Hej Mindhelper
Jeg læser ALT for meget Wattpad så jeg får ikke nok søvn. Men jeg kommer altid til at sige til mig selv “lige et kapitel mere”. Men jeg kan simpelthen ikke ligge telefonen fra mig. Tror jeg er blevet uafhængig.
What to do now🥴?

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder til, at du er rigtig glad for Wattpad, og det kan også være rigtig fedt at lade sig opsluge af en god historie. Men jeg kan også sagtens forstå, at det er rigtig træls, når det begynder at gå ud over din søvn.
Vi har brug for søvn
Søvn er rigtig vigtigt for os mennesker. For når vi sover, så kan kroppen få lidt ro og hjernen får lov til at bearbejde dagens indtryk. Du kan tænke på os mennesker lidt ligesom et batteri. Når dagen går i gang, skal det gerne være helt opladet, så der er en masse energi at tage af. Men hvis man ikke får nok søvn, så når ens batterier slet ikke at blive ladet helt op. Og det kan være rigtig hårdt hele tiden, at køre på halv strøm. Det er helt normalt, at der fra tid til anden lige er en nat eller to, hvor man ikke får nok søvn. Det er noget de fleste mennesker oplever. Men det er ikke så godt, hvis man ikke får nok søvn i længere tid. Derfor er det også hammer godt, at du selv er opmærksom på det og gerne vil gøre noget ved det – sejt!
Det blå lys gør det svært for os at sove
Det lys, der kommer ud af skærmen på ens telefon, er det, man kalder for blåt lys. Det gør det lidt mere spændende at se på skærmen, fordi tingene får mere liv og en masse farver. Men det blå lys kan desværre også være med til at gøre det sværere for os at falde i søvn. Og derfor er det heller ikke så godt at kigge på sin telefon, lige inden man skal sove. Det blå lys signalerer nemlig til hjernen, at det er dag, og derfor kan det være rigtig svært at slappe af og falde i søvn. Og så kan man hurtigt komme til lige at tage et ekstra kapitel af den spændende historie på telefonen.
Derfor kan det også sommetider være en god ide, at snyde sig selv lidt og gøre det lidt besværligt for sig selv, at få fat i telefonen. Det kan man gøre ved, at lægge telefon helt væk, så den ikke ligger lige ved siden af. For når den ligger lige ved siden af, er det for nemt lige at strække armen ud og tage den. Men når man først er hoppet under dynen og har fået varmen er det meget mere øv, at skulle op igen for at få fat i den. Og det kan gøre det lidt nemmere, at falde i søvn og få den søvn, som man har brug for.
Kan du læse i en fysisk bog om aftenen og bruge Wattpad om dagen?
Der er rigtig mange mennesker som synes, at det er rigtig rart lige at læse lidt, når de ligger i sengen. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om om du kunne have lyst til, at prøve at læse en fysisk bog? Der findes nemlig rigtig mange fede bøger, og jeg er helt sikker på, at du godt ville kunne finde en bog på biblioteket, som du synes er rigtig spændende. På den måde undgår du, at få lys fra din telefon i ansigtet lige inden du skal sove. Det kan måske være, at du laver en aftale med dig selv om, at du bruger Wattpad til at læse i løbet af dagen, men finder den fysiske bog frem, når du ligger i sengen. Hvad tænker du om det?
Sæt en grænse for hvor længe du må læse
Følelsen af at være helt opslugt af en historie er rigtig fed, og derfor kan jeg sagtens forstå, at det kan være rigtig svært for dig at få lagt telefonen fra dig. Det er noget rigtig mange mennesker oplever. Derfor kan det også være en god ide, at have sat en grænse, for længe man må læse, inden man starter. For når grænsen allerede er sat, så er det ikke lige så nemt hele tiden at skubbe den og snuppe et kapitel mere. Der er forskellige måder, som man kan gøre det på. Nogle mennesker synes det er rigtig rart, at lægge et ekstra bogmærke ind der, hvor du skal stoppe, for så er der en tydelig markering af hvor mange kapitler, de må læse. Andre synes, at det er meget rarere at sætte en alarm eksempelvis en 1 time, og når den så ringer, så er tiden gået, og det er tid til at lægge telefonen eller bogen fra sig og få noget søvn. Du kan prøve dig lidt frem og finde den metode, som virker bedst for dig.
Snak med dine forældre
Hvis du kan mærke, at der ikke er nogen af tingene som virker, og du bliver ved med ikke at få nok søvn, kunne det være en rigtig god ide, at du snakkede med dine forældre om det. De er måske nogle af de mennesker som er tættest på dig. Og hvis du fortæller dem, at det er lidt svært for dig, at få nok søvn, så tænker jeg, at de rigtig gerne vil hjælpe dig. For de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Og så kan det nemlig også være, at I sammen kan finde på nogle løsninger, hvor de hjælper dig med at få lagt telefonen væk, så du kan så sovet noget mere.
Det er rigtig træls, når det er så svært at få sluppet den gode historie og derfor håber jeg, at der er noget i mit svar som har hjulpet. Og så krydser jeg fingre for, at du finder noget som fungerer, så du kan få den søvn, som du har brug for.
De bedste hilsner fra en Mindhelper