Hej. Det er lidt et praktisk spørgsmål, håber det er ok.
Selve spørgsmålene står nederst. Teksten er mest forklarende.
Jeg er for nyligt blevet diagnoseret med ADD. Jeg har derfor fået samtaler med en person på samme klinik. Det er også den person der kan hjælpe med dosering af af adhd medicin. Jeg er taknemmelig for hjælpen der bliver tilbudt.
Jeg har dog bemærket at denne person ikke har en særlig stor værktøjskasse. Det jeg mener er at den mængde ikke medicinske redskaber de har, ikke rækker længere end hvad jeg selv har prøvet eller allerede har etableret. Dog er der stadig ting jeg har brug for hjælp til. Men når jeg stiller spørgsmål såsom: ”hvordan kan jeg sørge for at jeg gør vigtige ting, der ikke har dedlines?” Eller lignende spørgsmål, har hun ofte ”kun” et redskab, som jeg ofte allerede har forsøgt mig med. Og herefter bliver det problem så ignoreret. Sådan er det med de fleste ting jeg kommer til hende med.
Ud fra de (desvære lidt vage) informationer jeg har gevet om hendes stilling i starten af brevet, kan du/I så fortælle mig hvad hendes titel er?
Hvordan finder jeg en med samme funktion, som jeg event tuelt kunne skive til?
Med venlig hilsen

(Pige, 18 år)
Kære dig
Det kan være enormt frustrerende og drænende, hvis man ikke føler, at man får den hjælp, som man har brug for.
Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind. Det vil jeg nemlig rigtig gerne hjælp dig med.
Det kan være forvirrende
Når man for nyligt er blevet diagnosticeret med ADD og skal lære at lande i det, så kan det godt være lidt forvirrende det hele.
For hvem kan hjælpe dig bedst muligt, og hvilke redskaber passer bedst til lige præcis dig?
For selvom du får samtaler, der hvor du er lige nu, så lyder det ikke til at det hjælper dig nok.
Og det kan være enormt frustrerende.
Derfor vil jeg nu prøve at komme med nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Kan du få hjælp, der hvor du er?
Det første jeg kommer til at tænke på er, om du kan finde hjælpen der, hvor du er lige nu?
Ofte er det nemlig nemmere at få hjælp, der hvor man er, i stedet for at skulle et helt nyt sted hen.
Derfor tænker jeg på, om du kan prøve at snakke med hende, som du allerede har samtaler med og som doserer din medicin?
Kan du fortælle hende din oplevelse af, at du ikke får den hjælp, som du har brug for?
Hvad kan du sige til hende
Nu tænker du måske: “Ja, jeg kan godt sige det til hende, men hvordan skal jeg sige det?”
Det forstår jeg godt.
Det kan være ret svært at sige sådan noget på en ordentlig måde. Heldigvis så er der et rigtig godt sted at starte. Og det er at være ærlig.
Det kan nemlig være svært for hende at hjælpe dig, hvis hun ikke får at vide, hvordan du har det, eller hvad du tænker.
Derfor kan det være en rigtig god ide at fortælle hende, hvordan du har det med redskaberne.
En konkret sætning
Fortæl hende, at du stadig har svært ved ting, og at du har brug for nogle andre redskaber end dem hun kommer med.
Du kan fx sige: “Jeg har prøvet det redskab du foreslog, men jeg føler ikke helt at det hjælper. Kan du foreslå et andet redskab, eller er der en anden jeg kan snakke med det om?”
Det kan måske godt virke lidt grænseoverskridende, men det er hendes job at hjælpe dig. Og det kan hun bedst gøre, hvis hun ved 100% hvordan du har det.
Hvis ikke det løser sig
Det kan også være, at I bare ikke har kemi sammen. Og at du faktisk bare skal have en anden at snakke med.
Hvis det lyder som noget, så synes jeg at du skal spørge, om der er andre på klinikken, som mon kan hjælpe dig med din problematik.
Du kan fx sige til dem “Jeg døjer stadig meget med X og der er ikke nogen af redskaberne, jeg har prøvet, som virker. Er der mon en anden på klinikken, som kan hjælpe mig med at få bedre styr på det?”
Det kan jo være, at der er andre ligesom hende, som kan hjælpe dig med de ting, som du har brug for.
Kontakt ADHD Foreningen
Nogle som også er rigtig gode at snakke med er ADHD foreningen.
Her møder du nogle søde og dygtige rådgivere, som ved rigtig meget om både ADHD og ADD, samt hvor man kan få hjælp henne.
De tilbyder både individuelle forløb, telefonisk rådgivning og så har de en mestringsbank.
I mestringsbanken kan du finde strategier til at håndtere livet med ADHD og ADD.
Her har de fx en masse artikler om, hvordan man kommer i gang og får ting gjort.
Det er gratis, og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
For selvom man går til samtaler på en klinik, så kan man stadig have en masse spørgsmål og udfordringer.
Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som kan hjælpe dig. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper