Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 13 der har svært ved at sove om aftenen, jeg har prøvet mange af tingene her på siden men jeg kan ikke rigtig få det til at virke. Jeg tænker derfor om det kan have noget med hormonerne at gøre? jeg er jo trods alt i teenagealdren. men der er et andet problem. min døgnrytme er ikke særlig stabil. kan det have noget med det at gøre? altså nogle gange falder jeg i søvn med det samme og andre gange ligger jeg indtil midnat eller sidder med computeren hvi sjeg ikke kan falde i søvn. jeg ved godt at det ikke er særlig klogt. er der mon noget jeg kan gøre for at få en stabil døgnrytme igen?
Hilsen en pige der bare gerne vil sove.

(13 år)
Kære Pige på 13 år
Det lyder som om, at det fylder meget for dig, ikke at kunne falde i søvn om aftenen. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Lidt om søvn
Det kan være smadder frustrerende at ligge i sengen om aftenen, og ikke kunne sove. Og det kan godt gå ud over ens humør dagen efter, hvis ikke man får sovet ordentlig om natten. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du gerne vil finde ud af, hvordan du kan få lettere ved at sove. Og hvorfor mon du har svært ved det.
At have svært ved at sove i perioder, er helt normalt. Det oplever de fleste en gang imellem. Der kan være mange grunde til, at man har svært ved at sove. Nogen gange kan det være fordi, at man har mange tanker i hovedet. Så kan hjernen nemlig have svært ved, at falde til ro. Andre gange kan det være kroppen, som har svært ved at slappe af. Og nogle gange, tager det bare længere tid at falde i søvn end andre, uden at der er en egentlig grund til det.
Tankerne kan spille ind
Man kan også få sværere ved at sove, hvis man tænker meget over, om man nu også kan falde i søvn. Vi mennesker er nemlig lavet sådan, at det vi giver opmærksomhed, tit også kommer til at fylde mere. Derfor kan det også gøre det sværere at få ro på hjernen, hvis man for eksempel ligger og tænker “Ej, jeg kan sikkert ikke sove” eller “Nu er klokken mange, jeg burde sove, nu kommer jeg sikkert til at blive mega træt i morgen!”.
Det kan være svært at styre sine tanker. Men det kan nogle gange hjælpe at prøve at tænke på sine tanker som toge på en station. Togene ankommer og tager afsted fra stationen hele tiden. Men man behøves ikke at stå på dem. I stedet kan man prøve bare at observere dem komme, og så lade dem køre videre igen. Så altså lægge mærke til, at en tanke popper op i hovedet, men ikke gå mere ind i den, men i stedet lade dem køre videre ud af hovedet igen. Giver det mening?
At få ro på tankerne, er også noget man gør meget i Mindfulness. Derfor kan det sommetider hjælpe, hvis man har svært ved at sove. Du kan prøve at tjekke den her artikel ud, som handler om Mindfulness. Og du kan også tage et kig på Mindhelpers mindfulness forløb, hvis du har lyst. Måske er der nogle tips, som kan hjælpe dig der.
Døgnrytme er vigtig
Du skriver også, at du ikke har en særlig stabil døgnrytme. Og om der er noget du kan gøre, for at få det. Døgnrytmen er en af de ting, som godt kan gøre det svært at sove. For hvis man nogle dage dår i seng kl. 22 og andre dage kl. 1 om natten. Så kan kroppen have svært ved at finde ud af, hvornår det er meningen at den skal blive træt. Og så er man måske mega frisk, selvom klokken har passeret 23 søndag aften.
Man kan ændre sin døgnrytme ved at lave nogle faste tidspunkter, hvor man står op og går i seng. Det kan godt være svært, for måske især i weekenderne, vil man nogle gange gerne være længere oppe. Men måske det alligevel kunne være en ide at prøve af. For der er en del unge som synes, at det kan hjælpe på det med at falde i søvn, at have en mere fast døgnrytme.
Du kan måske prøve at gøre din døgnrytme mere stabil lidt af gangen. Så hvis du for eksempel plejer at gå i seng kl. 1 fredag og lørdag, så prøv at gå i seng en halv time inden. Næste weekend kan du så prøve at gå i seng en halv time tidligere end sidst. På den måde, kan du lige så stille ændre det tidspunkt, du går i seng på. Hvis du synes det er svært, kan du også prøve at sætte en alarm på din telefon til en time inden, du gerne vil gå i seng. Så kan den minde dig om, at det er ved at være tid til at hoppe i nattøjet og geare ned til natten.
Væk med skærmen
Det kan også gøre det sværere at falde i søvn, hvis man sidder på sin telefon eller computer, lige inden man skal i seng. Lyset fra skærmen sender nemlig signal til hjernen om, at det er morgen. Og så tror hjernen, at det er tid til at være vågen, selvom det egentlig er aften. Derfor tænker jeg også, om der mon er noget andet du kan lave, hvis ikke du kan falde i søvn, i stedet for at sidde på din computer? måske kunne du prøve at læse en bog, eller noget andet, som er hyggeligt, men som ikke er på en skærm.
Snak om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har talt med nogen om, at du har svært ved at sove? Ellers kan være en god ide at gøre. For selvom den man taler med, måske ikke direkte kan gøre noget, som får en til at have lettere ved at falde i søvn. Så kan det nogen gange lette lidt, at få sagt tingene højt. For så skal man ikke gå med tankerne selv. Og mange har måske prøvet noget lignende. Så har de måske også nogle tips, som hjalp dem, når ikke de kunne sove. Og selv hvis de ikke har det, kan det også bare være rart at tale, om det som fylder. Så har du mon en ven, en forældre, eller en helt tredje du kan tale med?
Det kan være super irriterende, ikke at kunne sove. Og det kan komme til at fylde meget. Derfor håber jeg også, der er noget i mit svar du har kunne bruge. Og så krydser jeg fingre får, at du får sovet rigtig godt snart.
De bedste hilsner fra en Mindhelper