Hej Mindhelper
Jeg er en ung mand på 20 år. Jeg er lige startet på nyt arbejde, som salgselev.
Har været vant til at være utrolig aktiv hele dagen, samt træne ofte. Efter jeg er startet på nyt arbejde, føler jeg mig sindssyg træt hele tiden. Altså følelsen af at kunne falde i søvn i sin stol… Mine øjne føles slørret, trætte og jeg har svært ved at fokuserer.
Jeg sidder rigtig meget af tiden ved en skærm, ca. 7 timer ud af de 8,5 time jeg er på arbejde.
Jeg har prøvet at få briller, men dette føles ikke at have hjulpet.
Når jeg kommer hjem er jeg stadig træt, og tager ofte en nap på 30 min ca. Hvis ikke jeg gør det, render jeg bare rundt som en zombie, og føler at alle lyde bliver forstærket.
Jeg har aldrig haft denne følelse før jeg startede som elev, for ca. 4 måneder.
Til tider har jeg troet der er noget galt med mig (altså fysisk) andre gange forstår jeg det bare ikke…
Hvis jeg står op i weekender og det er lyst, kan jeg allerede mærke der at mine øjne begynder at svie og gøre ondt.
Håber i kan hjælpe 🙂

(Dreng, 20 år)
Hej Dreng på 20 år
Det lyder godt nok som om, at du virkeligt er hårdt ramt af træthed i øjeblikket. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind.
Får du sovet nok?
Jeg kan godt læse, at du er meget generet af træthed i øjeblikket. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du får sovet nok om natten? For hvis du har et krævende job, stadig træner en del og generelt er meget aktiv i hverdagen, så går timerne på dagen også rigtigt hurtigt. Og så kan man nemt komme til at gå for sent i seng. Så hvis du sover under 8 timer, så tænker jeg, at det er vigtigt, at du får prioriteret at sove mere. Så din krop har god tid til at hvile, inden du skal op og igang igen. Du kan også prøve at læse vores artikel om at få mere energi i hverdagen. Måske er der nogle tips, som vil give god mening for dig?
Tag en tur til lægen
Jeg tænker, at det bedste råd jeg kan give dig er, at tage en tur til lægen og snakke med lægen om trætheden. For der kan sagtens være fysiske grunde til, at man pludseligt oplever mere træthed, end man plejer. Da der desværre ikke nogle af os her på Mindhelper, som er lægeuddannede, så du vil kunne få bedre hjælp hos lægen, end vi lige kan give dig gennem brevkassen. Så jeg vil hellere sende dig i den retning, i stedet for at komme med en masse råd, som måske ikke rammer hovedet på sømmet. Det håber jeg er okay.
Jeg har desværre ikke kunne komme med et klart svar på, hvorfor trætheden rammer dig så meget i øjeblikket. Men jeg håber, at du tager en tur til lægen, så i kan sammen kan finde ud af, hvordan du lige får energien igen. Rigtig god vind fremover og held og lykke med dit nye job.
De bedste hilsner fra en Mindhelper