Hey.
Jeg er en fyr på 20 år, og har de sidste mange år haft problemer med depression og selvmords tænker. Men det der gøre at jeg skriver til jer, er fordi de sidste par uger har være anderledes, end de plejer at være når jeg føler mig deprimeret. Normalt føler jeg mig ”kun” trist,træt og ensom. Men denne her gang kan jeg også mærke, at jeg er meget mere frustreret og har flere gange følt, hvad jeg bedst kan beskrive som panikanfald. Så ville høre hvad jeres forslag kunne være til at finde ro igen.

(20 år)
Kære du,
Jeg kan godt forstå, du bliver opmærksom, når du pludselig begynder at føle dig mere frustreret, og får noget der ligner panikanfald.
Det giver mening
Først og fremmest synes jeg, det er virkelig godt gået, at du har opdaget, at noget har ændret sig. Det kan nogle gange være svært at opdage, og endnu sværere at gøre noget ved.
Så det er virkelig sejt, at du har opdaget det, og at du nu rækker ud efter hjælp, så du kan få det bedre.
Og jeg kan også godt forstå, hvis du synes, at det er frustrerende, pludselig at få noget der ligner panikanfald.
For panikanfald kan være virkelig skræmmende og ubehagelige.
Panikanfald og depression er gode venner
Det er sådan med panikanfald og depression, at de rigtig ofte følges ad.
Så selvom det selvfølgelig kan føles rigtig frustrerende, at du nu oplever de her panikanfald, så skal du vide, at det ikke er farligt, og at det er noget flere personer med depression oplever.
Men det ændrer jo ikke på, at det kan være rigtig ubehageligt. Og derfor vil jeg også komme med forslag til, hvad du kan prøve at gøre, for at få mere ro på.
Panikanfald sker, fordi kroppen tror vi er i fare
Panikanfald kommer ofte, fordi hjernen tror, at vi er i fare. Problemet er bare, at ved panikanfald, så er det en falsk alarm.
Men derfor ved vi også, at noget der virker helt vildt godt mod panikanfald, er vejrtrækningsøvelser.
For når vi kontrollerer vores vejrtrækning, så kan vi sende signal til vores hjerne om, at vi ikke er i fare, og at vi godt kan slappe af.
I vores artikel: Pust uro ud med 2 enkle vejrtrækningsteknikker, kan du læse om 4-7-8-teknikken og vekselåndedrættet. Det er to øvelser, som er rigtig gode at bruge for at få ro i kroppen.
Og hvis du vil læse mere om, hvordan alt det med panikanfald og kroppen hænger sammen, så kan du tjekke vores artikel om angstanfald ud.
Tag til lægen
Selvom du kan gøre rigtig meget selv med for eksempel åndedrætsøvelser, så tænker jeg også, at det er en rigtig god ide at få hjælp fra nogen, der ved endnu mere om depression og panikanfald.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har talt med din læge om, hvordan du har det?
For du skriver, at du har kæmpet med depression og selvmordstanker i flere år. Når man har bøvlet med det længe, så er det vigtigt, at man får noget hjælp, så man kan få det bedre.
Og læger ved faktisk helt vildt meget om, hvad man kan gøre, når man har det skidt og bøvler med depression.
I de fleste kommuner er der også tilbud til unge under 25 år med depression. Netop det kan du nævne for din læge, så de kan sende dig i den rigtige retning.
Taler du med dine nogen om det?
Noget af det vigtigste du kan gøre, for at få det bedre, både ift depressionen men også ift panikanfaldende er at tale med nogen om det.
Derfor er jeg også nysgerrig på, om du taler med nogen omkring dig om, hvordan ud har det?
Hvis ikke, så vil jeg virkelig opfordre dig til at række ud til en du stoler på, og føler dig tryg ved.
Hvis du ikke rigtig ved, hvordan du skal fortælle dem om, hvordan du har det. Så synes jeg sagtens du kan vise dem dit spørgsmål her til os.
For det beskriver virkelig præcist og konkret, hvad du går igennem.
Tal med headspace
Hvis du gerne vil tale med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale headspace.
Headspace hjælper hver dag unge, som har brug for en at tale med. Du kan tale om alt mellem himmel og jord, og så kan du være ligeså anonym, som du har brug for.
Og så er rådgiverne bare helt vildt søde at tale med.
Du kan både få fysiske samtaler hos headspace, og du kan også skrive eller chatte med dem.
Har du hørt om Internetpsykiatrien?
Her til aller sidst vil jeg også blot lige slå et slag for Internetpsykiatrien.
For Internetpsykiatrien tilbyder nemlig gratis behandling af mild til moderat depression til alle danskere over 18 år i hele Danmark.
Behandlingen foregår online, og derfor er den let at komme i gang med, uanset hvor du bor.
Når man har kæmpet med depression og oplever panikanfald, så er det vigtigt at man får hjælp, så man kan få det bedre.
Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som kan lede dig på rette vej.
Og husk, at du altid må skrive herind igen, hvis du er i tvivl om noget, eller får brug for mere hjælp.
Jeg sender dig en masse positiv energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper