Jeg er træt hver aften. Men når jeg lukker øjnene, begynder jeg at kede mig og kan ikke sove. Jeg er ved at gå i panik, for det har stået på i lang tid nu.
Hej Mindhelper
Jeg går snart i panik, jeg er sygt træt vær dag kl ca 22 men lige så snart jeg lukker mine øjne keder jeg mig for sygt og kan ikke falde i søvn. Det her problem har stået på i meget lang tid nu og ved ikke hvad jeg skal gøre. PS har prøvet miditasion og andre små øvelser

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Det er sindssygt svært, når man ligger i sin seng og er vildt træt. Men alligevel kan man bare ikke falde i søvn. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er normalt i perioder
Det er rigtigt træls, at man ikke kan falde i søvn, hvis man er mega træt og bare gerne vil sove. Men det er også noget, som de fleste af os har oplevet i en periode. Og selvom det ikke er rart, er det heller ikke noget, der er farligt. Men det er som regel et tegn på, at der er nogle vaner, man skal ændre. Det kan for eksempel være, at man skal holde op med at drikke energidrikke, efter klokken er blevet 17. Du kan prøve at læse vores artikel om de typiske årsager til søvnproblemer, hvis du har lyst. Det kan være, du kan finde noget i den, der kan pege dig i retning af noget, du måske kan prøve at ændre på for at komme til at sove bedre.
Panikken kan skabe en ond cirkel
Jeg lægger mærker til, at du skriver, at du er ved at gå i panik. Og det kan jeg godt forstå, for det er virkeligt ikke rart, når man ikke kan sove. Men det kan også skabe en ond cirkel, der gør det endnu sværere at sove. Når du går lidt i panik, begynder du nemlig at trække vejret mere overfladisk. Det foregår helt automatisk, uden du tænker over det. Men det sender et signal til kroppen om, at den skal arbejde. Og så bliver det endnu sværere at falde i søvn. Derfor kan det måske hjælpe dig at prøve nogle vejrtrækningsøvelser. Når man laver vejrtrækningsøvelser, øver man sig nemlig i at trække vejret roligt. På den måde fortæller man kroppen, at den godt kan slappe af igen. Du kan også prøve at læse vores artikler med gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man har svært ved at falde i søvn. Måske er der noget i den, du kan bruge?
Snak om, at du har svært ved at sove
Det er virkeligt svært for dig, at du har svært ved at sove. Derfor skal du heller ikke gå alene med, at du ikke kan sove. Svære ting har det nemlig lidt med at bygge sig op og blive større og større, hvis man ikke får snakket med nogen om dem. Så jeg tænker på, om du har fortalt nogen, at du har virkeligt svært ved at sove? Det kunne for eksempel være dine forældre. Det er ikke nødvendigvis et magisk trick, der kan hjælpe dig med at falde hurtigere søvn. Men det kan måske hjælpe lidt på noget af panikken. En af fordelene ved at dele sine problemer med andre, er nemlig, at man tit finder ud af, at man ikke er alene. Søvnproblemer er nemlig ret almindelige, så det kan jo være, at din mor eller din far også kender til det med at have svært ved at sove. Og måske har nogle råd, der kan hjælpe dig?
Tag til lægen
Men selvom søvnproblemer er almindelige, er det en god idé at snakke med sin læge, hvis det har stået på over en meget lang periode. Nogle gange kan søvnproblemer nemlig være tegn på, at der er noget mere galt. Det behøver der ikke at være. Men det kan være meget rart at blive undersøgt, så man ikke behøver at gå rundt og være tænke over, om der måske er noget galt.
Jeg håber, at jeg har givet dig nogle idéer til, hvad der måske kunne hjælpe. Jeg krydser i hvert fald alle mine fingre for, at du finder nøglen til at komme til at sove godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper