Det meste af dagen føler jeg intet. Og om aftenen er jeg bare ked af det. Jeg har forsøgt at tage mit liv mange gange. Jeg føler, at jeg ikke eksisterer.
Hej Mindhelper
Jeg har her for tiden oplevet en enorm rastløshed, jeg kan fange mig selv i at stirre ud i luften helt uden tanker og følelser..
Det meste af dagen føler jeg intet, men om aften er jeg ked af det.. Meget ked af det, så meget at jeg tænker på at tage mit eget liv, hvilket jeg har forsøgt 12+ gange..
Jeg har nogle behandlere, og har fortalt dem om min rastløshed men de siger det bare er fordi jeg er teenager..
Jeg synes virkelig det er træls, jeg tror ikke bare jeg er ”teenager” og hvis der ikke snart sker noget, kan jeg ikke klare det mere.. Jeg føler jeg lever, men i en døds krop. Altså som om jeg slet ikke eksisterer, men bare er her for at fucke alting op..

(Pige, 15 år)
Kære dig
Tak for dit brev. Det lyder som om du har det rigtig svært lige nu, så det er super sejt at du prøver at sætte nogle ord på dine tanker ved at skrive til os.
Det er godt at du har nogle behandlere, men måske er de ikke helt 100% klare over hvordan du har det indeni? Det kan nogen gange være svært at få fortalt præcis hvordan tingene føles, især når hovedet enten er helt tomt eller er fyldt op af triste tanker.
Jeg bliver rigtig bekymret for dig, når du fortæller at du især om aftenen ikke har lyst til at leve mere, og at du tidligere har forsøgt selvmord. Det er vigtigt at du ikke går med det inde i dig selv, men får sagt det til nogen.
Hvis du ikke er helt tryg ved de behandlere du er i forløb hos, kan du prøve at fortælle dine tanker til nogle andre voksne omkring dig. For eksempel dine forældre, en skolelærer eller nogle af dine forældres venner som du kender godt. Det er også vigtigt at du får sagt, at du ikke føler dig hørt ordentligt af behandlerne.
Hvis du slet ikke føler at der er nogle i nærheden af dig, som du kan tale med, kan du prøve at kontakte Livslinien. Her kan du både ringe, skrive eller chatte med nogle, der ved hvordan det er at være i krise og have tanker om at man vil dø. Det er helt anonymt.
Noget, du også kan gøre, er at tænke over hvordan du kan give dig selv omsorg. I stedet for kun at tænke dårlige tanker om dig selv og dit liv, kan du prøve at skrive en liste over mindst 5 ting der er rare for dig at lave. Fx høre noget bestemt musik, tage et langt bad, se en sjov serie på Netflix eller ringe til en person du bliver glad af at tale med.
Hvis du har listen på din telefon kan den være god at kigge på, især hvis du laver en aftale med dig selv om at du skal gøre mindst én af tingene når det hele føles tomt og sort. Det ændrer ikke dit humør med et trylleslag, men er en måde hvor du fortæller dig selv at du også er værd at gøre noget godt for.
Varme tanker til dig.
Mindhelper