Hej Mindhelper
Jeg har ikke haft det særlig godt på det sidste, og det er blevet rigtig svært for mig socialt i skolen. Jeg føler ikke rigtigt længere, at jeg hører til i min klasse. De venner, jeg har haft gennem næsten hele min skoletid, føler jeg heller ikke, at jeg er så tæt med længere. Jeg føler mig ret ensom. Samtidig ved jeg også godt, at det måske delvist er min egen skyld, fordi jeg har været meget stille på det sidste. Grunden til det er, at jeg har været meget stresset og haft rigtig mange tanker i hovedet. Mange af mine venner går til fester næsten hver weekend, men det kan mit sociale batteri slet ikke holde til. Samtidig føler jeg mig udenfor, hvis jeg ikke tager med, fordi de så taler om festerne i skolen bagefter. Jeg kan bare mærke, at de venner, jeg har haft gennem hele min barndom, langsomt glider lidt væk fra mig. Det føles også som om, det pludselig er blevet svært at finde ting, vi har til fælles længere. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre, og jeg føler mig lidt alene med det hele.

(Pige, 16 år)
Kære dig
Det kan være rigtig hårdt og ubehageligt at føle, at man er alene med det hele.
Derfor er det godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For dem skal du bestemt ikke være alene med.
Sejt du mærker efter!
Først og fremmest, vil jeg starte med at fortælle dig, hvor sej jeg synes du er.
Når man føler sig ensom og alene, kan det faktisk være ret svært at få sagt det til andre. Og det har du gjort nu, ved at skrive ind til os.
Det er helt vildt sejt og ikke altid noget, som man bare lige gør.
Hvorfor gør ensomhed ondt?
For ensomhed og følelser af at være alene, er rigtig smertefulde følelser.
Grundlæggende vil vi alle gerne elskes, ses og føle at vi er del af en gruppe. Det er helt naturligt og noget, som kommer helt tilbage fra dengang, hvor vi levede på savannen.
Dengang var det faktisk vigtigt for vores overlevelse at være del af en gruppe. For hvis vi ikke var det, så var der større chance for, at vi blev spist af rovdyr.
Heldigvis skal vi ikke længere gå og bekymre os om at blive spist af rovdyr. Men følelsen og ubehaget kommer stadig op i os, hvis vi føler os alene eller ensomme.
Derfor kan jeg også godt forstå, at det ikke er rart at føles sig alene med det hele.
Når ens sociale batteri føles tomt
Jeg lægger mærke til, at du i dit brev skriver, at dit sociale batteri ikke kan holde til fester hver weekend, og du har været meget stille på det sidste.
Begge ting er helt normale og helt okay.
Vi har alle sammen forskellige sociale batterier. Nogle lader op i selskabet af andre, og nogle har brug for sociale pauser for at lade deres batteri op.
Begge dele er normale. Men det betyder ikke, at man ikke kan være irriteret over ens behov for pauser.
Et ønske om et andet socialt batteri
Man kan sagtens have et lavt social batteri og drømme om, at være social hver eneste dag. Det kan bare være, at det ikke er realistisk lige nu og her.
Og det er også okay. Det er vigtigt at lytte til sin krop og dens behov. For hvis man ikke gør det, så kan man ende med at brænde lyset i begge ender.
Betyder det så, at det aldrig kan blive anderledes?
Ikke nødvendigvis. Man kan godt øve sig i at blive bedre til at lytte til sin krop og dens signaler. Og jo mere man øver sig i det, jo bedre kan man også mærke efter, om man har energi til at deltage i ting eller ej.
Og når man bliver bedre til det, så kan man måske også deltage i flere arrangementer end før.
Når man glider fra hinanden
Du skriver også, at du føler, at de venner du har haft hele dit liv, langsomt glider fra dig.
Det lyder ikke rart.
Men faktisk er det noget, som man desværre oplever jo ældre man bliver.
For når man har fulgtes ad med nogen hele sit liv, så oplever mange desværre, at man med tiden vil glide fra nogle af sine relationer.
For som du selv skriver, så kan ens interesser godt udvikle sig i forskellige spor, som går i hver sin retning.
Og på den måde kan venskaber godt lidt føles som to toge der kører på hver sit spor, men ved siden af hinanden.
De kan godt køre den samme vej, hver for sig, men en dag kan det være, at det ene tog drejer af, mens det andet kører videre ligeud.
Kan du tale med dine venner om det?
Man behøves ikke at glide fra hinanden, selvom man kører hver sin vej i livet.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du eventuelt har mod på at snakke med dem om det?
Er der mon nogle af vennerne i gruppen, som du føler dig mere tæt med? Og kan du dele med dem, hvordan du har det?
Ensomhed er nemlig en helt naturlig menneskelig følelse. Så chancen for, at en af dine andre venner kan genkende din følelse er ret stor.
Men uanset hvad, så kan det at dele vores følelser med hinanden være en vej mod at få en stærkere og bedre relationer med vores venner.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe snakken an, så kan du prøve at læse vores artikel: Sådan snakker du med din ven om svære ting.
Nye sociale arenaer
En anden løsning på dine følelser af at være alene, kan være at finde nogle nye sociale fællesskaber.
En god måde at gøre det på, er at spørge sig selv, hvad man selv synes er fedt.
For vi er alle sammen forskellige og har forskellige interesser. Men hvis vi kan finde nogle, at dele vores interesser med, så er det ofte lettere at snakke sammen og være sig selv.
Og når vi tør være os selv, så er der også langt større mulighed for, at vi møder mennesker, som vi passer rigtig godt sammen med.
Er det mon noget, som du interesserer dig meget for, som kan pege dig mod nye fællesskaber?
Hvor kan du selv opsøge ‘dine’ mennesker?
For nogle gange kan ensomhed føles lammende, hvor man slet ikke ved, hvad man skal gøre.
Og selvom det kan være noget af det sværeste, så kan den bedste modgift være, at man selv opsøger nye relationer.
Tag initiativ og opsøg andre, som du ved har samme interesser som dig selv.
Det kan være nogle fra parallelklassen, nogle gamle venner eller fx en sportsklub, det er ikke så vigtigt hvad eller hvem det er, men at det er nogle, som du kan se dig selv sammen med.
Der er et gammelt ordsprog som siger: “Hvo intet vover, intet vinder”.
Sagt med andre ord: Hvis vi ikke tør tage chancer, så vinder vi heller ikke særlig tit.
Så hvis du har mod på det, så prøv at tage springet og se om du kan vinde nogle nye relationer.
Fremtiden kommer med nye muligheder
Her til sidst, vil jeg prøve at give dig noget håb ved at minde dig om, at du går spændende tider i møde.
For når man starter i nyt arbejde eller på ny uddannelse, eller starter på en ny sport, i en ny klub, så kommer der også muligheder for at møde nye mennesker.
Så hvad end din fremtid bringer dig de næste 2-3 år, så er jeg sikker på, at den også bringer dig muligheden for en frisk start og nye relationer.
Så selvom du føler dig alene med det hele nu, så kan alt det forandre sig snart.
Jeg håber der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge, og at du har fået mere håb for fremtiden. Jeg ønsker dig i hvert fald alt held og lykke, og du skal vide, at vi her i Mindhelper er her for dig og hepper på dig
De bedste hilsner fra en Mindhelper