Hejsa , jeg er en pige på 16år og har haft det svært med angstsymptomer for tiden. Det har været on and off siden folkeskolen af. Jeg føler ikke jeg kan række hånden op eller snakke med nogen uden jeg går i mini panik inden i migselv. Jeg vil bland andet snak med min læreer om det men jeg er super bange hvordan hun vil reagere over sådan noget. Jeg overtænker også rigtig meget og det gør angsten værre. I mit linje bliver jeg på en måde ’’alene’’ pga mine tætte veninder har en anden linje og det gør mig bange også. Jeg kan godt snak med folk men pga jeg har så meget lyst for det så frygter jeg at ijje være perfekt. Det også noget slagt frygt jeg har fået fra min gamle klasse af. Jeg er også super nervøs for mine karakter og standpunkt og hvilket job jeg skal studere for ind i medicin. Alle de her tanker får mig til at ryste , blive kvalmen og nogen gange tører jeg ikke kom i skole pga jeg frygter jeg kaster op eller nogen vil lægge mærke jeg er ansgtelig den dag.
Og min lærer er også så sød men jeg er rigtig bange for hun afviser.Jeg burde snak med studievejlederen på et tidspunkt men lige nu vil prøve og åbne op for min lærer først.
mvh pige på 16 , 1G

(Pige, 16 år)
Kære dig,
Når ens angstsymptomer spænder ben for det, man rigtig gerne vil, så kan det være virkelig frustrerende, og nogle gange svært at vide, hvad man lige skal gøre ved det.
På den ene side, og på den anden side
Det lyder som om, at du er i en form for limbo for tiden.
For på den ene siden, vil du gerne klare det godt i skolen og være social. Men på den anden side har du rigtig mange angstsymptomer, som nogle gange sætter en stopper for dig.
Jeg kan godt forstå, hvis det føles frustrerende. Men det er virkelig sejt, at du har skrevet ind til os. For nu har du sagt det højt til nogen. Og det er første skridt mod at få det bedre.
Hvordan er det med angst?
Det kan måske være rart for dig at vide, at angstfølelser faktisk er helt normale. Alle mennesker oplever angstfølelser i løbet af deres liv. Men der hvor problemerne kan opstå, er når følelserne begynder at spænde ben for os, så vi ikke kan gøre de ting, vi gerne vil.
For nogle gange kan følelserne og tankerne fylde så meget, at vi får det fysisk skidt, og begynder at undgå situationer, personer eller steder, som giver os de følelser.
Og det er her angsten er rigtig snedig. For kloge mennesker har faktisk fundet ud af, at når vi undgår det, som kan give os angstfølelser, så begynder angsten at fylde endnu mere.
Og så bliver vi faktisk fanget lidt i en ond cirkel, som kan være svær at bryde. Men det kan lade sig gøre.
Hvad gør man med sin angst?
For at få det bedre med sin angst, så handler det faktisk om at blive ved med at gøre de ting, som kan føles angstprovokerende. Også selvom, at det kan være helt vildt ubehageligt.
For kloge mennesker har nemlig også fundet ud af, at nu mere vi gør de ting, som føles angste, nu nemmere får vi også ved det. Altså vil vi med tiden blive mindre og mindre angste.
Det lyder måske ret simpelt, og det er det jo i teorien også. Men det betyder ikke, at det i situationen ikke kan være helt vildt svært.
Derfor kan det være rart at få noget hjælp til at komme i gang.
Jeg vil derfor anbefale dig at tjekke vores angst-forløb ud. Det er et onlinekursus, som vi her i Mindhelper har lavet til personer, som bøvler med angst.
I det får du en masse øvelser og viden, som kan hjælpe dig med at få det bedre med din angst.
God ide at tale med din lærer
En af rådene i vores angst-forløb er faktisk også, at det er mega vigtigt, at man får talt med nogen om sin angst.
Så helt ligesom du også selv nævner, så er det en mega god idé at få talt med din lærer om det.
For selvom det kan være nervepirrende at skulle dele noget, der er svært med sin lærer, så husk at det faktisk også er din lærers job, at du har det godt og trives.
Derfor kan din lærer også hjælpe dig, når du føler angstsymptomer.
Og selvom du går med en frygt om, at din lærer afviser dig, så husk, din lærer har helt sikkert prøvet at hjælpe andre elever før. Og de fleste skoler har ting, de kan gøre for elever, som fx har angst. Så der er hjælp at hente, det kræver kun, at du rækker ud efter den.
Ring til Angst & StressTelefonen
Hvis du har lyst til at tale med nogen, som ved rigtig meget om angst, så kan jeg varmt anbefale Angst & StressTelefonen.
De er super søde og rigtig gode at snakke med. Både om den angst du oplever, men de er også rigtig gode at snakke med, for at finde ud af, hvad du kan gøre for at få det bedre.
For når man har angst, og den spænder ben for en, så er det vigtigt, at man får talt højt om det.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig i den rigtige retning, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper