Hej Mindhelper
Jeg har altid problemer at sove når jeg skal tidligt op! Jeg ved ikke om det er en frygt for at sove over mig, men tankerne flyver afsted og ligepludseligt er der kun 1-2 timer til jeg skal møde, så begynder jeg at stresse over jeg kun kan sove i så kort tid

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det er super træls, når man ligger og vender og drejer sig uden at kunne sove, når man ved, at man skal tidligt op. Så jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er træls. Og jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Det lyder som et super irriterende problem, at du har svært ved at falde i søvn, når du skal tidligt op. For det er jo der, hvor man virkeligt bare gerne vil sove, så man kan få søvn nok. Men det er faktisk også ret normalt det med, at det kan være svært at falde i søvn, når man skal tidligt op. For eksempel fordi man kommer til at stresse over, om man kan nå at sove nok. Eller fordi man er bange for at sove over sig, som du også selv skriver. Det tror jeg, der er rigtigt mange mennesker, der kan nikke genkendende til. Det er hammer-træls, når man er i det. Specielt hvis man skal tidligt op til hverdag for at nå i skole eller på arbejde. Men der er heldigvis også nogle ting, man kan prøve at gøre selv for, at det bliver lidt nemmere at falde i søvn.
Sæt flere alarmer
Hvis du ligger og vender og drejer dig uden at kunne sove, fordi du er bange for at sove over dig, når du skal tidligt op. Så tænker jeg på, om det måske kunne give dig lidt ro at sætte mere end en alarm. Sådan så du ved, at hvis du kommer til at slukke den første alarm, så er der stadig to eller tre alarmer mere til at vække dig. Du kan også prøve at lægge din telefon eller dit vækkeur et sted, hvor du skal rejse dig op for at slukke det. På den måde kan du nemlig ikke komme til at slukke din alarm halvt i søvne og sove videre. Og så ved du, at du kommer ud af sengen for at slukke dit vækkeur. Det kan være, det kan give dig lidt tryghed. Og måske det kan være med til, at det bliver lidt nemmere for dig at falde i søvn.
Lad være med at kig på dit ur
Det lyder lidt som om, du kommer til at ligge og kigge på dit ur, når du har svært ved at falde i søvn. Det tror jeg, der er rigtigt mange, der gør. Og det kan også være så svært at lade være lige at kigge, hvad klokken er, når nu man alligevel er vågen. Men det er bare ikke særligt hjælpsomt at gøre det. For som du selv skriver, så begynder man på et tidspunkt at stresse over, hvor lidt man kan nå at sove. Og så bliver det endnu sværere at falde i søvn. Så prøv på om du kan lade være med at kigge på uret, når du ikke kan sove. Jeg ved godt, at det er svært, men det kan faktisk tit hjælpe en del.
Vejrtrækningen kan være et godt våben
Når du ligger og bliver stresset over, om du nu sover over dig. Eller at du ikke har ret lang tid tilbage at sove i, så ændrer din vejrtrækning sig også til at blive hurtigere og mere overfladisk. Det er noget, der sker helt automatisk. Men det kan også gøre, at det med at have svært ved at sove, bliver til en ond cirkel. For det sender et signal til hjernen om, at der er fare på færde. Så hjernen begynder at forberede sig på, at der skal ske noget ved for eksempel at gøre ens vejrtrækning endnu hurtigere. Og så bliver det endnu sværere at falde i søvn.
Derfor kan vejrtrækningen være et godt våben, hvis man har svært ved at sove, fordi man ligger og stresser lidt. Hvis du øver dig i at trække vejret helt ned i lungerne, så sender du nemlig et signal til din hjerne om, at den godt kan slappe af. Hvis du har lyst til det, kan du prøve at kigge på vores guide til to enkle vejrtrækningsøvelser. Det kan også være, at de kan hjælpe lidt. Men det er tit en god idé også at øve sig i at bruge dem på tidspunkter, hvor man ikke skal sove. Sådan så man har helt styr på vejrtrækningsøvelserne, når man skal bruge dem i den her lidt pressede situation, hvor man har svært ved at sove.
Stå op igen
Noget andet der kan være en god idé, hvis man ligger og bliver sur eller stresset over, at man ikke kan sove, er at stå op igen. Og måske sætte sig til at læse lidt i en god bog eller drikke en kop varm kakao, mens man lytter til noget god musik. På den måde får man nemlig lidt brudt alle de her tanker, der farer rundt i hovedet på en om, hvor træls det er, at man ikke kan sove. Og som regel sniger søvnen sig ind på en igen i løbet af lidy tid. Hvis du har lyst, kan du også kigge i vores artikel med gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man har svært ved at sove. Der er flere gode råd, som du kan prøve af. Måske er der også nogle af dem, der kan hjælpe dig.
Snak med nogen
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med nogen om, at det er svært for dig at falde i søvn, når du skal tidligt op? Hvis ikke du har det, så synes jeg også, du skal prøve det. Du kunne for eksempel snakke med dine forældre eller måske med en god veninde. For selvom det måske ikke direkte hjælper på, at du har svært ved at sove, så er det tit rigtigt rart at have nogen, at dele sine tanker med. For så kommer de for det meste til at fylde lidt mindre.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at det lykkedes dig at finde ud af, hvordan du kan falde i søvn, når du skal tidligt op.
De bedste hilsner fra en Mindhelper