Hej Mindhelper
Jeg har et problem, som jeg håber i kan hjælpe mig med.
Jeg går på hf og skal op på 2 år her efter sommerferien.
Før sommerferien havde jeg rigtig svært ved at komme op om morgenen og afsted og det resulterede i, at jeg fik for højt fravær. Dog havde jeg det også rigtig svært i en periode, og det havde også meget at sige.
Min bekymring er så, om det bliver ligeså slemt her efter sommerferien, altså med at tage sig sammen til at komme op og i skole.
Har i nogle råd til hvordan man måske kan gøre det nemmere eller mere motiverende og få det gjort og holde det ud hele skoledagen?
Det skal også lige siges, at jeg ikke rigtig snakker med nogle ovre i klassen da vi er meget forskellige typer… Derfor venter jeg bare lidt på, at jeg er færdig om et år, men vil gerne få det bedste ud af tiden mens jeg går der, og ikke ende op med et for højt fravær igen dette år…
Håber i kan hjælpe mig og tak på forhånd 🙂
Med venlig hilsen M

(Pige, 18 år)
Hej M
Tak for dit brev. Det lyder godt nok til, at det med at have svært ved at komme op og afsted, fylder en del hos dig. Og det kan være rigtig svært, at gå med en masse bekymringer alene. Mange mennesker oplever, at bekymre sig om ting fra tid til anden, men det kan være rigtig svært, hvis bekymringerne fylder alt for meget. Du skriver også, at du har haft det rigtig svært i en periode. Når man har det svært, er det helt normalt, at kan det være ekstra hårdt at komme ud af døren, da man bruger rigtig meget af ens energi på at have det svært. Selvom det kræver meget energi og kan være rigtig svært, er det dog en super god ide, at komme afsted, så ens hverdag ikke helt går i stå. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind, for det er første skridt på vejen og det viser også, at du gerne vil ændre på det – sejt!
Kan du snakke med dem selvom I er forskellige?
Du skriver at du ikke snakker med så mange i din klasse, da I er meget forskellige. Det får mig til at tænke på, om man skal være ens for at være venner?
Det kan være rigtig svært, at skulle tage det første skridt og snakke med andre, men de fleste mennesker bliver glade, når andre tager kontakt. Derfor kunne det være, at det kunne åbne op for nye oplevelser, hvis du forsøgte at snakke med de andre i klassen. Det kan nemlig også hjælpe en med at komme ud af døren, hvis man kan se frem til at komme hen i klassen og vide, at der er et par kammerater, som man glæder sig til at se og snakke med.
Derudover kan det være en god ide, at finde de ting, du sætter pris på, og huske at gøre gode ting for dig selv. Det kan være, at du nyder cykelturen i det gode vejr, den gode kantine eller noget helt tredje. Find de ting, som giver mening for dig og prøv at holde fast i dem. For det kan også hjælpe en med at komme afsted, når man ved, at der er ting både i løbet af dagen og efter skoledagen er slut, som man ser frem til.
Snak med nogen om det
Når man går med en masse tanker og bekymringer selv, kan det fylde meget og være svært. Sådan nogle bekymringer kan nemlig være rigtig tunge at bære rundt på alene, og derfor kan det være en rigtig god ide, at dele sine tanker og følelser med andre. Både så de måske kan hjælpe, men også for at bekymringerne ikke tynger en alt for meget. Kunne det være en mulighed for dig, at snakke med dine forældre om det eller måske en god veninde? Nu skriver du ikke om du bor hjemme, men hvis du gør, kan det være, at I sammen kan finde på en løsning, hvor de hjælper dig med at komme op og afsted.
Du kan også tage fat i headspace. Hos headspace er der en masse søde og rare frivillige rådgivere, som er klar til at lytte og hjælpe. Du kan være anonym og de frivillige sørger for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Så I kan få snakket om de ting som fylder hos dig.
Sæt vækkeuret et sted, hvor du ikke kan nå det
Sommetider skal vi mennesker snyde os selv lidt og derfor får du lige et lille tip med her på falderebet, som kan gøre det lidt nemmere for dig, at komme op og afsted i skole. Prøv at sætte dit vækkeur så langt væk, at du er nødt til at stå op for at slukke det. Mange oplever nemlig, at det er nemmere, at komme i gang med dagen, når man først er kommet ud af sengen.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og får snakket med nogen om de bekymringer, for du skal ikke gå med dem helt alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper