Hej Mindhelper
Jeg har i en længere periode haft svært ved, at falde i søvn om aftenen. Nogle nætter er jeg først kommet i seng omkring 04.00, selvom jeg skulle i skole dagen efter. Men her på det sidste har jeg haft nemmere ved, at falde i søvn, det vil sige omkring 00.30-01.00. Dog vågner jeg mange gange om natten, og når jeg vågner op om morgenen, er jeg virkelig forvirret – jeg ved ikke hvor jeg er, hvilken dag det er eller noget. Jeg har svært ved, at skelne mellem hvad jeg har drømt og hvad der er sket i virkeligheden. Jeg kommer i tvivl om det er noget jeg har drømt eller om det er noget jeg har oplevet. Er det normalt? Har i nogen råd til, at falde i søvn om aftenen, og kunne lærer at skelne mellem drøm og virkelighed?

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det lyder godt nok træls, at du har så svært ved at sove i øjeblikket. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det giver mening, at du bliver rundt på gulvet
Det lyder til, at søvnen driller dig rigtigt meget i øjeblikket. Det er helt normalt i perioder, at have problemer med søvnen og det er noget, de fleste mennesker oplever engang imellem. Men det er super sejt, at du reagerer på det, for man kan godt få hjælp til, at gøre søvnen bedre igen.
Jeg tænker, at det giver rigtigt godt mening, at du oplever, at være forvirret og rundt på gulvet, når du vågner om morgen. For det lyder til, at du ikke når at få sovet ordentligt i løbet af natten og så er man ikke udhvilet, når man vågner om morgenen. Så kan man godt blive rundt på gulvet, fordi kroppen stadigvæk er super træt. Du kan prøve at læse vores artikel om råd til bedre søvn og vores artikel med typiske årsager til søvnproblemer. Der står en masse god viden, som måske kunne være hjælpsomt for dig.
Prøv en søvndagbog
Jeg tænker, at noget der måske kunne vær hjælpsomt for dig er, at lave en søvndagbog. I den kan du prøve at skrive ned, hvornår du går i seng, et ca. tal på, hvornår du tror, du falder i søvn og hvornår du står op. Du kan også skrive ned, hvis du oplever at være vågnet om natten og eventuelle tanker, som har forvirret dig om morgenen. På den måde, vil du kunne få et overblik over, hvor mange timer du når at sove og hvordan dit søvnmønster ser ud lige nu. Det kan være rigtigt hjælpsomt at lave sådan en dagbog, fordi det giver en muligheden for at se, om der er nogle bestemte dage, hvor det er nemmere eller sværere at falde i søvn. Så har man nemlig en større chance for at finde ud af, hvad det er der driller med søvnen.
Hvis du skriver de ting ned, som forvirrer dig, så har du også mulighed for at kigge på dem igen, når du er ordentligt vågnet. Så har du måske lidt mere ro og fokus til at kigge tankerne igennem og finde ud af, hvad der var drøm og virkelighed.
Få snakket med nogen om søvnen
Det er en rigtig god idé, at få snakket med nogle om søvnen, hvis den driller. For det kan være rigtigt hårdt at opleve og så kan det være rigtigt rart med lidt støtte og et par ekstra øjne på ens bekymringer. Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt dine forældre om dine problemer med søvnen? Ofte er vores forældre dem, som er tættest på os og det kan være super rart at få deres hjælp. Hvis det ikke duer med dine forældre, så er der måske et andet familiemedlem, en god lærer eller tæt veninde, som du kunne snakke med?
Tag fat i lægen
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé for dig, at tage en tur til lægen hurtigst muligt. Lægen kan nemlig hjælpe en med at finde ud af, hvordan man kan få styr på søvnen. Og jeg tænker, at det måske også kunne være rigtigt rart for dig, at få snakket med lægen om dine oplevelser med ikke at kunne skelne mellem drøm og virkelighed. For det lyder rigtigt hårdt og så kan det være rart at få lægens blik på ens situation, så han/hun tjekke, at der ikke er noget mere alvorligt galt. Så skal lægen nemlig nok hjælpe dig med, hvad du kan gøre og sende dig på vej i den rigtige retning.
Det er mega generende, hvis man oplever, at søvnen driller og man ikke får sovet ordentligt. Så kan man godt blive helt rundt på gulvet, fordi man er så træt. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at du snart kommer til at sove rigtigt godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper