Hej Mindhelper
Jeg går i 8. klasse og jeg har kun én rigtig ven på årgangen, som skal på efterskole i 9. klasse. Jeg har altid haft svært ved at få venner, og jeg er ret sikker på at jeg bliver bagtalt, hvilket ikke gør nemmere at få nye venner. Jeg har ikke tænkt mig at gå igennem hele 9. imens jeg er ensom, men jeg er ikke sikker på hvad alternativet er. Jeg er højt begavet og kunne godt tænke mig at blive fagligt udfordret. Jeg har ikke tænkt mig at flytte langt væk fra [by], fordi jeg går til mange ting dér, og har mange gode fællesskaber. Jeg har overvejet efterskole, men ingen i området virkede spændende, fordi jeg ikke er særlig vild med sport og heller ikke er særlig kreativt anlagt. Jeg har sendt en besked til [skole], men det er ikke sikkert at jeg kan komme ind inden 9. hvis jeg overhovedet kan komme ind.

(Pige, 14 år)
Kære 14 årige,
Mange tak for dit brev! Jeg forstår at der følger mange tanker med, når du skal beslutte dig for, hvordan dit næste skoleår skal se ud.
Der er mange forskellige ting, som spiller ind i dine overvejelser… Jeg håber, at jeg kan give dig nogle råd, som hjælper dig tættere på en beslutning, som du kan blive rigtig glad for.
Jeg har for resten lige tilladt mig at slette oplysningerne i dit brev, som fortæller noget om hvor du bor, for at bevare din anonymitet.
Mega mange muligheder!
Du har gjort dig mange virkelig gode tanker allerede, må jeg sige, det er fedt! Det lyder på dig som om, at du i hvert fald ved, at der skal ske noget.
Man kan jo sige, at hvis du bliver optaget på skolen for højtbegavede, som du har skrevet til, så ville det jo være perfekt!
Men selvom vi krydser fingre for dig, så er det måske fint at have en plan B og en plan C, hvis det skulle blive nødvendigt.
Tænk ud af boksen
Jeg er glad for at høre, at du har mange gode fællesskaber i dit lokalområde – især hvis du ikke har følelsen af, at have en masse venner på din skole.
Derfor kan jeg også godt forstå, at du ville foretrække at blive i nærområdet. Men jeg synes alligevel, vi bør tænke ude af boksen!
Kan du gå på kompromis?
Det er bestemt ikke fordi jeg ikke respektere dit ønske om, at blive tæt på hvor du er, men jeg får lyst til alligevel at udfordre idéen lidt.
Lad os nu sige, at der var en efterskole et sted i landet, som kunne udfordre dig fagligt – kunne du så forestille dig, at give det et skud, selvom det lå længere væk end du først havde tænkt var OK?
Der er jo “kun” tale om et år, og du ville kunne tage hjem i nogle weekender og pleje de fællesskaber du har derhjemme.
Men du ville også få muligheden for at prøve noget helt nyt sammen med nogle helt nye mennesker, som alle sammen også prøver noget helt nyt. Det er en ret cool cocktail.
Især hvis det er en efterskole, som dækker nogle af dine interesser! Så er der jo mulighed for at de andre unge, som starter der, har noget tilfælles med dig.
Ta’ ja-hatten på?
En anden mulighed ville være, at vælge en af de sportslige/kreative efterskoler, som ligger i det område du først har ledt i. Så måske tage en gigantisk JA-hat på og kast dig ud i noget, du slet ikke havde tænkt ville være dig.
Det er selvfølgelig mega grænseoverskridende. Men der kan også være noget spændende og fedt ved at prøve noget, som man aldrig har prøvet før.
Der er gode ting i vente
Du lyder som en virkelig skarp, rar og reflekterende person. Og jeg er virkelig ked af at høre, at du tror du bliver bagtalt på din skole. Det er ikke okay… Derfor håber jeg virkelig også, at du enten kommer ind på den anden skole, eller at du finder en efterskole, som er lige dig.
Men ellers håber jeg, at du vil huske på, at folkeskolen heldigvis slutter efter 9. klasse. Og så er det helt vildt spændende hvilke muligheder, nye oplevelser og nye venskaber, som fremtiden bringer!
Ingen bør gå rundt og føle sig ensomme og der findes nogle og noget for alle, det handler bare om at lede sig frem til det.
Tag fat i en voksen
I dit brev skriver du ikke, om du taler med nogen om de her tanker. Og derfor vil jeg foreslå dig at tage en snak med dine forældre eller en anden voksen, du stoler på, om dine dilemmaer.
En, som kender dig godt, kan måske give dig nogle gode råd til, hvad du skal gøre i din situation.
Måske er der også en lærer eller en vejleder på din skole, som ved noget om, hvilke muligheder der er for dig. Måske en, som ved noget, du ikke selv havde tænkt på eller opdaget endnu.
Hvis du er i tvivl om hvem du kan tale med på skolen, kan du altid spørge en lærer eller spørge på skolens kontor. Så bliver du helt sikkert sendt i den rigtige retning.
Verden er din østers
Har du nogensinde hørt ordsproget “verden er din østers” før? Det er et totalt mærkeligt ordsprog… men det betyder altså, at livet er fuld af muligheder hvis man finder modet til at gribe ud og tage dem…
Jeg bruger ordsproget til at minde mig selv om at tage chancer nogle gange – så jeg synes, jeg ville give dig det med på vejen også.
Jeg sender god energi til dig – og håber du hører gode nyheder tilbage fra skolen, du har skrevet til. Men hvis ikke, så håber jeg, at du kan bruge den gode energi til at holde fanen højt og finde nogle perler i nogle østers!
Alt det allerbedste,
Aske