Hej Mindhelper
Hvordan kan jeg få lov til at skifte skole eller botilbud når mine forældre mener ikke det er realistisk eller jeg kan klarer det pres på anden skole mangler grunde til at pjække for skole da jeg ikke har lyst til at gå der

(Pige, 21 år)
Kære du,
Det kan være rigtig frustrerende, når man er uenig med sine forældre om noget, som fylder meget i ens hverdag.
Du er ikke alene
Når man står i en svær situation, så kan det være rart at vide, at man ikke er alene i det.
Og faktisk er du heller ikke den eneste, som har skrevet til os om at have det svært på sit botilbud.
Du kan prøve at læse brevkassespørgsmålet: Jeg kan ikke lide mit botilbud. Her svarer vi nemlig en 24-årig, som også er i tvivl om, hvad de skal gøre, fordi de ikke føler, at deres botilbud giver mening.
Jeg ved godt, at det ikke ændrer din situation, at en anden også har prøvet det. Men det kan være rart at vide, at man ikke er alene.
Tal med dit botilbud om det
I dit spørgsmål til os skriver du ikke så meget om, hvilket type botilbud du bor på. Og generelt fungerer forskellige botilbud også på forskellige måder.
Jeg kan derfor heller ikke svare dig på, hvordan du kan få lov til at skifte skole eller botilbud.
Men når jeg læser dit spørgsmål, så kan jeg godt fornemme, at det er rigtig frustrerende for dig at gå på en skole, som du ikke bryder dig om.
Det kan jeg godt forstå, for det er bestemt ikke rart at gå et sted, man ikke kan lide.
Men derfor kommer jeg også til at tænke på, at det kunne være en god ide, hvis du fik talt med nogen andre om, hvordan du går og har det.
Tal med en du stoler på
Jeg kommer også til at tænke på, om der mon er nogen på dit bosted, som du kan tale om alt det her med?
Det kan være der er en pædagog, en lærer eller en helt tredje, som du stoler på, og som du kan tale med?
De kender helt sikkert reglerne for, hvordan man kan skifte skole eller botilbud. Og de er mit bedste bud på, hvor du kan få den rigtige hjælp til det.
Tal med dine forældre
Jeg kommer også til at tænke på, om du kan tale med dine forældre om det igen.
Selvom de lige nu ikke mener, at det er realistisk for dig at skifte skole eller botilbud, så kan det jo være, at det kan blive det på et tidspunkt?
Kan du mon tale med dem om, hvad der skal til, for at det kan ske?
Få en god snak
Hvis du vælger at tale med dem, kommer jeg lige her med en miniguide til, hvordan du eventuelt kan gribe det an.
- Først kan du tænke over, hvad du synes der er svært ved skolen, og hvorfor du gerne vil skifte.
- Når du har fundet ud af det, kan du også vælge at skrive det ned. Nogle gange kan det være rart at have det på skrift.
- Så kan du aftale en bestemt dag med dine forældre, hvor I kan sætte jer ned og tale sammen.
- Hvis du ikke ved præcis, hvordan du skal starte samtalen, så kan du fx sige:
“Jeg kan mærke, at jeg ikke kan lide den skole, som jeg går på lige nu. Derfor vil jeg rigtig gerne skifte. I har sagt, at det ikke er realistisk for mig. Kan vi tale om det sammen?”.
Find en god løsning
I samtalen kan du både få fortalt dine forældre, hvordan du har det. Men du kan også høre deres tanker.
På den måde kan I sammen finde ud af, hvad den rigtige løsning er for dig.
Hvis du gerne vil læse lidt mere om, hvordan du kan tale med dine forældre. Så kan jeg også anbefale vores artikel om at snakke med forældre om svære ting.
I den kommer vi nemlig også med nogle råd og tips til det.
Det kan være svært, når man gerne vil skifte skole, men ens forældre ikke er enige. Så kan det være en god løsning at få talt sammen om det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så håber jeg du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper