Hej Mindhelper
Jeg har et problem med at sove, jeg ligger ret tit og venter på at jeg kan sove. Og jeg har prøvede at gøre det som min familie har sagt og jeg vil gerne have nogle råd af jer.

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Så håber jeg, at jeg kan komme med et par råd, som du ikke allerede har hørt 🙂
Allerførst skal du vide, at det er helt almindeligt at have svært ved at falde i søvn. Vi lever simpelthen i en verden, der giver gode søvnvaner dårlige betingelser. Eller sagt på en anden måde: Vi lever i en verden, der er helt anderledes end den, vi fra naturens side er skabt til. Tænk et øjeblik på vores forfædre i stenalderen. De blev ikke konstant bombarderet med indtryk fra skærme. De havde heller ikke kaffe eller energidrikke, der kunstigt peppede dem op, når de følte sig trætte. De fik derimod helt naturligt masser af motion. Og de levede helt uden elektrisk lys, som forskere i dag ved skaber kuk i vores indre biologiske ur. Alt det her skriver jeg blot for at sige, at der ikke er noget galt med dig. Tusindvis af danskere kæmper med søvnproblemer i større eller mindre grad, og det hænger i høj grad sammen med den verden, vi lever i.
Heldigvis findes der masser, du kan gøre for at finde ind i en bedre søvnrytme. Her får du en guide med 12 råd til dig der har svært at falde i søvn om aftenen. I guiden er der både råd til, hvad du kan gøre i situationen, hvor du ligger søvnløs, men også råd til, hvad du kan gøre i løbet af dagen for at øge sandsynligheden for en god nattesøvn.
Måske kan du også foreslå din lærer i skolen, at I tager emnet søvn op i klassen. Jeg er sikker på, at du langt fra er den eneste, der vil kunne have glæde af det. Du kan eventuelt tippe din lærer om det her undervisningsmateriale om søvn, der netop er lavet til unge. Har du ikke lyst til at foreslå emnet, mens de andre i klassen hører det, så kan du eller dine forældre eventuelt sende en besked til din lærer. Jeg tror, at det vil kunne være et både sjovt og nyttigt emne at tage op.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af rådene. Held og lykke med det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper