Hej Mindhelper
Hej jeg er 19 år og jeg er ensom.
Jeg hader det ord men det er jeg. Jeg har masser venner og jeg har intet problem socialt, jeg har bare ikke nogen vennegruppe. Jeg gik kun et år på gymnasie, og jeg har ikke været på efterskole og det føles bare som om at alle har fundet deres mennesker ud over mig. Jeg mangler ikke nogen at snakke med, jeg har verdens bedste venner i hele verden, men jeg ved aldrig hvem jeg skal holde nytår med eller bo i roskilde camp med eller lave i weekenden hvis ikke der ligesom er planlagt noget . Jeg føler at alle mine venner har et sted de høre til. Og der er intet i hele verden jeg hellere vil end det. Men hvordan gør jeg? Jeg føler at løbet ligesom er kørt

(Pige, 19 år)
Kære du,
Det kan fylde rigtig meget, hvis man ikke føler, at man hører til nogen steder.
Mennesker vil gerne høre til
Det er et helt grundlæggende menneskeligt behov at føle, at man har steder, hvor man hører til og kan være tryg. For det er blandt andet det, som er med til at sørge for, at vi kan føle os trygge i verden, også når den kan virke usikker.
Men hvad så hvis man ikke altid helt har den følelse? Hvad gør man så?
Jeg synes, at det du skriver, giver super god mening. For selvom man har rigtig gode venner på kryds og tværs, så kan det at være en del af en gruppe være noget andet. Og hvis man længes rigtig meget efter det, så giver det god mening, at man kan få en følelse af ensomhed.
Venner vs. Vennegrupper
Når jeg læser dit spørgsmål, lyder det ikke til, at du mangler omsorg og kærlighed i dit liv. For som du skriver, så har du allerede nogle rigtig skønne venner. Det er virkelig dejligt.
Men jeg kan godt forstå, at det kan give en knude i maven, og føles rigtig ensomt, hvis du altid står med en tvivl om, hvor du skal holde nytår, eller hvem du skal tage på festival med.
Og jeg kan også godt forstå, hvis du ikke rigtig ved, hvor den der vennegruppe kan findes henne. Heldigvis så får rigtig mange mennesker nye venskaber og bekendtskaber i deres voksenliv. Så selvom man ikke har fundet dem i sin barndom eller ungdom, så er det bestemt ikke umuligt.
Løbet er ikke kørt
Men der er selvfølgelig en forskel. For mens folkeskole og efterskole er steder hvor man helt naturligt bliver sat sammen med andre mennesker. Så bliver man det ikke på samme måde mere, når man er voksen.
Og det betyder, at man ofte selv skal ligge en større indsats for at møde nye mennesker.
Man finder det man opsøger
Nu ved du, at du virkelig godt kunne tænke dig at være en del af en gruppe. Og jeg tænker, at der er flere ting du kan prøve, for at finde en god gruppe at blive en del af.
Først og fremmest tænker jeg, at det er vigtigt at huske, at gode grupper ikke kun er dem som opstår mellem nye mennesker. Det kan også være en sammensætning af personer, som man allerede kender.
Med det mener jeg, at der utallige måder, man kan skabe en gruppe ud af personer, der allerede er i ens netværk.
Det kunne både være en sammensætning af ens egne venner, det kunne også være en sammensætning af egne venner og venners venner. Eller noget helt tredje. Men, det kræver at man fortæller sine venner om sit ønske.
Tal højt om det
Derfor tænker jeg også, at et godt sted at starte, er at fortælle dine venner, hvordan du har det.
Selvom vi måske kan gå og tænke, at andre allerede har nogle virkelig gode venner og vennegrupper, så er det ikke altid, at det er sådan i virkeligheden.
Derfor kan det være, at nogle af dine venner kan genkende din situation. Måske ønsker de også at møde nye mennesker og blive en del af en gruppe?
Det kan også være, at dine venner har andre venner, som de ved også ønsker at blive en del af en gruppe.
Når du begynder at sige det højt, så har I meget større chance for at finde hinanden.
Invitér dig selv med
En anden ting du kan gøre, er at tale med dine venner, som allerede har deres vennegrupper om, hvordan du har det.
Det kan være, at der faktisk er plads til, at du også kan komme med. Det er også en god mulighed for at møde nye mennesker.
Det kan være virkelig svært og grænseoverskridende at skulle invitere sig selv med til ting. Og risikoen for at få et nej er der. Men samtidig er chancen for et ja der bestemt også. Og det kan jo være, at det ender med at blive rigtig godt.
Så hvis du har mod på det, kunne du fortælle dine venner om, hvordan du har det. Og så samtidig høre dem, om du må komme med, næste gang de skal noget med deres vennegruppe.
Søg nye fællesskaber
Til sidst vil jeg også foreslå dig at lede efter nye fællesskaber.
Det kunne fx være ved at starte til en sport, du synes er sjov, eller i en klub indenfor noget du interesserer dig for.
Efterhånden er der klubber for så mange ting. Fx skakklubber, strikkeklubber, løbeklubber, bogklubber, spilklubber osv. Og hvis ikke der findes en klub for det, man synes er fedt, så kan man også prøve selv at lave en klub.
Så, hvis du fx synes at det er mega hyggeligt at læse, så kan du prøve at nævne det for din omgangskreds til at starte med. Fortælle dem, at du super gerne vil møde andre, som også kan lide at læse. Og så derfra bygge dit netværk.
Når man er voksen, så kan det kræve lidt mere at finde nye venskaber og grupper at blive en del af. Men det er bestemt ikke umuligt. Nogle gange kræver det, at man selv tør gå forrest.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og så håber jeg at du finder en skøn vennegruppe at blive en del af.
De bedste hilsner fra en Mindhelper