Hej Mindhelper
Jeg kæmper meget med ensomhed efter efterskolen. Det føles som om ingen rigtig har ønsket at holde kontakten. Min allerbedste veninde fra efterskolen var den, jeg altid kunne tale med, og jeg var der for hende, når tingene var svære. Men når jeg har det svært, virker det som om, hun ikke er der for mig. For nylig skrev hun, at hun har for travlt til at være venner med mig. Jeg forstår det ikke og kan ikke se, hvad jeg har gjort forkert. Hun sagde, at hendes liv er meget kompliceret, og selvom det gør ondt, kan jeg ikke lade være med at bekymre mig om hende.
Ensomheden rammer især i weekenderne. I hverdagen danser jeg hver dag og er omgivet af mennesker, men jeg føler stadig, at ingen rigtig kender mig. Den eneste jeg har tæt på, er min mor. Når jeg prøver at tage initiativ socialt, føler jeg mig tit overset, selvom det måske ikke er med vilje. I min klasse er der mange søde piger, men de har alle flere venner end mig, og jeg føler mig bagud for min alder. Hver gang jeg får en tæt ven, glider det ud efter et år, selvom jeg prøver at holde fast. Ensomheden er begyndt at presse mig så meget, at jeg mærker gamle, tanker om sælskade kommer tilbage jeg savner nogen der forstår mig

(17 år)
Kære dig
Det kan være rigtig ubehageligt at føle sig ensom.
Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og fortalt os om det.
Det giver mening
De fleste af os har brug for at føle, at vi er tæt på mennesker, der forstår os og bekymrer sig om os.
Derfor giver det også rigtig god mening, hvis du synes det er ubehageligt, at ingen rigtig ønsker at holde kontakten med dig.
Især efter et år på efterskole, hvor man er social 24/7.
Du er ikke alene
Faktisk er der rigtig mange, som oplever det, som man kalder “efterskole blues”.
Det er store følelser af savn og ensomhed, efter man er færdig på efterskole.
For når man går op og ned af andre mennesker hele dagen og bor på værelser med andre, så kan det føles enormt tomt ikke at gøre det mere.
Det er helt normalt.
Få tætte eller mange overfladiske venner?
Du skriver, at der er mange søde piger i din klasse, men at de alle sammen har flere venner end dig.
Det får mig til at tænke på, om du synes, der er en hvis mængde venner, man skal have?
For nogle mennesker synes det er rart at have få, men gode venner. Mens andre synes det er bedst, at have mange overfladiske venskaber.
Begge dele er helt okay.
Men det kan være rart at mærke efter, om man er til det ene eller det andet.
Opsøg nye venskaber
Hvis du så sidder og tænker: “Jeg vil helst bare gerne have mange venner”, så kommer jeg til at tænke på, om de søde piger fra din klasse være nogen, du kunne blive veninder med?
For hvis man vil have nye venner, så skal man ofte gøre noget for det.
Det er sjældent, at nye venskaber bare opstår ud af det blå.
Derfor tænker jeg, at du eventuelt kan prøve at opsøge de søde piger i din klasse eller nogle fra de andre klasser.
En god måde at gøre det på, er ved at smalltalke. Smalltalk prikker hul på samtalen, og med tiden kan det udvikle sig til nære relationer eller venskaber.
Hvis du vil læse mere om, hvordan man smalltalker, så kan du læse vores artikel: Sådan bliver du bedre til at smalltalke
Kender du Ventilen?
Et andet rigtig godt sted at starte, hvis man føler sig ensom, er hos Ventilen
Ventilen er sat i verdenen for at forbygge og hjælpe med ensomhed blandt unge.
Det gør de ved at skabe trygge fællesskaber, hvor man kan mødes med andre, som også føler sig en smule ensomme.
Det er gratis, og du kan finde din lokale ventil på deres hjemmeside.
Hvis tankerne om selvskade kommer tilbage
Du skriver også i dit brev, at du mærker gamle tanker om selvskade komme tilbage.
Her er det vigtigt for mig at sige, at du skal snakke med nogen om de tanker.
Det kan være dine forældre, en god ven eller en helt tredje. Det vigtigste er bare, at du får sagt det højt.
Hvis du synes det kunne være rart, at snakke med nogen, som ikke kender dig om det, så kan jeg varmt anbefale dig Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade
Her kan du snakke med søde og dygtige rådgivere, som ved rigtig meget om selvskade. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan nemlig være rigtig ubehageligt at gå med følelser af ensomhed alene. Derfor håber jeg også, at der er noget mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper