Hej Mindhelper
Jeg har døjet med noget i flere år nu, og det er at jeg ikke kan stoppe med at tænke på om jeg skal tisse, selvom jeg lige har været på toilettet. Det er kun når jeg tænker på min blære at jeg har det sådan. Så snart jeg er beskæftiget med noget der kræver min fulde opmærksomhed, mærker jeg intet til det. Det har indtil nu mest været et problem når jeg skulle sove, da jeg får svært ved at ligge stille og jeg spænder op i hele min krop, hvilket ikke ligefrem hjælper mig til at falde i søvn. Jeg har selv googlet lidt og er stødt på ordet ”urofobi”. Jeg tænker det godt kunne være det jeg lider af. Når jeg tænker tilbage på min barndom kan jeg huske at jeg også var meget opmærksom på at skulle på toilettet. Når vi har skulle køre langt nogen steder, har jeg også altid været lidt bange for at sige til mine forældre hvis jeg skulle tisse, fordi jeg tit kunne mærke at de blev irriterede på mig. Med andre ord har jeg hele mit liv været meget opmærksom på min blære. Jeg tror dette kan have været med til at skabe et traume som måske gør at jeg er blevet alt for opmærksom på min blære og nu har endnu sværere ved at slippe tankerne.
Hvad kunne jeg gøre ved mit problem?

(20 år)
Kære dig
Det lyder til, at du står i en svær situation og døjer rigtig meget med tanker om, at skulle på toilettet hele tiden.
Derfor er det også godt, at du har skrevet herind, fordi det lyder til, at det ikke er noget som er særlig rart at gå med alene.
Når noget fylder
Du skriver, at du er blevet alt for opmærksom på din blære, og at du nu har endnu sværere ved at slippe tankerne om, at skulle på toilettet og tisse hele tiden.
Det giver rigtig god mening.
For når der er noget, som fylder vores tanker dag ud og dag ind, samt påvirker vores søvn, så er det helt normalt at det fylder meget.
Derfor tænker jeg også, at det ville være en rigtig god ide, hvis du fik noget hjælp til det.
Hvad skal du gøre ved dit problem?
Det lyder til, at du har gjort dig nogle rigtig gode tanker om, hvad der kan ligge til grund for dine tanker og din problematik med at gå på toilettet hele tiden.
Det skal du have stor ros for.
Men selvom vi rigtig gerne vil hjælpe dig, så er det bedst, at der sidder nogen fysisk sammen med dig og hjælper dig.
Derfor synes jeg det ville være en rigtig god ide, hvis du tog et smut forbi lægen.
Hvad kan lægen hjælpe med?
Læger ved rigtig meget om kroppen, og hvordan den kan påvirke vores tanker og adfærd. Derfor er læger også de helt rigtige at snakke med, i forhold til at finde ud af hvad du skal gøre for at få det bedre.
For selvom det sagtens kan være noget urofobi, som du selv beskriver, kan det også være, at der er noget mere fysisk på spil. Og hvis der er det, så kan lægen helt sikkert hjælpe dig med det.
Hvis det derimod ikke viser sig at være noget fysisk, så er det også rart at få det afkræftet hos en læge. For så kan de nemlig også hjælpe dig med, hvor du så kan få hjælp henne.
Hvis du er lidt usikker på, hvordan du kommer til lægen, og hvad du skal fortælle dem, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært. Her får du en masse gode råd og svar på typiske spørgsmål om at gå til lægen.
Er det noget, som du snakker med nogen om?
Når der er noget som fylder i ens hverdag, kan det være rigtig rart at snakke med nogen om det.
Derfor tænker jeg også, at det ville være en rigtig god ide, hvis du fik sagt det højt til nogen.
Det kan være nogle af dine venner, dine forældre eller en helt tredje. Det vigtigste er bare, at det er nogle som du stoler på, og føler dig tryg ved.
For selvom de måske ikke selv forstår det eller har prøvet det, kan det ofte være enormt rart og lettende at få sagt sine problemer og tanker højt.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe den samtale an, så kan du prøve at læse vores artikel: Sådan snakker du med din ven om svære ting. Her får du en masse gode råd med på vejen.
Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre ved sit problem, når man ikke helt ved, hvad problemet er. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker, og håber du finder en løsning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper