Hej. Jeg har haft en fobi for hvepse og bier i så længe jeg overhovedet kan huske. Så vidt jeg ved, har der ikke været en bestemt oplevelse der har udløst det. Faktisk så er jeg aldrig blevet stukket. Alle jeg kender ved det godt, men ikke alle tager hensyn til det. Min mor har prøvet at tage mig til en form for ”hypnose” til fobier. Det hjalp en smule i starten men ikke mere. Folk i min klasse tror at jeg reager som jeg gør, for at få opmærksomhed, men det ville jeg ønske at det var. Fx så efter jeg fortalte det med fobien til en ny ven, så begyndte hun med det samme med at snakke om hvor uhyggelige de er, hvor ondt det før at blive stukket, og at de åbenbart også er mega farlige. Så snart jeg har set bare én bi eller hveps i starten af årer, for jeg en gigantisk angst ved bare tanken af at gå udenfor. Tanken om, at de er derude et sted, efter jeg har set dem får mit hjerte til at banke, jeg kan ikke få vejret, jeg kan ikke tænke klart, og jeg panikker fuldstændigt. Så snart det ikke er vinter mere får jeg selvmordstanker og prøver så vidt så muligt at gemme mig på mit værelse indtil næste sommer. Jeg ved virkelig ikke, om jeg kan klare endnu en sommer.

(Pige, 14 år)
Kære du,
Det lyder til, at din fobi fylder rigtig meget lige nu, derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind. For du skal bestemt ikke gå med dine tanker alene.
Hvad er en fobi?
At have en fobi for noget kan være helt vildt svært og energikrævende.
For en fobi er anderledes end almindelig frygt. Når man har en fobi for noget, så er man ikke bare bange, man er utroligt angst og kan reagere voldsomt bare ved tanken om det, man er angst for.
Derfor giver det også god mening, at det fylder meget for dig, og er noget du tænker meget på.
Her i brevkassen er vi ikke eksperter i fobier. Derfor kan vi heller ikke fortælle dig præcist, hvilken behandling der er bedst for dig. Men vi vil rigtig gerne komme med forslag til, hvem du kan få hjælp hos.
Hvorfor tager andre ikke hensyn?
Som du selv skriver, så er det ikke altid at andre mennesker tager hensyn til, at man kan have en fobi.
Det kan være rigtig frustrerende, når man selv har noget, man er utroligt bange for.
Det kan måske have noget at gøre med, at mennesker der ikke har en fobi, nogle gange kan have svært ved at forstå det.
Måske har de aldrig prøvet at være så bange for noget, at det faktisk fylder en stor del i ens liv.
Selvom det ikke ændrer på din situation, så kan det måske være rart at vide, at folk ikke nødvendigvis er hensynsløse med vilje. Men faktisk ofte er det, fordi de ikke ved bedre.
Hvordan får man det bedre med sin fobi?
Fobier kan for nogle mennesker fylde rigtig rigtig meget. Og det kan være helt vildt frustrerende, hvis man egentlig bare gerne vil leve sit liv, uden at skulle gå og være bange.
Heldigvis så findes mange rigtig dygtige behandlere, som kan hjælpe med at behandle fobier.
Faktisk er fobier noget af det, som kloge mennesker har undersøgt rigtig meget de seneste år. Og derfor er behandlingen også blevet bedre.
Det er derfor vigtigt for mig at fortælle dig, at det kan blive bedre. Det handler om at få den rette hjælp!
Tag til lægen
Når man er så angst for noget, at man får selvmordstanker og næsten ikke kan overskue at gå udenfor om sommeren, så er det meget vigtigt at man får hjælp.
Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, du kommer til lægen, så de kan hjælpe dig til at få den rigtige hjælp.
Læger ved nemlig rigtig meget om fobier og angst, og kan være rigtig gode at tale med om, hvor man kan få hjælp henne.
Jeg tænker også, at det kunne være en fin idé at tage din mor med til lægen. Hun har hjulpet dig før, og kan måske også hjælpe dig med at tale med lægen.
Når du er ved lægen, så kan du fx vise lægen, det du har skrevet til os. Du beskriver nemlig din fobi rigtig fint.
Hvis du vil læse lidt mere om fobier, inden du tager til lægen, så kan du også prøve at læse vores artikel om fobier. I den forklarer vi nemlig mere om, hvad fobier er, men også hvad man kan gøre ved dem.
Angst & StressForeningen ved rigtig meget
Når man har en fobi, så kan det være rart at tale med nogen, som forstår, hvordan man har det.
Derfor kan jeg også varmt anbefale dig at tage fat i Angst & StressForeningen.
De tilbyder nemlig rådgivning til alle, som har angst eller stress, og som har brug for at tale med nogen om det.
Rådgiverne er utroligt søde og hjælpsomme. Du kan ringe til Angst & StressTelefonen på 82 30 60 70 mellem kl. 18-21 på tirsdage, onsdage eller torsdage.
Når man har en fobi, som påvirker en så meget, at man frygter at gå udenfor, og får selvmordstanker, så er det vigtigt, at man får den hjælp, man har brug for.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
Har du selvmordstanker?
Husk, hvis du går med svære tanker eller tanker om selvmord, så er der hjælp at hente.
Du kan ringe til Livslinien hver dag mellem kl. 11-05 på 70 201 201.
Alle mennesker fortjener at få hjælp, når de har brug for det. Også dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper