Jeg har svært ved at falde i søvn. Det er som om, min hjerne ikke vil falde til ro. Jeg har prøvet meget for at kunne sove hurtigere. Men intet hjælper.
Hej
Jeg er en pige på 15 år. Jeg har ALTID haft svært ved at falde i søvn. Altså som om jeg bare er en af de mennesker som er blevet født med langt mere energi end de fleste. Foreksempel når jeg sover med mine veninder har jeg lagt mærke til at de falder nemmere og tidligere i søvn end jeg gør. Selfølgelig er det ikke fordi jeg er ikke også er træt. Fordi det er jeg faktisk hele tiden. Min krop er træt men det som om min hjerne ikke kan finde ro. Men når jeg gerne vil falde i søvn om aftenen så kan jeg ik. Og jeg er ved godt at man ikke skal tage de der eftermiddags lure noget som jeg er holdt op med. Har læst flere guides online for bedre søvn inklusiv jeres. Men der er ikke noget som virker for mig. Har overvejet at købe sovepiller/sovetablets på nettet sådan lowkey så det kun er mig der ved det. Men ved sgu ik. Har heller ikke lige frem lyst til at ende som Heath Ledger gjorde…
Hilsen J

(Pige, 15 år)
Kære J
Det kan bare være så træls, når man har svært ved at falde i søvn. Så jeg kan virkeligt godt forstå, hvis du er ved at være lidt træt af det. Og jeg er glad for, at du har skrevet ind og delt dine tanker.
Allerførst vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at jeg har slettet dit navn. Det er udelukkende så, jeg er helt sikker på, at du forbliver anonym.
Det er normalt
Det er bare så drøntræls, når man ikke kan falde i søvn, selvom man virkeligt gerne vil sove. Men det er faktisk helt normalt, at man kan have det sådan i perioder. Der kan være rigtigt mange grunde til, at man oplever søvnproblemer. Det er for eksempel rigtigt normalt, at man kan have svært ved at falde i søvn, hvis man føler sig stresset. Men søvnproblemer er rigtigt trælse, når de står på. Og det bliver endnu mere træls, når de har stået på rigtigt længe. Hvilket det har gjort hos dig nu. Så jeg kan godt forstå, hvis du er ved at være godt træt af det.
Skriv dine tanker ned
Du skriver, at det er, som om din hjerne har svært ved at falde til ro. Derfor kommer jeg til at tænke på, om det kunne være fordi, du tænker rigtigt meget? Og derfor har svært ved at falde til ro? Hvis det er sådan for dig, kan du prøve at skrive dine tanker ned, inden du lægger dig til at sove. Det hjælper nemlig rigtigt tit til at få lidt ro i hovedet. Du kan også prøve nogle vejrtrækningsøvelser, hvis du har lyst. Det er også rigtigt tit hjælpsomt, når det kommer til at få hovedet til at falde til ro. Fordi en dyb og rolig vejrtrækning fortæller hjernen, at den godt kan slappe af nu.
Vi falder i søvn i forskelligt tempo
Du skriver, at du har lagt mærke til, at det er sværere for dig at falde i søvn, end det er for dine veninder. Og det får mig til at tænke lidt på, om du måske også kommer til at sammenligne dig selv lidt med andre? Og derfor kommer til at føle, at du har endnu sværere ved at falde i søvn? Det er helt normalt, at man kommer til at sammenligne sig selv med andre. Det gør vi faktisk alle sammen. Men det er bare ikke altid lige hjælpsomt. Fordi man hurtigt kan komme til at tænke, at hvis man ikke er ligesom alle andre, så er der noget galt. Sådan er det bare ikke altid. Og det er faktisk meget forskelligt, hvor hurtigt man falder i søvn. Så jeg tænker på, om du har tænkt over, at du måske også bare er lidt længere om at falde i søvn end så mange andre?
Snak med nogen om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har fortalt nogen, at du har svært ved at falde i søvn? Hvis ikke du har det, synes jeg du skal prøve at gøre det. Du kunne jo for eksempel prøve at snakke med dine forældre. Det lyder nemlig, som om det fylder meget for dig, at du har svært ved at falde i søvn. Og så er det bedste, du kan gøre at få snakket om det med nogen. Man skal nemlig ikke gå rundt alene med ting, der fylder meget. For hvis man får sat lidt ord på det, der fylder, kommer det tit til at fylde mindre. Og det kan jo også være, at dine forældre har nogle råd til, hvad du kan gøre?
Snak med din læge
Du skriver, at du har overvejet at købe nogle sovepiller over nettet. Så det kun er dig selv, der ved det. Og her er det meget vigtigt for mig at sige til dig, at du skal tage fat i din læge, hvis du gerne vil prøve sovemedicin. Både fordi det ikke er særligt sikkert at købe medicin over nettet. Men også fordi, at det er vigtigt, du bliver fulgt af en læge, hvis du skal prøve sovepiller. Lægen kender nemlig medicinen og har forstand på, hvad der bedst kan hjælpe dig. Ligesom lægen kan holde øje med, at medicinen virker, som den skal. I øvrigt er det altid en rigtigt god idé at snakke med sin læge, hvis man har søvnproblemer, der har stået på i længere tid. Nogle gange kan søvnproblemer nemlig være et symptom på, at der er noget andet galt. Og så er det jo vigtigt, at det bliver opdaget.
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Og så krydser jeg fingre for, at du finder noget, der virker for dig. Så det bliver nemmere for dig at sove.
De bedste hilsner fra en Mindhelper