Hej
Jeg skriver da, jeg er i en situation, hvor jeg føler, at jeg har fucked op, og har fanget mig selv i et hjørne. Jeg føler mig altså fuldstændig magtesløs, hvilket gør, at jeg græder uafbrudt i øjeblikket.
Sagen er den at jeg her efter sommerferien skiftede gymnasie. Nu har jeg så gået ca. 3 mdr. i den nye klasse. Og føler mig fuldstændig ekskluderet i klassen. Jeg har ondt i maven, hver gang jeg skal i skole, jeg græder flere gange om dagen, og jeg kan overskue at blive i klassen. Har haft det sådan i over 2 mdr. Da jeg har skiftet rundt mange gange de sidste par år, føler jeg ikke at jeg kan skifte igen. Og har heller ikke lyst til det. (plus har skiftet studieretning- så kan ikke skifte tilbage i gamle klasse). og Jeg føler mig altså fanget i en situation, og bare er utrolig ked af det.
Det skal også sige at jeg har snakket med min studievejleder flere gange, og med skolepsykologen. Men det har ikke hjulpet. Derudover har jeg også skrevet med en veninde om det. Men synes det er svært at snakke om med mine andre relationer, da jeg synes det er pinligt at jeg har fucked så meget op. (ved at skifte, og så ende i noget som er værre end noget af det andet jeg kom fra).

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Det lyder som en super svær situation, du står i. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du har ikke fucket op
Det lyder som om, du føler, at du har fucket op ved at flytte gymnasium, fordi du ikke har det ret godt i din nye klasse. Jeg kan sagtens forstå, hvorfor det kan give dig en følelse af at have fucket op. For jeg forestiller mig, at du flyttede gymnasium, fordi der også var noget på dit gamle gymnasium, der ikke var så rart. Og derfor håbede du på, at du ville få det bedre af flytte gymnasium. Er det mon rigtigt tænkt? Desværre blev det ikke bedre af at flytte gymnasium. Tværtimod lyder det nærmest som om, det blev værre. Og så kan man nemt komme til at føle, at man har begået en kæmpe fejl ved at flytte.
Men jeg vil rigtigt gerne sige til dig, at jeg tænker, at du er utroligt hård ved dig selv. Jeg tænker i hvert fald ikke, at du har fucket op. Jeg tænker, at du tog et valg, som viste sig ikke at være det rigtige for dig, og det kan vi alle sammen komme ud for på et tidspunkt i vores liv. For det er nemlig sådan med valg, at man ikke kan vide, om det er det rigtige, før man har prøvet det af. Derfor havner man bare ind imellem i nogle situationer, hvor man har taget et valg, hvor man ikke fik det ud af det, som man håbede. Det er super ærgerligt, men det er ikke noget, man selv kan gøre for.
Valg kan godt tages om
Heldigvis så er det også sådan, at hvis man har taget et valg, som ikke var det helt rigtige, så kan man godt vælge om igen. Det er nemlig ikke sådan, at valg er bindende. Heller ikke selvom, man måske har valgt om et par gange. For nogle gange tager det et par forsøg, før man lander et sted, hvor det føles rigtigt. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om det kunne give mening for dig at skifte klasse eller gymnasium igen?
For når jeg læser dit brev, så lyder det ikke som om, du kan holde ud at blive ved med at gå i den klasse, som du går i lige nu. Og det er altid okay at flytte gymnasium, hvis man går et sted, hvor man ikke har det godt. Og selvom det kan føles pinligt, hvis man har flyttet et par gange, så er det ikke pinligt. Jeg tænker tværtimod, at det er super sejt, at man siger fra, hvis man kan mærke, at man er i noget, som ikke er rart. Og jeg tænker, at de fleste godt kan forstå, at man ikke har lyst til at blive et sted, som giver en ondt i maven og gør en så utilpas, at man græder flere gange om dagen.
Tag fat i en studievejleder
Det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med en studievejleder. Sådan en findes der nemlig på de fleste gymnasier, og de er uddannet til at hjælpe, når man for eksempel er havnet i en klasse, hvor man ikke kan holde ud at være. Samtidigt så ved studievejlederne også en masse om, hvad for nogle regler og hvad for noget lovgivning, der er omkring uddannelse. Derfor er de også rigtigt gode til at hjælpe med at finde ud af, hvad man har af muligheder for at skifte enten klasse eller gymnasium. Hvis du ikke ved, hvor du kan finde studievejlederen på dit gymnasium, så kan du spørge på kontoret eller i administrationen. Der tænker jeg nemlig, at de ved det og kan hjælpe dig i den rigtige retning.
Snak med folk omkring dig
Jeg kan sagtens forstå, du synes det er svært at snakke med folk omkring dig, når du synes, at din situation er pinlig. For når man er pinlig over noget, så har man ikke ret meget lyst til at dele det med andre, men det er faktisk en rigtigt god idé at gøre det alligevel. For når der er noget, der er svært, så har man brug for at dele det med folk omkring sig.
Vi mennesker er nemlig bygget til at have brug for andre, når vi har det svært. Samtidigt så tænker jeg, at du vil finde ud af, at hvis du fortæller folk om din situation. Så kan folk nok godt forstå din situation. Du kan kigge i vores artikler om at snakke med sine venner om de svære ting og om at snakke med sine forældre om alt det svære, hvis du har brug for nogle råd til, hvordan du kan tage samtalen.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med folk omkring dig, så du ikke skal gå med det her alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper