Hej med jer
Jeg har det problem at jeg ikke kan sove om natten, og at jeg overhoved ikke er træt. Jeg plejer at prøve at gå i seng mellem 12-01 på en skoledag, men ender altid med at først falde i søvn ved en 3-4 tiden. Det påvirker meget min skole, og mit overskud til at tage i skole. Jeg har haft det her ”problem” i 2 ugers tid nu, og ved simpelhen ikke hvad jeg skal gøre.

(18 år)
Hej 18 årig
Æv, hvor lyder det bare træls, at du har så svært ved at sove. For det kan være rigtigt hårdt, når man ikke får sovet nok om natten. Derfor er jeg glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Det er rigtigt hårdt, når man ikke får sovet nok om natten. For så er man træt, når man står op. Og som du selv så fint skriver, så går det ud over ens overskud til at være med i skolen. For når man er træt, så får man også sværere ved at holde sammen på sine tanker og koncentrere sig. Og hvis man er rigtigt træt, fordi man ikke har sovet mere end et par timer i løbet af natten, så kan det også føles nærmest umuligt at komme ud af sengen om morgenen.
Men det er heller ikke ualmindeligt, at man i perioder kan have svært ved at sove. Det oplever de fleste ind imellem. Der kan være mange forskellige grunde til, man lige rammer en periode, hvor det er svært at sove. Men mange oplever for eksempel, at de får sværere ved at falde i søvn, hvis de har meget at se til. For så kører ens krop i et højt gear hele dagen, og så kan det være svært at falde ned igen, når man lægger sig i sin seng. Er det mon noget, du kan genkende?
Hold en fast rutine
Når du skriver, at det også går udover dit overskud til at komme af sted i skole, at du ikke kan falde i søvn. Så kommer jeg til at tænke på, om det er fordi, der er nogle dage, hvor du ikke kommer op om morgnen? Det kan jeg sagtens forstå, hvis der er. For når man ikke har sovet mere end et par timer i løbet af natten, så er det mega fristende at blive liggende i sin seng og sove videre for at få indhentet noget søvn.
Problemet er bare, at det nemt kan ende med at blive en rigtigt ond cirkel. For så sover man måske til klokken 12, fordi det er der, man føler sig frisk nok til at stå op. Men når man sover så længe, så falder man først sent i søvn, fordi man ikke er træt, når man så skal i seng. Og så kan cirklen starte forfra dagen efter.
Så det bedste man kan gøre, er faktisk at prøve at stå op og gå i seng, som man plejer. Også selvom man er hammer-træt om morgnen, og det føles helt umuligt. For så finder ens krop langsomt ud af, at når klokken er 23, så er det sovetid. Du kan også prøve at læse vores artikel om, hvad man kan gøre, hvis man har svært ved at falde i søvn. Måsker er der også nogle tips i den, der kan hjælpe dig?
Snak med nogen om det
Jeg tænker på, om du mon har snakket med nogen om, at du har svært ved at sove for tiden? Hvis ikke du har det, så synes jeg, du skal prøve at gøre det. Du kan eksempelvis snakke med dine venner, dine forældre eller en helt tredje person. For selvom det måske ikke direkte kan hjælpe dig med at falde i søvn. Så kan det være rigtigt rart at have nogen at ventilerer til, når man bakser med noget, som er lidt svært.
Samtidigt så får dem du snakker med også muligheden for at fortælle, hvad de tænker om det, du fortæller. Og som jeg skrev, så er det meget normalt at have perioder, hvor man har svært ved at falde i søvn. Så måske dem du snakker med også har oplevet at have sådan en periode og kan fortælle, hvad der hjalp dem?
Gå til lægen hvis det bliver ved
Hvis du bliver ved med at have svært ved at sove, så synes jeg, at du skal prøve at snakke med din læge om det. For nogle gange kan der være noget mere bag, at man har svært ved at sove. Og hvis der er det, så er det jo vigtigt, det bliver opdaget, så man kan få hjælp til det.
Det er rigtigt irriterende, når man har svært ved at falde i søvn. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at søvnen vender tilbage til dag snart!
De bedste hilsner fra en Mindhelper