Hej. Jeg har i det seneste års tid døjet med angst. Og nu er det nået til at jeg ikke tør sove på mit eget værelse gå ud med skraldet gå rundt om vores grund uden en ledsager. Gå tur med hunden osv. Jeg har en voldsom angst om at jeg tror jeg skal dø, at der kommer en morder/voldtægtsmånd. Og gør mig eller min familie ondt jeg kan jo godt prøve at tænke rationelt men det virker ikke. Jeg vil bare gerne have nogle måder jeg kan prøve at hjælpe mig selv på for at kunne gøre helt normale ting og føle mig sikker. Da jeg hele tiden er bange. Det er ikke sådan at jeg ikke kan leve jeg kan stadigvæk gå i skole. Men det gør bare rigtig mange ting sværere at gøre. Mit hoved digter ting op som den tror at der vil ske som fx hvis jeg går derhen bliver jeg overfaldt osv.

(Dreng, 13 år)
Kære du,
Det lyder til, du slås med en masse frygt for tiden – og det lyder helt vildt udmattende… hvor er jeg bare glad for, at du har skrevet ind!
Det er ikke meningen, at man skal gå og være bange hele tiden. Så det er altså sejt, at du rækker ud efter noget hjælp, så du kan få det bedre.
Er det normalt?
Angst er en normal følelse, som alle mennesker har. Den hjælper os til at forsvare os selv mod farlige situationer.
Problemet – som du også mærker – er, når angsten bliver irrationel og pludselig begynder at fortælle vores hjerner, at der er fare på færde, når der slet ikke er noget at være bange for.
Når angsten overtager os på den måde, kan det være svært at slippe fri fra dens dumme greb igen.
Selvom du forsøger at tænke rationelt og ved, at der ikke er nogen grund til at være bange, så er følelsen af angst stadig virkelig – og virkelig ubehagelig.
Angst kan skabe mere angst
Når du oplever at føle dig rigtig ængstelig; så ængstelig, at du ikke længere føler, at du kan forlade dit hus alene, så kan man føle sig lammet af angsten.
Det er en virkelig frustrerende følelse, hvor det kan føles som om angsten ‘vinder’ over en.
Det er faktisk præcis dét, som angsten desværre er god til. Den kan få så godt fast i os, at det er mega svært at kæmpe imod den.
Men det er her, det er super vigtigt at kæmpe imod alligevel og ikke lytte til, hvad angsten siger!
Angsten skal ikke have lov at bestemme!
Selvom angsten føles stor og ubehagelig, så er der heldigvis flere ting vi kan gøre, for at få det bedre med den.
En af de ting er noget, som nogle kloge mennesker har kaldt for ‘eksponering’.
Det betyder egentlig, at man gør lige nøjagtigt den ting, som man føler sig bange for at gøre. Så vil man nemlig opleve, at det man var bange for skulle ske, faktisk slet ikke sker.
Den bedste måde at besejre angsten på, er ved at sige den imod. Den kan være enormt svært, men det er rigtig godt at prøve at tage kampen op, når angsten melder sig.
Sig det højt
Men når man skal tage kampen mod angsten op, er det rigtig vigtigt, at man har nogle mennesker, som kan hjælpe en med det!
Derfor tænker jeg, det kunne være en rigtig god ide, hvis du fik talt med dine forældre, eller en anden voksen, som du stoler på, om alt det her. For det er alt for store følelser at gå rundt med alene.
Måske vil du finde ud af, at de har haft nogle tanker, som minder om dine. Det kan også bare være helt vildt rart at dele med andre, hvordan man har det. For hvis der en én ting, som gør angsten mindre, så er det når vi taler højt om den!
Ring til lægen
Det lyder i din besked som om, at angsten har fået rigtig godt fat i dig. Når det begynder at påvirke din hverdag, og der er ting, du ikke længere kan gøre på grund af din angst, så tænker jeg, at det er en god idé at gå til lægen.
Lægerne ved rigtig meget om angst, og om hvad der kan gøres for, at du får det bedre igen.
I dit spørgsmål du har skrevet til os, beskriver du så fint, hvor mega udmattende og svært det er at slås med angst.
Vis dem dit spørgsmål til os
Og jeg tænker, det kunne være en mega godt, hvis du viste dine forældre og lægen, det som du har skrevet til os. Så kan de nemlig få en bedre idé om, hvordan angsten føles inde i dig. På den måde kan de også finde ud af, sammen med dig, hvad det bedste er at gøre.
Ingen mennesker skal gå og være bange hele tiden, og du fortjener at have det godt!
Jeg er virkelig glad for, at du har skrevet ind til os. Og husk, du må også altid skrive til os igen, hvis du får behov for det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper