle dig hvor sej, vi her i Mindhelper, synes du er.
Det kræver nemlig både mod og styrke at opdage, at man har det svært derhjemme, og at ens grænser bliver overtrådt. Og det kræver endnu mere mod at række ud efter hjælp.
Derfor er det også helt vildt sejt, og jeg er rigtig glad for, at du har skrevet til os. For du skal bestemt have hjælp, når du er i et hjem, hvor du føler dig angst hele tiden.
Sådan er der ikke nogen mennesker der skal føle.
Det er ikke dit ansvar
Men samtidig skal du vide, at det ikke er dit ansvar, at kontakte kommunen og sørge for at I får hjælp.
Når man er 16 år, så er man ung og kan helt vildt meget, men det er stadig de voksnes ansvar at hjælpe dig og kontakte kommunen.
Ikke noget, som du skal stå med selv.
Ingen mennesker fortjener at være angste i deres eget hjem
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at være i et hjem, hvor der altid er en sur mand, som skælder ud. Og det er bestemt heller ikke okay.
Forældre skal nemlig hjælpe deres børn, ikke gøre dem bange.
Derfor skal der også ske noget.
Du skal have noget hjælp fra kommunen, og derfor vil jeg også nu komme med nogle råd til, hvad du kan gøre.
Sig det højt til en lærer på din skole
Et rigtig godt sted at starte, er at snakke med en lærer på din skole om det.
Det kan være din klasselærer, en engelsklærer eller en helt tredje. Det vigtigste er bare, at det er en som du stoler på, og som du føler dig tryg ved.
Det er nemlig skolens ansvar at sørge for, at du har det godt.
Så hvis de finder ud af, at du ikke har det godt, så skal de hjælpe dig ved at kontakte kommunen.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal sige det, så kan du eventuelt vise dem dit spørgsmål herind til os.
For her skriver du meget tydeligt, hvad der er på spil hjemme hos dig, og hvorfor det er vigtigt, at du får noget hjælp fra kommunen.
Tal med en anden voksen om det?
En anden rigtig god ide er at snakke med en anden voksen om det.
Det kan fx være et familiemedlem, ven af familien, en af dine kammeraters forældre? Eller hvis du går til en fritidsaktivitet kan det også være en voksen der.
Det er ikke så vigtigt hvem det er, men mere at du stoler på dem, og føler dig tryg ved at fortælle dem det.
Ring til Hørt
Hvis du gerne vil tale med en voksen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig at kontakte Hørt.
Hos Hørt bliver du mødt af søde og dygtige voksne, som er vant til at snakke med unge, om det som er svært.
Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis man har problemer derhjemme med sin far og hans temperament.
Det er gratis, og du kan chatte eller ringe til dem døgnet rundt alle ugens dage.
Du fortjener nemlig ikke, at være bange og angst i dit eget hjem. Derfor er det også vigtigt, at du får snakket med en voksen om det.
Jeg sender de bedste tanker din vej og håber, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Husk på, at du gør det rigtige.
De bedste hilsner fra en Mindhelper