Hej,
jeg er en pige på 17, som dyrker elite sport, og er studerende. jeg føler mig ekstremt træt i løbet af dagen (8.00-17.00) efter 17 uanset om jeg skal til træning eller har hviledag – så får jeg denne energi jeg ikke ved hvor kommer fra, og den virker specielt ikke god for mig. jeg bliver ekstremt overgearet og føler ikke at jeg kan være i min krop – men i løbet af dagen vil jeg bare gerne sove.

(17 år)
Kære Pige på 17
Det lyder til, at dit energiniveau svinger rigtig meget for tiden. Det kan godt være ret irriterende. For måske føles det som om, at man skal trække sig igennem hele dagen. Og når man så endelig kommer hjem, og gerne vil slappe af, så ruller energien pludselig ind over en. Når man har den sådan, kan man godt komme til at undre sig over, hvorfor det mon er på den måde. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og delt det.
Jeg har lige fjernet en oplysning fra dit sprøgsmål. Det er for, at du kan være sikker på at være anonym. Det håber jeg er okay.
Energien skifter
Du skriver, at du både dyrker elitesport og studerer. Og at du føler dig meget træt i løbet af dagen, men får en masse energi om aftenen. Det med at ens energi kan skifte i løbet af dagen tror jeg er noget, som rigtig mange unge kan genkende. Og det er ret normalt at føle sig træt, når man f.eks. sidder ovre i skolen, og måske laver noget, som man synes er lidt kedeligt. Men at energien så ryger i vejret igen, når man kommer hjem, og måske kan lave det som man godt kan lide.
Hvad skyldes det?
Men det lyder også til, at den energi du mærker om aftenen, også kan føles lidt overvældende. Der kan være forskellige grunde til, at ens energi svinger fra et yderpunkt til et andet. Sommetider kan det måske handle om, at man har rigtig meget at se til og køre sig selv for hårdt. Andre gange får man måske ikke sovet nok om natten. Og nogle gange skyldes det måske noget helt tredje. Men måske kan du prøve at tænke på, om der har været noget særligt, som har været anderledes i den periode her, hvor du er begyndt at føle dig overgearet om aftenen?
At have perioder, hvor ens energiniveau er lidt ude af kurs er normalt, og det går som regel over af sig selv igen. Men hvis det står på i længere tid er det en god ide, at tale med nogen om det. For det er ikke rart, at føle sig helt overgearet i for lang tid af gangen.
Tal med din træner
Jeg kommer til at tænke på, om du kan tale med din træner om, at du oplever de her udsving i energi? Jeg forestiller mig nemlig, at din træner måske kan genkende noget af det, som du oplever. Og måske før har prøvet at træne nogen, som havde det lidt på samme måde. Og så kan det være at din træner har nogle råd til, hvad du kan gøre.
Snak med en anden
Det kan også være en god ide at tale med en, man er tryg ved, f.eks. en forældre, en god veninde, eller en helt tredje. For det kan være ret rart at dele ens tanker, hvis man går og bøvler med nogle svære ting. Og de fleste tæt på en, vil rigtig gerne lytte og være der for en.
Prøv mindfulness
Til sidst vil jeg også lige tippe dig om Mindfulness. Her på Mindhelper har vi en artikel med 4 mindfulness øvelser, du kan prøve allerede i dag. Mindfulness kan både hjælpe, hvis man går rundt med en masse bekymringer eller tanker som fylder. Men det kan også hjælpe en, til at få mere ro på kroppen. Derfor tænker jeg, at det måske kunne være en hjælp, når du mærker energien skyde i vejret.
Det kan være svært, når ens energi svinger meget i løbet af dagen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du snart finde tilbage i din normale rytme.
De bedste hilsner fra en Mindhelper